Konstfacks bibliotek

Skolan och de kulturella förändringarna
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Em
Personnamn
Titel och upphov
  • Skolan och de kulturella förändringarna
Utgivning, distribution etc.
  • Studentlitteratur, Lund : 1999 ; (Lund : Studentlitteratur)
Utgivningsår
  • 1999
  • Språk: Svenska.
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
  • 204 s. ; 23 cm
Anmärkning: Allmän
  • 2. tr., 1999 ; 3. tr., 2000 ; 4.-5. tr., 2001 ; 6. tr., 2002 ; 7. tr., 2003 ; 8. tr., 2005 ; 9. tr., 2006 ; 10. tr., 2007 ; 11 tr., 2008 ; 15. tr,. 2011
Term
Annat medium
  • Även utgiven elektroniskt Skolan och de kulturella förändringarna 2010 ISBN 978-91-44-06114-6
Automatiskt genererade ämnesord (BURK)
  • Undervisningsväsen Sverige
  • Kultur Allmänt Sverige
ISBN
  • 91-44-00793-0 ;
  • 978-91-44-00793-9 (10. tr.)
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00003652nam a2201081  r4500
*0018462
*00520151104030911.0
*008981202s1999    sw            001 0 swe
*020  $a91-44-00793-0 ;$c310:00
*020  $a978-91-44-00793-9 (10. tr.)
*035  $a(SE-LIBR)8352713
*035  $a(Ko)9151
*040  $aNB
*042  $9NB$9SEE$9SLB
*082  $a371.009485$223
*084  $aEm-c$2kssb/6
*084  $aBfk-c$2kssb/6
*1001 $aAndersson, Lars Gustaf,$d1960-
*24510$aSkolan och de kulturella förändringarna /$cLars Gustaf Andersson, Magnus Persson, Jan Thavenius
*260  $aLund :$bStudentlitteratur,$c1999 ;$e(Lund :$fStudentlitteratur)
*300  $a204 s. ;$c23 cm
*500  $a2. tr., 1999 ; 3. tr., 2000 ; 4.-5. tr., 2001 ; 6. tr., 2002 ; 7. tr., 2003 ; 8. tr., 2005 ; 9. tr., 2006 ; 10. tr., 2007 ; 11 tr., 2008 ; 15. tr,. 2011
*599  $aLi:S
*650 4$aSkolan
*650 7$aMångfald i skolan$zSverige$2sao
*7001 $aPersson, Magnus,$d1968-
*7001 $aThavenius, Jan,$d1934-
*77608$iÄven utgiven elektroniskt$tSkolan och de kulturella förändringarna$d2010$z978-91-44-06114-6$wIMP11909099
*841  $5Ko$axa a$b0201080u    0   4000uu   |000000$e1
*852  $5Ko$bKo$cEm$lAND
*950  $aMiljöer$uSkolan
*950  $aFöräldramöten$wh$uSkolan
*950  $aBarnkolonier$wh$uSkolan
*950  $aByta skola$wh$uSkolan
*950  $aBörja skolan$wh$uSkolan
*950  $aCheerleaders$wh$uSkolan
*950  $aCollege$wh$uSkolan
*950  $aDagmammor$wh$uSkolan
*950  $aElevråd$wh$uSkolan
*950  $aFolkhögskolor$wh$uSkolan
*950  $aFritidshem$wh$uSkolan
*950  $aFusk$wh$uSkolan
*950  $aFörskoleklass$wh$uSkolan
*950  $aFörskolor$wh$uSkolan
*950  $aGrundskolan$wh$uSkolan
*950  $aGuvernanter$wh$uSkolan
*950  $aGymnasieskolan$wh$uSkolan
*950  $aHoppa av skolan$wh$uSkolan
*950  $aHögstadiet$wh$uSkolan
*950  $aHöstlov$wh$uSkolan
*950  $aInternatskolor$wh$uSkolan
*950  $aJullov$wh$uSkolan
*950  $aKlassfester$wh$uSkolan
*950  $aKoranskolor$wh$uSkolan
*950  $aLågstadiet$wh$uSkolan
*950  $aLägerskolor$wh$uSkolan
*950  $aLärare$wh$uSkolan
*950  $aLärare och elev$wh$uSkolan
*950  $aLärlingar$wh$uSkolan
*950  $aLäxor$wh$uSkolan
*950  $aMellanstadiet$wh$uSkolan
*950  $aMobbning$wh$uSkolan
*950  $aPrao$wh$uSkolan
*950  $aPrivatskolor$wh$uSkolan
*950  $aProfessorer$wh$uSkolan
*950  $aProv$wh$uSkolan
*950  $aPåsklov$wh$uSkolan
*950  $aRektorer$wh$uSkolan
*950  $aRäkna$wh$uSkolan
*950  $aScenskolor$wh$uSkolan
*950  $aSimskolor$wh$uSkolan
*950  $aSkolavslutningar$wh$uSkolan
*950  $aSkolarbeten$wh$uSkolan
*950  $aSkolfester$wh$uSkolan
*950  $aSkolk$wh$uSkolan
*950  $aSkolkamrater$wh$uSkolan
*950  $aSkolklasser$wh$uSkolan
*950  $aSkolresor$wh$uSkolan
*950  $aSkoltidningar$wh$uSkolan
*950  $aSkoltrötthet$wh$uSkolan
*950  $aSommarlov$wh$uSkolan
*950  $aSportlov$wh$uSkolan
*950  $aStudenter$wh$uSkolan
*950  $aStudieteknik$wh$uSkolan
*950  $aSärskolan$wh$uSkolan
*950  $aTa studenten$wh$uSkolan
*950  $aUniversitet$wh$uSkolan
*950  $aUtbytesstudenter$wh$uSkolan
*950  $aVikarier$wh$uSkolan
*950  $aWaldorfskolor$wh$uSkolan
*976 2$aEm-c$bUndervisningsväsen Sverige
*976 2$aBfk-c$bKultur Allmänt Sverige
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

Förlagsinformation: Vilken kultur är det egentligen som skolan förmedlar, och vad kännetecknar dess egen kultur? Hur ställer sig skolan till samtidens stora kulturella förändringar? Har elever och lärare några möjligheter att förnya och förändra skolans kultur? Måste man i ett samhälle med många olika kulturer finna nya sätt att möta kravet på demokrati, delaktighet och rättvisa? Detta är några av de viktiga frågor som ställs i boken. Författarnas syfte är att förse läsaren med underlag för de diskussioner som är nödvändiga om skolan ska kunna leva upp till dagens stora krav på förändring. I bokens första del diskuteras de kulturella förändringar som bildar utgångspunkt för bokens samtliga delar. Mot bakgrund av aktuell forskning redogör författarna i den andra delen för de centrala begreppen kultur, kulturell identitet och kulturella värderingar. I den tredje och sista delen försöker författarna besvara tre frågor: Vilka kulturbegrepp finner man i skolan? Vilka konsekvenser får synen på kunskap som något kulturellt föränderligt i stället för något objektivt givet? Vilka är för- och nackdelarna med att skolan i så hög grad är en del av den vetenskapliga kulturen? Boken är i första hand skriven för utbildning och fortbildning av lärare i skolans samtliga ämnen. Den kan med fördel även läsas som en introduktion till det kulturanalytiska tänkandet.

Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörPlatsHylla
 Tillgängligt Konstfacks bibliotek Em