Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Reflekterande forskarhandledning : om samarbetet mellan handledare och doktorand
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Studentlitteratur, Lund : 2005
Studentlitteratur Lund :
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Physical Description
General Note 2. tr., 2006 ; 5. tr., 2009
Subject - Topical Term
Index Term - Uncontrolled
ISBN
Waiting
*000 cam a 7a 4500
*00152852
*00520181030230000.0
*008050531s2005 sw |||||||||||000 ||swe|c
*020 $a9144038100
*020 $a9789144038100
*035 $a(SE-LIBR)9892240
*041 $aswe
*080 $a378
*080 $a001
*082 4$a378.1794$223/swe
*083 $a378.2$222
*084 $aEpab$2kssb/7
*1001 $aAppel, Monika, $d1965-
*24510$aReflekterande forskarhandledning :$bom samarbetet mellan handledare och doktorand /$cMonika Appel, Åsa Bergenheim.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2005
*264 3$aLund :$bStudentlitteratur
*300 $a226 s.$c23 cm
*500 $a2. tr., 2006 ; 5. tr., 2009
*650 7$aForskarhandledning$0https://id.kb.se/term/sao/Forskarhandledning$2sao
*650 2$aMentors
*650 2$aResearch
*650 7$ascientists$2agrovoc
*650 7$astudents$2agrovoc
*650 7$ahigher education$2agrovoc
*650 7$aresearch$2agrovoc
*650 7$amethods$2agrovoc
*650 7$ateaching methods$2agrovoc
*650 7$aTeaching methods$xresearchers$zSweden$2shbe
*650 7$aResearchers$xmentors$zSweden$2shbe
*653 $aforskarhandling
*653 $adoktorander
*653 $ahandledning
*653 $amentorer
*653 $amentorskap
*7001 $aBergenheim, Åsa,$d1954-
*852 $5Ko$bKo$hEp
*887 $a{"@id":"0h986ppb5v4m6tq","modified":"2018-10-30T23:00:00+01:00"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"r6677xjjpgjfdq6b","modified":"2022-05-03T16:09:32.282+02:00"}$2librisxl
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förlagsinformation: Reflekterande forskarhandledning är ingen instruktionsbok i konsten att handleda . Det är heller ingen forskningsrapport eller sammanställning av forskning inom området. Boken är istället framsprungen ur författarnas gedigna erfarenheter av att arbeta med frågor kring forskarhandledning, och den ger därmed underlag för handledares diskussion och reflektion utan att komma med pekpinnar om hur forskarhandledning skall gå till. I den första delen av boken tar författarna avstamp i historien och resonerar sedan kring forskarhandledningens formella och informella förutsättningar. Därefter behandlas roller och relationer samt olika aspekter av samarbetet mellan handledare och doktorander. I den avslutande delen fokuserar författarna själva processen samt resonerar kring några centrala element i handledningsverksamheten. Boken riktar sig i första hand till handledare på universitet och högskola, men kan med fördel även läsas av doktorander och andra som är intresserade av frågor kring forskarhandledning.
Tack 9 Inledning 11 Del 1 Förutsättningarna I historiens backspegel 17 De tidiga universiteten 18 Svensk forskarutbildning - från femtiotal till nutid 20 Vad är forskarutbildning? 23 Forskarutbildningens mål 23 Forskarutbildningens regelverk 27 Forskarutbildningens innehåll 34 Svensk forskarutbildning i internationell belysning 46 Livet i akademin 49 Bilden av forskaren 49 Statils, ära och skam 51 Den lockande akademin 56 Den heterogena akademin 57 Kön 59 Etnicitet 64 Klass och ålder 66 Mångfaldens betydelse för handledningen 69 Del 2 Samarbetet 73 Vad är forskarhandledning? Handledarrollen 75 Huvudhandledare, biträdande handledare och medförfattare 77 Olika former av forskarhandledning 79 Relationen 87 Professionell, privat och personlig 87 Roller och rollkonflikter 90 Att ogilla och favorisera 93 Makt och beroende 94 Doktorand i kris - handledare i kris 101 Relation mellan två vuxna 103 Öppenhet, förtroende och tillit 104 Att ge och ta kritik 107 Ömsesidigt lärande 108 Etiska aspekter 109 Reflektion och självreflektion 111 Samverkan och kompetens 117 Samverkan mellan handledare 117 Samverkan mellan doktorander 119 Varför är det viktigt med organiserad samverkan? 120 Handledarkompetens 121 Doktorandkompetens 124 Problemlösning och konflikthantering 127 Vad är en konflikt? 127 Problem och konflikter i handledningsrelationen 129 Olika förhållningssätt 131 Samtal som redskap 135 När konflikten är ett faktum 139 Del 3 Processen Forskarhandledarens uppgifter 143 Att ringa in ämnet och planera arbetet 148 Att granska texter och ge feedback 150 Att vara en vetenskaplig samtalspartner 151 Att vara tillgänglig 153 Att bedöma kvalitet 154 Att utveckla doktorandens förmåga till vetenskaplig bedömning 157 Frihet och styrning 160 Det handledande samtalet 165 Det individuella planerade handledningssamtalet 166 Skrivandet 175 Att utveckla skrivandet 178 Att ha en plan 180 Att lämna feedback 181 Språkkorrigering 183 Handledaren som skribent - och andra 184 När man har kört fast 185 Seminariet som lärandeform 189 Seminariets plats och funktion 190 Att ge kritik 191 Seminariets klimat och karaktär 193 Doktorandens olika stadier 195 Legitimitetstrappan 195 När det inte "går som på räls" 205 Dåliga arbetsrutiner 206 Doktoranden har tappat sugen 207 Utmattning 211 Doktoranden lägger tiden på annat 212 Självständiga och väl underbyggda beslut 214 Summa summarum 217 Litteratur 221 Referenser 221 För vidare läsning 225