Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Motiverande samtal vid autism och adhd
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Natur & kultur, Stockholm : 2015
Lettland
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Edition Statement
Physical Description
Subject - Topical Term
ISBN
Waiting
*000 cam a a 4500
*00152742
*00520210913105336.0
*008150123s2015 sw |||||||||||000 0|swe|d
*020 $a9789127141711
*035 $a(BOKR)9789127141711
*035 $a(OCoLC)942367718
*035 $a(SE-LIBR)17420878
*041 $aswe
*08204$a616.85882$223/swe
*0830 $a616.8589$223/swe
*084 $aVlad$2kssb/8
*084 $aVlbdö$2kssb/8
*1001 $aOrtiz, Liria,$d1959-
*24510$aMotiverande samtal vid autism och adhd /$cLiria Ortiz & Anna Sjölund ; [illustrationer: Airi Iliste].
*250 $a1. utg.
*264 1$aStockholm :$bNatur & kultur,$c2015
*264 3$aLettland
*300 $a207 s.$bill.$c21 cm
*650 7$aAutism$0https://id.kb.se/term/sao/Autism$2sao
*650 7$aAdhd$0https://id.kb.se/term/sao/Adhd$2sao
*650 7$aMotiverande samtal$0https://id.kb.se/term/sao/Motiverande%20samtal$2sao
*650 2$aAutistic Disorder
*650 2$aAttention Deficit Disorder with Hyperactivity
*650 2$aMotivational Interviewing
*650 0$aAttention-deficit hyperactivity disorder
*650 0$aMotivational interviewing
*650 0$aAutism
*7001 $aSjölund, Anna,$d1969-
*852 $5Ko$bKo$hVl
*887 $a{"@id":"l4x634fx5tgsk94","modified":"2021-09-13T10:53:36.175+02:00"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"cspqf5m19zdv2jtx","modified":"2022-04-07T09:50:51.708+02:00"}$2librisxl
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
MTM:s talboksannotation: Personer med autism och adhd har ett annorlunda sätt att ta till sig information. Det är därför viktigt att de som i sin yrkesroll möter dessa personer kan göra samtalen begripliga och relevanta. Här beskrivs två metoder: Motiverande samtal betonar klientens rätt till självbestämmande och väcker samtidigt lust till förändring. Tydliggörande pedagogik gör det som sker omkring oss begripligt och hanterbart. L.O. är psykolog och A.S. beteendevetare
Inledning 9 DEL I. ATT FÖRSTÅ FUNKTIONSSKILLNADER Kapitel 1. Autism, adhd och närliggande funktionsskillnader 15 Autism 16 Adhd 31 Närliggande funktionsskillnader 35 DEL II. ANPASSNINGAR, SAMMANHANG OCH TYDLIGGÖRANDE PEDAGOGIK Kapitel 2. Att förklara sammanhang och anpassa samtal 39 Vad är ett förändringssamtal? 40 Att vara en sammanhangsförklarare 46 Behov av anpassning 49 Vilka krav ställer samtalssituationen på klientens funktionsförmågor? 51 Att utveckla och stödja klientens kommunikativa förmåga 61 Att komma över sina egna trösklar som samtalsledare 62 Kapitel 3. Tydliggörande pedagogik 64 Visuella verktyg och skalor 65 Problemlösning och sammanhang 70 Verktyg för social förståelse 74 DEL III. MOTIVERANDE SAMTAL Kapitel 4. Vad är motiverande samtal - MI? 81 Vad är egentligen ett samtal? 82 MI:s mål och kännetecken 84 Ml-samtalets fyra processer 87 Dialogexempel - de fyra processerna kompletterade med tydliggörande pedagogik 93 MI-anda - en accepterande och respektfull attityd 98 Att skapa allians med hjälp av MI-anda 99 Dialogexempel - MI-förhållningssätt 105 Grundläggande kommunikationsverktyg i Ml 107 DEL IV. ATT INTEGRERA TYDLIGGÖRANDE PEDAGOGIK OCH Ml I SAMTAL OCH FÖRÄNDRINGSARBETE Kapitel 5. Att integrera tydliggörande pedagogik och MI 117 Meny-agenda 119 Dialogexempel - meny-agenda i början av ett samtal 123 Dialogexempel - meny-agenda och tydliggörande pedagogik 124 Att informera med U-T-U 127 Dialogexempel - information i dialog U-T-U 128 Dialogexempel - förändringssamtal med MI och tydliggörande pedagogik 132 Kapitel 6. Att hantera motstånd och ambivalens 136 Att förebygga motstånd mot förändring 137 Dialogexempel - att hantera motstånd 140 Ambivalensutforskning 146 Kapitel 7. Att motivera till förändring 148 Att bedöma beredskap till förändring, förändringsprat och målbeteende 149 Dialogexempel - att motivera till förändring 149 Förändringsprat 154 Dialogexempel - förändringsprat, 1 155 Hitta målbeteenden 159 Dialogexempel - förändringsprat, 2 161 Dialogexempel - att koppla MI och tydliggörande pedagogik till en behandlingsplan 164 Författarnas slutord 176 Bilaga: Diagnoskriterier enligt DSM-5 179 Autism 179 Adhd 183 Studiehandledning 189 Referenser och lästips 194 Tack 200 Om författarna 202 Register 204