Konstfacks bibliotek

Konst som undervisning. Konstundervisning "efter" Joseph Beuys
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • KURS
Personnamn
Titel och upphov
  • Konst som undervisning. Konstundervisning "efter" Joseph Beuys
Uniform titel
  • Letting Art Teach. Art Education 'after' Joseph Beuys. Svenska
Utgivning, distribution etc.
  • Arkeater, 2021
Utgivningsår
  • 2021
  • Språk: Svenska.
Fysisk beskrivning
  • 137 sidor illustrationer 23.5 cm
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Gert Biesta, ledande utbildningsteoretiker, professor i pedagogik vid Maynooth University i Dublin och vid University of Edinburgh, presenterar i denna bok ett annorlunda sätt att se på undervisningen i de estetiska ämnena genom att visa vilka unika möjligheter konsten erbjuder att komma i dialog med den omgivande världen. Undervisningen ses som en visandets process, där läraren visar eleven vad som kan vara bra, viktigt och meningsfullt i världen att ägna sin uppmärksamhet åt. Med hjälp av Joseph Beuys happening från 1965, Hur man förklarar bilder för en död hare, från vilken många bilder finns med i boken, redogör Biesta för hur den processen tar form. Med ett särskilt efterord till den svenska utgåvan. Gert Biesta har beskrivit sina tankar om utbildning som sfär för subjektets och demokratins tillblivelse i ett antal standardverk inom nutida pedagogisk teori. När nu denna bok om konstens undervisande kraft finns tillgänglig på svenska är förhoppningen att den kan bidra till en djupare förståelse hos alla som intresserar sig, från politiker och beslutsfattare, skolledare och lärarutbildare till den enskilda lärarstudenten och pedagogen, för konstens betydelse för en pedagogik och en utbildning för vår (fram)tid. Paul Moerman, dansare, skådespelare och litterär översättare, undervisar på lärarutbildningarna vid Södertörns högskola och är doktorand i konstpedagogik vid Jyväskylä universitet. I sin undervisning i dans, drama och skrivande prövar han att se på utbildning och pedagogik med konstutövarens ögon – och på konsten med pedagogens blick, med inspiration av Gert Biestas pedagogiska teorier och deras didaktiska implikationer.
ISBN
  • 9789151983479
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00002953cam a22003138i 4500
*00149790
*00520210604080058.0
*008210128s2021    sw |||||||||||000 0|swe|d
*020  $a9789151983479$qinbunden
*035  $a(BOKR)9789151983479
*035  $a(SE-LIBR)kx5gdcknhcr2lcrq
*0411 $aswe$heng
*1001 $aBiesta, Gert,$4aut$d1957-
*24010$aLetting Art Teach. Art Education 'after' Joseph Beuys.$lSvenska
*24510$aKonst som undervisning. Konstundervisning "efter" Joseph Beuys
*263  $a202105
*264 1$bArkeater,$c2021
*300  $a137 sidor$billustrationer$c23.5 cm
*336  $atext$btxt$2rdacontent
*337  $aunmediated$bn$2rdamedia
*338  $avolume$bnc$2rdacarrier
*520  $aGert Biesta, ledande utbildningsteoretiker, professor i pedagogik vid Maynooth University i Dublin och vid University of Edinburgh, presenterar i denna bok ett annorlunda sätt att se på undervisningen i de estetiska ämnena genom att visa vilka unika möjligheter konsten erbjuder att komma i dialog med den omgivande världen. Undervisningen ses som en visandets process, där läraren visar eleven vad som kan vara bra, viktigt och meningsfullt i världen att ägna sin uppmärksamhet åt. Med hjälp av Joseph Beuys happening från 1965, Hur man förklarar bilder för en död hare, från vilken många bilder finns med i boken, redogör Biesta för hur den processen tar form. Med ett särskilt efterord till den svenska utgåvan.  Gert Biesta har beskrivit sina tankar om utbildning som sfär för subjektets och demokratins tillblivelse i ett antal standardverk inom nutida pedagogisk teori. När nu denna bok om konstens undervisande kraft finns tillgänglig på svenska är förhoppningen att den kan bidra till en djupare förståelse hos alla som intresserar sig, från politiker och beslutsfattare, skolledare och lärarutbildare till den enskilda lärarstudenten och pedagogen, för konstens betydelse för en pedagogik och en utbildning för vår (fram)tid.  Paul Moerman, dansare, skådespelare och litterär översättare, undervisar på lärarutbildningarna vid Södertörns högskola och är doktorand i konstpedagogik vid Jyväskylä universitet. I sin undervisning i dans, drama och skrivande prövar han att se på utbildning och pedagogik med konstutövarens ögon – och på konsten med pedagogens blick, med inspiration av Gert Biestas pedagogiska teorier och deras didaktiska implikationer.
*7001 $aMoerman, Paul$4trl
*852  $cKURS
*887  $a{"@id":"kx5gdcknhcr2lcrq","modified":"2021-06-04T08:00:58.127+02:00","checksum":"79389802970"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Lukk
Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörPlatsHylla
REFTillgängligt (ej hemlån) Konstfacks bibliotek KURS
Ex2Tillgängligt (inte till fjärrlån) Konstfacks bibliotek KURS
Ex3Tillgängligt (inte till fjärrlån) Konstfacks bibliotek KURS
Ex4Tillgängligt (inte till fjärrlån) Konstfacks bibliotek KURS