Hylla
Titel och upphov Kanon : perspektiv på svensk konst historieskrivning
Varianttitel The canon : perspectives on Swedish art historiography
Utgivning, distribution etc. Göteborgs konst museum, Göteborg : [2021]
Lenanders, Kalmar, Kalmar : 2021
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning 456 sidor illustrationer 25 cm
Serietitel - ej biuppslagsform
Nummer i serie
Anmärkning: Allmän Parallelltext på svensk a och engelska
Anmärkning: Innehåll Förord/Foreword -- Inledning/Introduction -- Amalia Lindegren: ut ur konst historien och tillbaka/Amalia Lindegren: out of history and back again -- Klivet in i konst historien: Pontus och Göthilda Fürstenbergs gärning för konst ens Göteborg/Striding into art history: Pontus and Göthilda Fürstenberg's contributions to art in Gothenburg -- Det levande och äkta: Axel L. Romdahl som konst historiker/The lively and authentic: Axel L. Romdahl as art historian -- Att skriva fram en samling: Aron Borelius som museiman och kritiker under åren vid Norrköpings museum/Writing a collection: Aron Borelius, museum director and critic, and his time at Norrköpings museum -- En genuint svensk konst : naivismens roll i svensk konst historia/A genuinely Swedish art: the role of naïvism in Swedish art history -- Vid sidan av modernismen: traditionellt figurativt måleri i svensk konst historisk kanon över 1900-talet: exemplet Peter Dahl/On the sidelines of modernism: traditional figurative painting in the Swedish art historical canon in the twentieth century: the example of Peter Dahl
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning Hur har en konst samlare och mecenat, två inflytelserika museichefer och en Düsseldorfmålare påverkat vår uppfattning om konst närlig kvalitet? Hur har naivismens och det traditionella figurativa måleriets ställning värderats i modernismens konst syn?
Kronologisk term
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a 7i 4500
*00149475
*00520210325134433.0
*008210216s2021 sw |||||||||||000 0|swe|d
*020 $a9789198460155$qdanskt band
*035 $a(BOKR)9789198460155
*035 $a(SE-LIBR)7lxdmpbr59wm4xjq
*041 $aswe$aeng
*084 $aIb:kc.4$2kssb/8
*084 $aIaa$2kssb/8
*24510$aKanon :$bperspektiv på svensk konst historieskrivning /$credaktörer/editors: Kristoffer Arvidsson & Martin Sundberg ; författare/authors: Kristoffer Arvidsson, Per Dahlström, Alexandra Herlitz, Tintin Hodén, Patrik Steorn, Martin Sundberg.
*24611$aThe canon :$bperspectives on Swedish art historiography
*264 1$aGöteborg :$bGöteborgs konst museum,$c[2021]
*264 3$aKalmar :$bLenanders, Kalmar,$c2021
*300 $a456 sidor$billustrationer$c25 cm
*336 $atext$btxt$2rdacontent
*337 $aunmediated$bn$2rdamedia
*338 $avolume$bnc$2rdacarrier
*4900 $aSkiascope,$x[2001-872X] ;$v10
*500 $aParallelltext på svensk a och engelska
*5058 $aFörord/Foreword -- Inledning/Introduction -- Amalia Lindegren: ut ur konst historien och tillbaka/Amalia Lindegren: out of history and back again -- Klivet in i konst historien: Pontus och Göthilda Fürstenbergs gärning för konst ens Göteborg/Striding into art history: Pontus and Göthilda Fürstenberg's contributions to art in Gothenburg -- Det levande och äkta: Axel L. Romdahl som konst historiker/The lively and authentic: Axel L. Romdahl as art historian -- Att skriva fram en samling: Aron Borelius som museiman och kritiker under åren vid Norrköpings museum/Writing a collection: Aron Borelius, museum director and critic, and his time at Norrköpings museum -- En genuint svensk konst : naivismens roll i svensk konst historia/A genuinely Swedish art: the role of naïvism in Swedish art history -- Vid sidan av modernismen: traditionellt figurativt måleri i svensk konst historisk kanon över 1900-talet: exemplet Peter Dahl/On the sidelines of modernism: traditional figurative painting in the Swedish art historical canon in the twentieth century: the example of Peter Dahl
*520 $aHur har en konst samlare och mecenat, två inflytelserika museichefer och en Düsseldorfmålare påverkat vår uppfattning om konst närlig kvalitet? Hur har naivismens och det traditionella figurativa måleriets ställning värderats i modernismens konst syn?
*648 7$a1800-talet$0https://id.kb.se/term/sao/1800-talet$2sao
*648 7$a1900-talet$0https://id.kb.se/term/sao/1900-talet$2sao
*650 7$aSvensk konst $0https://id.kb.se/term/sao/Svensk %20konst $2sao
*650 7$aSvensk a konst samlingar$0https://id.kb.se/term/sao/Svensk a%20konst samlingar$2sao
*650 7$aKonst vetenskap$xforskning$0https://id.kb.se/term/sao/Konst vetenskap--forskning$2sao
*650 7$aKonst $xhistoria$0https://id.kb.se/term/sao/Konst --historia$2sao
*650 7$aArt, Swedish$2lcsh
*7001 $aDahlström, Per,$d1957-$4aut
*7001 $aHodén, Tintin,$d1987-$4aut
*7001 $aHerlitz, Alexandra,$d1978-$4aut
*7001 $aSteorn, Patrik,$d1971-$4aut
*7001 $aSundberg, Martin,$d1973-$4aut$4edt
*7001 $aArvidsson, Kristoffer,$d1977-$4edt$4aut
*852 $5Ko$bKo$cKONST -$hIaa
*887 $a{"@id":"7lxdmpbr59wm4xjq","modified":"2021-03-25T13:44:33.416+01:00","checksum":"143340241865"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"s5md3vjwqgvx9t5g","modified":"2021-03-25T17:00:39.779+01:00","checksum":"189122573007"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
How has an art collector and patron, two influential museum directors and a Düsseldorf painter influenced our perception of artistic quality? How has the position of naïvism and traditional figurative painting been valued within modernism? Art history, as presented in encyclopaedic works and museum displays, was long regarded as a self-evident selection of the pre-eminent and most outstanding works of art. In recent decades, not only the question of which artists and artworks should be included, but the very concept of the art historical narrative have been challenged. 0The Canon: Perspectives on Swedish Art Historiography investigates the canonization process in Swedish art history with a focus on the collections and history of the Gothenburg Museum of Art and Norrköpings Konstmuseum. The study relies on various illuminating examples to discuss the Swedish art historical canon and its parameters. These include an art collector and a donor, two influential museum directors, a Düsseldorf painter and the position of naïvism and traditional, figurative painting within modernism. These separated studies provide a range of perspectives on the Swedish canon and the role of museums in the creation and maintenance of the same.