Konstfacks bibliotek

Mediernas historia : från big bang till big data
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Bs
Personnamn
Titel och upphov
  • Mediernas historia : från big bang till big data
Utgivning, distribution etc.
  • Föreningen Mediehistoriskt arkiv, Lund : [2019] Bulls Graphics, Halmstad : 2019
Utgivningsår
  • 2019
  • Språk: Svenska.
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
  • 287 sidor illustrationer 25 cm
Serietitel - ej biuppslagsform
Nummer i serie
  • 45
Seriebiuppslag under titel
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Idag upplever många att medier genomsyrar allt fler delar av vardag och samhälle. Men vår samtid delar denna erfarenhet med människor som levt under tidigare perioder. För att hitta en tid då medier inte satte sin prägel på liv och samhälle måste vi gå mycket långt tillbaka i historien. Mediehistoriska perspektiv kan anläggas på de flesta historiska fenomen. Det förflutna är nämligen endast tillgängligt i medierad form – om det så gäller antikt klotter, runstenar, dammiga arkiv­ dokument, sönderfallande tidningslägg, muntliga berättelser eller förra årets Youtubeklipp. I  Mediernas historia. Från big bang till big data  skildras en mycket lång mediehistoria. Att mäta medievanor genom big data är idag vanligt – men även urknallen big bang är ett medialt fenomen vars kosmiska bakgrundsstrålning inte kan studeras utan att först registreras. Med en disposition i 44 avsnitt betonar boken olika mediekulturers särprägel, samtidigt som den lyfter fram hur ett myller av medier har interagerat – från beständiga lertavlor över predikstolar och tidigmodern visuell kommunikation till strömmande medier. Istället för att framhäva mediehistoriska brott och revolutioner synlig­ gör boken kontinuiteter ifråga om hur medier har etablerats, använts och förändrats fram till vår egen tid. Relationen mellan vår samtids sociala medier och traditionella mass­ medier utgör här endast ett exempel på den komplexa väv av sinsemellan hopflätade kommunikationsformer som historien består av.
Term
Institutionsnamn
ISBN
  • 9789198580105
Antal i kö:
  • 0 (0)
*000     cam a        i 4500
*00147925
*00520200122150808.0
*008200121s2019    sw |||||||||||000 ||swe|c
*020  $a9789198580105$qinbunden
*035  $a(SE-LIBR)z93phc10wcz4m8wg
*040  $aS$bswe$ei$erda
*041  $aswe
*042  $9NB
*08204$a302.2309$223/swe
*084  $aBs$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aJarlbrink, Johan,$d1978-$4aut
*24510$aMediernas historia :$bfrån big bang till big data /$cJohan Jarlbrink, Patrik Lundell, Pelle Snickars.
*264 1$aLund :$bFöreningen Mediehistoriskt arkiv,$c[2019]
*264 3$aHalmstad :$bBulls Graphics,$c2019
*300  $a287 sidor$billustrationer$c25 cm
*336  $atext$btxt$2rdacontent
*337  $aunmediated$bn$2rdamedia
*338  $avolume$bnc$2rdacarrier
*340  $b25 cm
*4901 $aMediehistoriskt arkiv,$x1654-6601 ;$v45
*520  $aIdag upplever många att medier genomsyrar allt fler delar av vardag och samhälle. Men vår samtid delar denna erfarenhet med människor som levt under tidigare perioder. För att hitta en tid då medier inte satte sin prägel på liv och samhälle måste vi gå mycket långt tillbaka i historien. Mediehistoriska perspektiv kan anläggas på de flesta historiska fenomen. Det förflutna är nämligen endast tillgängligt i medierad form – om det så gäller antikt klotter, runstenar, dammiga arkiv­ dokument, sönderfallande tidningslägg, muntliga berättelser eller förra årets Youtubeklipp. I  Mediernas historia. Från big bang till big data  skildras en mycket lång mediehistoria. Att mäta medievanor genom big data är idag vanligt – men även urknallen big bang är ett medialt fenomen vars kosmiska bakgrundsstrålning inte kan studeras utan att först registreras. Med en disposition i 44 avsnitt betonar boken olika mediekulturers särprägel, samtidigt som den lyfter fram hur ett myller av medier har interagerat – från beständiga lertavlor över predikstolar och tidigmodern visuell kommunikation till strömmande medier. Istället för att framhäva mediehistoriska brott och revolutioner synlig­ gör boken kontinuiteter ifråga om hur medier har etablerats, använts och förändrats fram till vår egen tid. Relationen mellan vår samtids sociala medier och traditionella mass­ medier utgör här endast ett exempel på den komplexa väv av sinsemellan hopflätade kommunikationsformer som historien består av.
*650 7$aMassmedia$xhistoria$2sao
*7001 $aLundell, Patrik,$d1969-$4aut
*7001 $aSnickars, Pelle,$d1971-$4aut
*7102 $aLunds universitet$bMediehistoria$4pbl
*830 0$aMediehistoriskt arkiv,$x1654-6601 ;$v45
*841  $5Ko$ax  a$b200421||0000|||||000||||||000000$eu
*852  $5Ko$bKo$hBs
*887  $a{"@id":"z93phc10wcz4m8wg","modified":"2020-01-22T15:08:08.964+01:00","checksum":"143911476495"}$2librisxl
*887  $5Ko$a{"@id":"5hnn2rsn3bjshg87","modified":"2020-04-21T13:55:49.423+02:00","checksum":"155851523320"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Lukk
Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörPlatsHylla
Ex1Tillgängligt Konstfacks bibliotek Bs