Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Art : den institutionella konstteorin, konstnärlig kvalitet, den internationella samtidskonsten
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Nora : Nya Doxa, 2011
Falun : Scandbook
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Physical Description
Subject - Topical Term
ISBN
Waiting
*000 cam a a 4500
*00147193
*00520150109084906.0
*008110929s2011 sw |||||||||||000 0|swe|
*020 $a9789157805904
*035 $a(SE-LIBR)12316244
*040 $aLGEN$dU$dS$ea
*041 $aswe
*042 $9NB
*08204$a701 $222/swe
*084 $aIaa$2kssb/8
*1001 $aVilks, Lars,$d1946-2021
*24510$aArt :$bden institutionella konstteorin, konstnärlig kvalitet, den internationella samtidskonsten /$cLars Vilks.
*264 1$aNora :$bNya Doxa,$c2011
*264 3$aFalun :$bScandbook
*300 $a255 s.$bill.$c23 cm
*340 $b23 cm
*650 7$aKonstteori$0https://id.kb.se/term/sao/Konstteori$2sao
*841 $5Ko$ax a$b191203||0000|||||000||||||000000$eu
*852 $5Ko$bKo$cKONST -$hIaa
*887 $a{"@id":"4nghbl5g5sjtmp1","modified":"2015-01-09T08:49:06+01:00","checksum":"22121181634"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"1czxkppmzvjf3zx1","modified":"2019-12-03T08:58:14.447+01:00","checksum":"25311548909"}$2librisxl
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
INLEDNING 11 § 9. NOT PART OF THE EXHIBITION: ARTEFAKTEN 31 § 10. HOWARD S. BECKER OCH ARTWORLDS 38 § 11. DANTOS KONSTUPPFATTNING 40 § 12. SCHIMPANSER, BARN OCH FÖRFALSKNINGAR 42 § 13. VEM KAN VARA KONSTNÄR?, EN FALLSTUDIE MED MÅNGA GROPAR OCH SIDOSPÅR 44 § 14. DICKIES TEORI: DET HISTORISKA PERSPEKTIVET 50 § 15. ESSENTIALISTISKA KONTRA INSTITUTIONELLA KONSTTEORIER 51 § 16. ESSENTIALISTISKA KONSTTEORIER, NÅGRA EXEMPEL 54 § 17. NÄR BILDEN BLIR KONST, MER ASPEKT ÄN IDENTITET 60 § 18. ANTIKEN OÖVERTRÄFFAD OCH ÖVERTRÄFFAD, ESSENTIALISMENS URSPRUNG 61 § 1. VAD-ÄR-KONST?-FRÅGAN 13 § 19. VARFÖR KONSTVÄRLDEN KALLAR NÅGOT FÖR KONST 63 § 20. ETNOGRAFISKA OBJEKT 66 § 21. ESTETISKT 69 § 22. DICKIES ASSISTERADE VERSION AV DEN INSTITUTIONELLA KONSTTEORIN 2010 70 § 23. ATT UTVECKLA DEN INSTITUTIONELLA TEORIN: KLASSIFICERING 76 § 24. KONSTVÄRLDENS ÅLDER, DET MODERNA, DUCHAMP OCH PARADIGMSKIFTE 77 § 25. KONSTVÄRLDENS UPPKOMST 81 § 26. TRE PREMISSER: GENIET, DEN UPPHÖJDA ESTETIKEN OCH OFFENTLIGHETEN 89 § 27. KONSTEN FÖRE KONSTEN, READYMADEFÖRFARANDET OCH KONSTHISTORIA 93 § 28. MÅLERIETS (KONSTENS) REGELVERK OCH DESS OPPOSITION 100 § 2. NÅGOT OM HUR MAN GÅR TILLVÄGA FÖR ATT DEFINIERA KONST 16 § 29. KONST I ALLMÄNHET OCH KONSTVÄRLDAR 103 § 30. KRITIK AV UPPFATTNINGEN OM EN KONTINUERLIG ENHET I KONSTEN 104 § 31. VAD ÄR KVALITET I KONSTEN? 107 § 32. KANDIDAT FÖR UPPHÖJDHET 108 § 33. BASALA KVALITETSKRITERIER: UPPHÖJDHET, DISKURSER, SINGULARITET, FRIHET 110 § 34. BASALA KVALITETSKRITERIER: ORIGINALITET OCH GENI 113 § 35. SKILLNAD MELLAN MODERNISTISK (ORIGINALITET) OCH KONTEMPORÄR (ORIGINALITET) 118 § 36. BASALA KVALITETER: AUTENTICITET 121 § 37. BASALA KVALITETER: FIKTION, POETISKT, OKLARHET 124 § 38. SAMMANFATTNING AV KVALITETSKRITERIER 126 § 3. KONSTENS EPOKER UTIFRÅN DET MODERNA KONSTBEGREPPET 17 § 39. DEN INTERNATIONELLA SAMTIDSKONSTEN: BAKGRUND 126 § 40. DEN INTERNATIONELLA SAMTIDSKONSTENS UPPKOMST 128 § 41. BIENNALERNA 131 § 42. BIENNALERNAS KVALITETSDEKLARATIONER 133 § 43. DET RÅDANDE KONTEMPORÄRA 138 § 44. ATT MÄTA KVALITET. ARTFACTS. 142 § 45. VÄLJA OCH BLI VALD 145 § 46. KVALITETENS MAKT, GALLERISTEN 148 § 47. HUR KVALITET MOTIVERAS: EN EXEMPELSAMLING 153 § 48. SAMTIDSKONSTENS BEKRÄFTELSESYSTEM 156 § 4. FRAMVÄXTEN AV DET INSTITUTIONELLA TÄNKANDET KRING KONST 20 § 49. ATT FINGRANSKA KVALITETSSKILLNADER 161 § 50. VÄLETABLERAD MED STJÄRNSTATUS, ALLTJÄMT AKTUELL 165 § 51. ARGUMENT FÖR KVALITET 167 § 52. MÅLERIET I DET KONTEMPORÄRA 168 § 53. DEN YNGRE GENERATIONENS KONTEMPORÄRA "MÅLARE" 172 § 54. DEN KONTEMPORÄRA SCENEN 177 § 55. ATT SKAPA RELEVANS MED RELEVANT DISKURS, HISTORIEN OM EN KATALOG 179 § 56. CURATORER 182 § 57. NÅGRA UTSTÄLLNINGSKVALITETER - ALLTID MED FOTNOTER 188 § 58. ÉTONNEZ-MOI I LÅNGSAMT TEMPO 190 § 5. DEN INSTITUTIONELLA KONSTTEORIN 21 § 59. VAD ÄR KONTEMPORÄRT? 192 § 60. ANGÅENDE NÅGRA UPPÅTGÅENDE KONTEMPORÄRA 193 § 61. EXPORT 196 § 62. DEN KONTEMPORÄRA KONSTHISTORIEN 198 § 63. DET TEORETISKA REFERENSBIBLIOTEKET 199 § 64. KONTEMPORÄRT - SAMMANFATTNING 201 § 65. KONTEMPORÄR KVALITET 204 § 66. KONTEMPORÄR KVALITET. RINEKE DIJKSTRA, ADRIAN PACI 206 § 67. BALANSBEDÖMNINGEN 209 § 68. AKTUALITET SOM KVALITET 210 § 6. DICKIES SLUTVERSION: THE ART CIRCLE 26 § 69. DEN UTVIDGADE INSTITUTIONELLA KONSTTEORIN, LADY GAGA 212 § 70. SAMMANFATTNING AV DEN UTVIDGADE INSTITUTIONELLA KONSTTEORIN 218 § 71. "JAG SLUTAR HÄR" 220 EN REPETITION 225 NOTER 226 LITTERATURLISTA 250 § 7. DEN INSTITUTIONELLA TEORINS CIRKULARITET 29 § 8. KONSTVÄRLDEN ENLIGT DICKIE (OCH ENLIGT DANTO) 29