Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Grundbok i kooperativt lärande : vägen till det samarbetande klassrummet
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Lund : Studentlitteratur, [2017]
2017
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Physical Description 310 sidor illustrationer 25 cm
Subject - Topical Term
ISBN
Waiting
*000 cam a i 4500
*00146305
*00520190423112541.0
*008170921s2017 sw |||||||||||001 0|swe|d
*020 $a9789144116723$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144116723
*035 $a(SE-LIBR)21574835
*040 $aBOKR$bswe$dH$dS$ei$erda
*041 $aswe
*042 $9NB
*08204$a371.395$223/swe
*084 $a97C$2msc
*084 $aEaby $2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aFohlin, Niclas,$d1983-$4aut
*24510$aGrundbok i kooperativt lärande :$bvägen till det samarbetande klassrummet /$cNiclas Fohlin, Anneke Moerkerken, Lisa Westman, Jennie Wilson.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c[2017]
*264 3$c2017
*300 $a310 sidor$billustrationer$c25 cm
*336 $atext$btxt$2rdacontent
*337 $aunmediated$bn$2rdamedia
*338 $avolume$bnc$2rdacarrier
*340 $b25 cm
*650 7$aGrupparbete$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Grupparbete
*650 7$aUndervisning$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Undervisning
*650 0$aTeaching$0(DLC)sh 85133052
*650 0$aGroup work in education
*7001 $aMoerkerken, Anneke,$d1949-$4aut
*7001 $aWestman, Lisa,$d1990-$4aut
*7001 $aWilson, Jennie,$d1986-$4aut
*841 $5Ko$ax a$b190524||0000|||||000||||||000000$e|
*852 $5Ko$bKo$hEab
*887 $a{"@id":"tc5lg7653243fvd","modified":"2019-04-23T11:25:41.662+02:00","checksum":"150221593975"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"v52wnkjksvkl2x2t","modified":"2019-05-24T13:16:41.521+02:00","checksum":"31459341300"}$2librisxl
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förord 9 Del 1 Teoretiskt perspektiv 1 Inledning 13 2 Skolkulturer och kooperativt lärande 17 Demokratins påverkan på skolan 17 Att välja förhållningssätt 18 Historien om kooperativt lärande 28 3 Kommunikation och lärande 33 Den kommunicerande människan 33 Kognitiv och social utveckling genom kommunikation 34 Kommunikation som verktyg för lärande 37 Utmaningar i det monologiska klassrummet 39 Kommunikation och kooperativt lärande 42 4 Delaktighet, elevaktivitet och inkludering 47 Elevcentrerad undervisning 47 Elever som mottagare av varandras kunskap 50 Elevaktivitet och lärtillfällen 52 Delaktighet, motivation och meningsskapande 53 Inkludering 55 Konsekvenser för klassrummet 62 5 Relationer för lärande 65 Relationers betydelse för kognitiv och emotionell utveckling 66 Relationer, grupper och social identitet 67 Relationer för lärande 68 Kooperativt lärande och relationer 72 6 Teoretiskt perspektiv på kooperativt lärande 75 Beskrivning av kooperativt lärande 76 Teoretisk förankring av kooperativt lärande 77 Medvetandeteori och social gruppidentitet 80 Konsekvenser av lärarens medvetna och omedvetna val 81 Kooperativt lärande - att använda kraften i grupper 82 7 Förhållningssätt och varianter av kooperativt lärande 85 Formellt förhållningssätt till kooperativt lärande 86 Informellt förhållningssätt till kooperativt lärande 88 Varianter av kooperativt lärande 88 Kollaborativt lärande 92 8 Forskning om kooperativt lärande 97 Evidensbaserad undervisning 97 Internationella studier av kooperativt lärande 98 Vilka tjänar på kooperativt lärande? 100 Kostnader för implementering 101 Svensk litteratur och forskning om kooperativt lärande 102 Del 2 Grundprinciper 9 Grundprinciper för kooperativt lärande 109 Vad innebär kooperativt lärande? 110 Grundprinciperna 111 10 Positivt ömsesidigt beroende 115 Nio sätt att uppnå positivt ömsesidigt beroende 117 Effekten av ömsesidigt beroende 129 11 Samarbetsfärdigheter 131 Hur läraren arbetar med samarbetsfärdigheter 133 Några viktiga samarbetsfärdigheter 140 12 Eget ansvar 143 Olika sätt att förstärka det egna ansvaret 144 13 Lika delaktighet och samtidig stödjande interaktion 147 Lika delaktighet 147 Samtidig stödjande interaktion 147 Olika sätt att förstärka stödjande interaktion 148 14 Återkoppling - 3F & Reflektion 151 Utvärdering med stöd av en observatör 152 Muntlig utvärdering 154 Utvärdering med stöd av checklistor 154 Övriga strategier för utvärdering 155 Lärarens reflektion 156 15 Lärarens, elevens och skolledningens roll i kooperativt lärande 161 Att bryta en hegemoni av enskilt arbete 161 En förändrad lärarroll 162 Att våga förändras 163 Förändring som ett tillstånd 165 Att förstå sin egen undervisning 166 Ett förändrat arbetssätt - från disciplin till motivation 167 En förändrad elevroll 168 En förändrad roll för skolledningen 170 16 Grupper inom kooperativt lärande 175 Gruppens betydelse för lärandet 176 Kooperativa grupper 177 Tillfälliga grupper, formella grupper och basgrupper 178 Gruppstorlek 183 Heterogena och homogena grupper 185 Olika sätt att välja grupper 186 Praktiska sätt att skapa grupper 188 17 Planering och implementering av kooperativa lektioner 191 Att förbereda gruppen för kooperativt lärande 192 Informell planering 192 Formell planering 195 GRR-modellen - kombinera informellt och formellt förhållningssätt 199 Planering utifrån basgrupper 204 Viktiga saker för läraren att fundera på 205 18 Strategier för det kooperativa klassrummet 209 Att skapa ett gott klassrumsklimat 209 Lärmiljö 210 Roller i gruppen 212 Gruppidentitet 215 Lärpar 216 Konfliktlösning 220 MITS: most important twenty seconds 221 Tysthetstecken 221 C3B4ME - see three before me 223 Att ställa frågor 223 Fråga, pausa, nedslag och studs 226 Kommentarer 227 Stå upp för din grupp! 227 Multisvar 228 Slumpa fråga 230 Rösta 232 Gruppturnering 232 Del 4 Strukturer 19 Strukturer 237 Vad är en struktur? 237 Varför använda strukturer? 237 Införande eller introduktion av en struktur 238 Lärarens roll i strukturen 240 20 Strukturer i det kooperativa lärandet 243 Berätta mera! 244 Brainstorm 245 Bygga en triangel 246 En för alla ... 247 EPA - enskilt, par, alla 248 Fråga, fråga, byt! 249 Frågerundan 250 Hitta en kompis 251 Hitta min regel 252 Huvuden ihop 253 Hör vi ihop? 254 Inre-yttre cirkel 256 Inspireras 257 Karusellen 258 Kloka pennan 259 Kommunicera 260 Mina ord - Dina ord 261 Mötas på mitten 262 PPT - Par på tid 263 Pussel 264 På sightseeing 265 Rondellen 266 Sant eller falskt 268 Se och lär 269 Speed-dating 270 Talkort 271 Turas om 272 Tärningsquiz 273 Vandrande reportern 274 Vi jämför 275 Vanliga frågor 277 Hur gör jag med elever som inte vill samarbeta? 277 Hur gör jag med elever som är isolerade? 278 Hur gör jag med elever som inte vill eller vågar prata? 279 Hur gör jag med elever som tar över arbetet? 279 Hur gör jag med elever som behöver struktur? 280 Blir det inte kaos i klassrummet? 280 Hur ska jag hinna med allt i kursplanen när jag arbetar kooperativt? 281 Hur gör jag om en grupp arbetar mycket långsammare än de andra? 281 Hur gör jag med grupper som blir klara mycket fortare än andra? 282 Mitt klassrum är för litet för att arbeta kooperativt 282 Jag har flera nyanlända elever i klassen. Kan jag arbeta kooperativt? 283 Vad gör jag om eleverna lär varandra fel saker? 283 Hämmas inte de starka eleverna? 283 Tips till den kooperativa läraren 284 Bilaga: Kopieringsunderlag 287 Författarpresentationer 295 Referenser 297 Person- och sakregister 309