Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Det spelifierade klassrummet
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Lund : Studentlitteratur, [2018]
2018
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Edition Statement
Physical Description 248 sidor illustrationer 23 cm
Subject - Topical Term
Index Term - Uncontrolled
ISBN
Waiting
*000 cam a i 4500
*00146171
*00520180418085720.0
*008180109s2018 sw a||||||||||001 0|swe|d
*020 $a9789144119120$qflexband
*035 $a(SE-LIBR)22268391
*040 $aBOKR$bswe$dG$dL$dS$ei$erda
*041 $aswe
*042 $9NB
*08204$a371.337$223/swe
*084 $aEabx $2kssb/8
*1001 $aPalmquist, Adam,$d1983-$4aut
*24514$aDet spelifierade klassrummet /$cAdam Palmquist.
*250 $aUpplaga 1
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c[2018]
*264 3$c2018
*300 $a248 sidor$billustrationer$c23 cm
*336 $atext$btxt$2rdacontent
*337 $aunmediated$bn$2rdamedia
*338 $avolume$bnc$2rdacarrier
*340 $b23 cm
*650 7$aSpel$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Spel
*650 7$aUtbildningsteknologi$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Utbildningsteknologi
*650 7$aPedagogisk metodik$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Pedagogisk%20metodik
*650 7$aPedagogisk psykologi$0https://id.kb.se/term/sao/Pedagogisk%20psykologi$2sao
*650 0$aEducational psychology
*650 0$aEducational technology
*650 0$aTeaching - Methodology
*650 0$aGames
*653 4$aSpelifiering (prel/S)
*841 $5Ko$ax a$b190502||0000|||||000||||||000000$e|
*852 $5Ko$bKo$hEab
*887 $a{"@id":"cwp5tfbp1343xgh","modified":"2018-04-18T08:57:20+02:00","checksum":"319062602909"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"nzr4mbp0lbl74691","modified":"2019-05-02T15:53:27.083+02:00","checksum":"5738946410"}$2librisxl
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Tack 1 Inledning 11 1 Vad är spelifiering? 13 Svenska skolans skakiga väg in i 2000-talet 14 Vad är spelifiering? 16 Ett spelifierat exempel: träning 18 Bakgrunden till spelifiering 21 Behöver vi spelifiera den svenska skolan? 24 Igenkänningsvärde 28 Vad säger forskningen? 29 2 Motivation och lärande i spelifiering 31 Lärandemetoder 32 Vad är motivation? 33 Inre och yttre motivation 34 Motivations-och inlärningsteorier 37 Vrooms förväntansteori 37 Operant inlärning 31 Självbestämmandeteorin (SDT) 43 Maslows behovspyramid 47 Nudging 4fl Flow, Fogg och den närmaste utvecklingszonen 50 Uppdelning, kategorisering och stöttning 54 Social Inlärningsteori och social motivation 57 3 Användare och deras resor 61 Användartyperna 62 Användarresan 68 Elevers bemästrande av sina färdigheter i sin egen takt 80 En förändrad klassrumsstruktur för att öka lärandet och arbetsglädjen 83 Synliggör betydelsen av träning och ihärdighet för att öka lärandet 85 4 Spelens element 89 En organisk upplevelse 90 Spelelement som är effektiva för klassrummet 91 Dynamiker 92 Mekaniker 103 Komponenter 120 Hur hänger elementen ihop med spelartyperna? 141 5 Mot ett spelifierat klassrum 143 Inte ett fullfjädrat spel 144 Motiverande design 145 Målsättning och elevernas behov 146 Från idé till test 148 Omvandla idéerna till en prototyp 152 Från prototyp till lektionsupplägg 156 Utvärdering 160 Elevernas reflektion 161 Blickar utåt 161 6 Spelifieringen och den formativa bedömningen 163 Formativ bedömning - kort resumé 164 Egenskaper, målsättningar och system i klassrummet 165 Integrerat lärande 177 7 Spelifiering som verktyg för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar 189 Vad innefattar begreppet neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och hur ser situationen ut för den här elevgruppen i skolan? 190 ADHD/ADD 191 ASD/Aspergers syndrom 192 NPF - en skenande epidemi? 193 Problem med självstyrning 194 De exekutiva funktionerna 196 Vad säger forskningen om spelifiering som metod hos unga med NPF? 200 Men de elever som inte har svårigheter med skolan då? 202 Uppbyggnad av effektiv spelifiering för elever som har svårigheter med de exekutiva funktionerna 203 Användarresan och användartyper bland elever med NPF 206 Kunskapsträd ger eleven sammanhang och överblick 208 Tidsindelning ger tydliga strukturer 211 Reflektion är viktigt för lärandeprocesserna och kunskapsutvecklingen 214 Förloppsindikatorer motiverar på flera sätt 215 Medaljer ger en helhetssyn över vad som premieras i ett arbetsområde 217 Narrativ ger meningsfull undervisning 218 Avslutande reflektion 221 En inkorporerad del i undervisningen 221 Det handlar inte om att spela mer spel i skolan 222 Det är inte uteslutande en specialpedagogisk metod 222 Gamla modeller i nyform 223 Ledaren i klassrummet 223 Referenser 225 Bilaga 1 - Länkar till digitala verktyg som kan användas i en klassrumsspelifiering 241 Bilaga 2 245 Spelifieringsråd 245 Varning 245 Register 247