Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Didaktiken efter Vygotskij : design för lärande
Publication, Distribution, etc. (Imprint) 2017
Liber, Stockholm : [2017]
2017
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Edition Statement
Physical Description 226 sidor illustrationer 24 cm
Index Term - Uncontrolled
ISBN
Waiting
*00009035cam a2201669 i 4500
*00144570
*00520170619154101.0
*008170127s2017 sw |||||||||||000 0|swe|
*020 $a9789147094042$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789147094042
*035 $a(SE-LIBR)20013302
*041 $aswe
*08204$a371.102$223/swe
*084 $aEab$2kssb/8
*1001 $aSelander, Staffan,$d1947-$4aut
*24510$aDidaktiken efter Vygotskij :$bdesign för lärande /$cStaffan Selander.
*250 $aFörsta upplagan
*264 1$c2017
*264 1$aStockholm :$bLiber,$c[2017]
*264 3$a2017
*300 $a226 sidor$billustrationer$c24 cm
*336 $btxt$2rdacontent
*337 $2rdamedia
*338 $bnc$2rdacarrier
*340 $b24 cm
*653 0$aDidaktik
*852 $5Ko$hEab
*887 $a{"@id":"q82ff9224z984g7","modified":"2017-06-19T15:41:01+02:00","checksum":"43867865485"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"ksgz6ptvh0f7brbb","modified":"2018-07-02T12:46:21.358+02:00","checksum":"-3233259259"}$2librisxl
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förord 9 Didaktiken efter Vygotskij - en inledning 17 Vygotskij - det didaktiska vetandets slutpunkt? 17 Utbildning - en paradoxernas marknad? 19 Vad menar vi när vi talar om kunskap och kunnande? 22 Didaktik som distribuerad design 24 DEL I KAPITEL 1. Utgångspunkter för en didaktik i omvandlingens tid 28 Några utgångspunkter för en didaktik i ett nytt lärandelandskap 28 Praktiska och intellektuella redskap 30 Materiella, biologiska och sociala förutsättningar för lärande 32 Kunskapsrealism och fenomenologisk insikt 35 Kunskapsrepresentationer och kunskapstraditioner 37 Tecken på kunskap, tecken på lärande och erkännandekulturer 38 Global kommunikation och design för lärande 40 Om att vara elev i det senmoderna samhället 42 Om konsten att ställa didaktiska frågor 44 Den didaktiska triangelns dilemma 45 KAPITEL 2. Tre didaktiska principer - en historisk resa 47 Mot en ny renässans? 47 Om att skriva fram historia 49 Om att konstruera didaktiska epoker 53 Den mimetiska principen under förmodern tid 54 Den logocentriska principen under modern tid 60 Den logocentriska principen - ordets herravälde 67 Den applikatoriska principen i det senmoderna samhället 68 Förmodernt, modernt och senmodernt samhälle - en sammanfattning 73 Ar renässansmetaforen fruktbar? 73 Didaktiska principer - didaktiska konsekvenser 74 KAPITEL 1. Tankar om lärande - en teoretisk resa 76 Att förlösa eller prägla in kunskap? Två ständigt aktuella idéer om lärande 76 Tre portalfigurer 77 Behaviorismensfixstjärna - Burrhus Frederic Skinner 78 Det kognitiva paradigmets genombrott i utbildningssammanhang - Jean Piaget 82 Den sociokulturella vändningen - Lev Semjonovitj Vygotskij 85 Individ eller institution? Två svenska forskningsperspektiv 87 Ett fenomenografiskt perspektiv - med betoning på lärande och undervisning 87 Ramfaktorteorin - med betoning på undervisning och utbildningssystem 88 En översiktlig sammanfattning av de presenterade teorierna 90 DEL II Introduktion till del II 92 KAPITEL 4. Stadieteorier, framstegsmyter och en vidgad förståelse av lärande 94 Stadieteorier och myter om framsteg 95 Myten om framsteg som ett arv av "det moderna" tänkandet 99 En vidgad förståelse av lärande 101 Kroppsligt lärande 101 Identitetsskapande och förväntningshorisonter 102 Att utvecklas som ansvarstagande medmänniska 103 "Apelsinen i Umeå" - om ämneslogik och lärande 104 Didaktiska skuggor - de frånvarandefrågorna 105 Det slutna och det öppna lärandet 107 Vilka kompetenser och förmågor vill vi främja? 108 KAPITEL 5. Mot ett designorienterat didaktiskt tänkande 110 Design som tankefigur 110 Didaktikens framväxt och frågor 111 Att se något som lärande 112 Lek och lärande 115 Lärandets estetiska dimensioner 117 Lärande - och läsande 118 Distribuerat lärande 121 Design - förändring av meningssammanhang 125 Design - ett begrepp med många konnotationer 125 Design i perspektivet av sociala distinktioner 130 Designprocesser och innovativ design 131 Design för lärande 133 Tre exempel på design för lärande 134 Design rör alla nivåer i en organisation 139 Om att positionera sig som lärare - för lärande 140 Didaktisk repertoar 142 Dialogiskt förhållningssätt 143 Improvisationens roll i undervisning 144 Mimetiskt lärande 144 Teknikstött lärande 145 Spelorienterat lärande och scenariedidaktik 148 LearningDesignSequences 148 KAPITEL 6. Multimodalitet 154 Multimodal förståelse 154 Informationsvärde, informationslänkning och aktivitetslänkning 157 Det multimodala forskningsfältet - och dess gränsmarker 158 Ett designorienterat perspektiv i förhållande till ett multimodalt perspektiv 162 Att undervisa om kunskapsrepresentationer 165 Multimodal design i ämnesdidaktiskt arbete 167 KAPITEL 7. Didaktik som designvetenskap 172 Till frågan om vad som karakteriserar vetenskaplighet 172 Vetenskapliga kulturer och den designorienterade forskningens bidrag 175 Epilog 178 Referenser 181 Noter 205 Register 223