Hylla
Personnamn
Titel och upphov
Utgivning, distribution etc. Daidalos, Göteborg : 1996 ;
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Allmän 3. tr., 2000 ; 4. tr., 2004 ; 5. tr 2011
Indexterm - Okontrollerad
ISBN
Antal i kö:
*00009042cam a2202401 r4500
*00144569
*00520171012100312.0
*008020113s1996 sw 001 0 swe
*020 $a91-7173-039-7 ;$c240:00
*035 $99171730397
*035 $a(SE-LIBR)8371253
*041 $aswe
*08204$a001.2$222/swe
*084 $aDdb$2kssb/6
*084 $aDdb$2kssb/6
*084 $aE:d$2kssb/6
*084 $aDdb$2kssb/8
*084 $aDd$2kssb
*1001 $aMolander, Bengt,$d1950-
*24500$aKunskap i handling /$cBengt Molander
*250 $a2., omarb. uppl.
*260 $aGöteborg :$bDaidalos,$c1996 ;
*300 $a286 s. ;$c22 cm
*500 $a3. tr., 2000 ; 4. tr., 2004 ; 5. tr 2011
*653 $aKunskapsteori
*653 $aKunskapsteori
*653 $aKunskapsteori$aFilosofi
*65300$aKunskapsteori
*653 $aKunskapsteori$aKnowledge
*852 $hKURS
*950 $6650$aHur-kunskap$uPraktisk kunskap
*950 $6650$aKunskapsteori$uPraktisk kunskap
*950 $6650$aTyst kunnande$uTyst kunskap
*950 $6650$aFörtrogenhetskunskap$uTyst kunskap
*950 $6650$aKunskapsteori$uTyst kunskap
*950 $6650$aFilosofi och livsfrågor$uFilosofi
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 9 Kapitel 1 Kunskap och lärande; några exempel Inledning 11 Mästarundervisning i cello 12 Arbetets ära och det praktiska intellektet 14 Arkitektskolan, Quist och Petra 20 Det kroppsliga - att vara, göra, erfara 24 Människors roller - tingens ordningar 29 Kapitel 2 Tysta och tystade kunskaper; kropp, kultur, handling - och språk Inledning 33 "Tyst kunskap" - en aktuell debatt 3 "Det tysta" är överallt - och ingenstans 39 Men mycket är förstås ändå outsagt - och kanske outsägligt 42 "Tystnadens uttryck" 1: kroppen 4, "Tystnadens uttryck" 2: kulturen 48 "Tystnadens uttryck" 3: handlingen 50 Varför allt detta tal om "kunskap"? - eller: Man kan mer än man vet. 52 .och språket självt? 54 Kapitel 3 Kunskap - ett fortsatt sökande Inledning 57 Den levande kunskapen - kunskap-i-användning 58 Den västerländska kunskapstraditionen - några fästpunkter 63 Att leva i världen 69 Upplysning och kunskapens kritiska sida 71 Kunskapen om det goda och att göra det goda 76 Kunskap lever tillsammans med mycket annat 81 Kapitel 4 Dialog - samtal och handling Inledning 83 Den "sokratiska" dialogen 84 Kunskapens förutsättning: konsten att förlösa kunskap 88 Skepticismens gränser 90 Jag och vi 91 Text, tolkning, kontext - och mellanrum 93 Ett rent "teoretiskt" förnuftsbegrepp? 96 Kunskapsbildning och kunskapsförstörelse 99 Kapitel 5 Människors handlande - alltid på väg Inledning 105 Handla - att kunna och veta vad man gör 108 Handlandets skäl: frågor och svar 110 Handlandets helhetskaraktär 113 Handlandets öppenhet 117 Handlandets beroende av andra 122 Människobilder 126 Att veta vad man inte gör och vad man har rätt att inte veta 128 Kapitel 6 Den reflekterande praktikern Inledning 131 Teknisk och "praktisk" rationalitet 132 Kunskap och reflektion 137 Kunskap och reflektion som konversation 145 Teorier-i-användning 149 Lärande i handling 152 Att konstruera världar - och att hitta rätt i världen 157 Kapitel 7 Kunskapens vägar - orientering och förfogande Inledning 163 Kunskap och intresse 165 Förfogandekunskap: makt och avbildning 168 Orientering: riktning och överblick 170 Kritik: metod och orientering 175 Kunskapers sammanhang 179 Modernitet - orientering och desorientering 183 Kapitel 8 Fortsättning följer - i handling: exempels makt och öppenhet Inledning 189 Kuhns kunniga forskare och Schöns kunniga praktiker 192 Regler och begrepp är rotade i handling - och exempel 197 Exempel: underlag för jämförelser, för att finna gränser - och för att bibehålla öppenhet 204 "Generalisering i handling" och vår abstrakta värld 209 Kapitel 9 Det dubbla greppet - yrkeskunnande och kunskapskultur Inledning 213 Kunskapens tid och rytm 214 Forskning om yrkeskunnande 217 Det dubbla greppet: rutin och kvalificerad bedömning 221 Att bygga upp en säkerhet - "så man vet vad man håller på med" 227 Kunskapskulturer och kunskapskultur 234 Kapitel 10 Att delta i kunskap - med goda skäl Inledning 237 Kunskap i handling: att handla med goda skäl 241 Delad kunskap och odelat ansvar 247 Kunskap i handling - att följa regler på ett kunnigt sätt 253 Kunskap i handling: den överallt härskande dialektiken 258 Konst som strävan efter det bästa - än en gång 264 Vad fångar en kunskapsteori i praktiken? 267 Epilog Utbildning och forskning, för levande kunskap 269 Litteratur 273 Index 281