Hylla
Titel och upphov Vägar till lärares lärande
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur , Lund : 1997
Utgivningsår
Språk: Odefinierat språk.
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Indexterm - Okontrollerad
ISBN 91-44-00073-1 91-44-00073-1
Antal i kö:
*00000643nam a22002413 45
*0014253
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s1997 sw ||||e||||||00| ||und d
*020 $a91-44-00073-1
*020 $a91-44-00073-1
*035 $a(Ko)4606
*084 $aEmia-c
*084 $aEp-c.04
*24510$aVägar till lärares lärande /$cBirgit Lendahls & Ulla Runesson (red.)
*250 $a2. tr.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur ,$c1997
*300 $a141 s.
*653 $aLärarutbildning
*653 $aPedagogik
*7001 $aLendahls, Birgit,$d1942-$4aut
*7001 $aRunesson, Ulla,$d1952-$4aut
*8520 $cEm
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Lärarkompetens innebär inte bara att ha god förmåga att undervisa och lära andra, utan även att ha kunskap om vägar och möjligheter till fortsatt eget lärande. För att kunna lära av och genom sin undervisning krävs det att läraren kan skapa distans till verksamheten och utveckla en färdighet i att reflektera över sig själv och sitt handlande. Hur kan då utbildning och fortbildning stimulera lärare till eget lärande och befrämja deras professionella utveckling? Vilka möjligheter till lärande ges i yrkesutövningen? Vilka vägar till kunskap och utveckling finns det? Denna bok är ett resultat av erfarna lärares diskussioner kring dessa och liknande frågor. Författarna behandlar olika vägar till lärares lärande såsom dialogen med kollegor, samtal och möten med elever samt utvecklingsarbete och forskning.
Inledning 5 1 "Jag tillhörde skolans kurs-maffia" 9 Om lärares erfarenheter av professionell utveckling Lena Folkesson Utveckling 11 Källor till lärande 13 Lärandeprocessen 24 Redskap i den professionella utvecklingsprocessen 28 2 Den kollegiala dialogen 33 Rigmor Lindö Dialogen 33 Olika former av dialog 35 Den professionella dialogen - ett medel för kompetensutveckling 47 3 Dubbellogg - ett redskap för reflektion och lärande 52 Maj Björk och Monica Johansson Skrivning som redskap att förstå erfarenheter 53 Erfarenheter blir till kunskap 56 Från distansering genom skrivning till kunskap om sig själv 57 Kunskapsutveckling med hjälp av kolleger i dialog 59 Ny verbalisering med utgångspunkt från dubbelloggen 59 Kollegerna fördjupar erfarenheterna 60 Erfarenheter tematiseras i dialog 61 Unika och gemensamma erfarenheter blir till fördjupad kunskap 63 Kollegial fortbildning på informell nivå 64 En utvecklingsmodell för fördjupad yrkeskunskap 66 4 Hur kan jag lära av mina elever? 70 Inger Björneloo Maximal närvaro i handlingens nu 71 Robert och bokstaven J 72 Johan och skrivprocessen 75 Intuition och dialog - två vägvisare 79 5 Att söka kunskap i sin yrkespraktik 83 Birgit Lendahls Samtal med erfarna lärare 83 Lärarutbildningsprogram och lärares lärande 89 Lärares forskningserfarenhet - värde för skolan? 91 Tre lärarstuderandes frågor och deras försök att finna svar 94 Olika förhållningssätt till utbildning och lärande 100 6 Att lära av forskares fältarbete 102 Birgitta Kullberg Att lära av eller genom forskning 104 Att inringa och formulera problem i undervisningen 105 Att förhålla sig undersökande i det undervisande 107 Lärare-som-forskare rörelsen 109 Att föra dagbok 111 Några avslutande ord 112 7 Om forskning kring lärares kunskap och lärares lärande 114 Eva Längsjö Vad är lärarprofessionalitet? 116 Forskning om lärares kunskap 118 Vägar till lärares kunskap och lärares lärande 122 Pedagogiska resonemang 124 Fenomenografiskt inspirerad didaktik 125 Reflektion 126 Fallbeskrivningar 130 Avslutning 132 Litteratur 135