Hylla
Titel och upphov Undersöka och utveckla undervisning : professionell utveckling för lärare
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning 205 sidor : illustrationer ; 23 cm
Term
ISBN
Antal i kö:
*00000977nam a2200289 i 4500
*00142153
*00520171104030839.0
*008171005s2017 sw |||| |00| 0 swe d
*020 $a978-91-44-11417-0$qhäftad
*035 $a(SE-LIBR)21595702
*035 $a(Ko)49564
*040 $aBOKR$bswe$erda$dS
*042 $9NB
*08204$a370.71072$223/swe
*084 $aEabe$2kssb/8 (machine generated)
*24510$aUndersöka och utveckla undervisning :$bprofessionell utveckling för lärare /$cJonas Almqvist, Karim Hamza, Anette Olin (red.)
*250 $aUpplaga 1
*300 $a205 sidor :$billustrationer ;$c23 cm
*650 7$aUndervisning$xforskning$2sao
*650 7$aLärarrollen$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/L%C3%A4rarrollen
*7001 $aAlmqvist, Jonas$d1968-$4edt
*7001 $aHamza, Karim,$d1967-$4edt
*7001 $aOlin, Anette$d1967-$4edt
*852 $5Ko$bKo$hEab$lUND
*900 $aHamza, Karim Mikael,$d1967-$uHamza, Karim,$d1967-
*950 $aLärarens personlighet$uLärarrollen
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Författarpresentation 9 Förord 13 Inledning 15 Jonas Almqvist, Karim Hamza & Anette Olin Lärares profession och professionella lärare 16 Läsanvisning 25 UTVECKLINGSDIALOG 1 Fixar Läsfixarna läsningen? Kapitelredaktör: Magnus Levinsson Fallbeskrivning Aktioner i läsundervisning 31 Liselott Hogedal Perspektiv 1 Först få visa, sedan säga 36 Caroline Liberg Perspektiv 2 Metod som raster eller tankesätt 38 Ulrika Nemeth Perspektiv 3 Utvärdering, eller? 40 Lena Tyrén Sammanfattning Läsfixarna och textinnehållet 42 Magnus Levinsson Reflektion Med texten i fokus 44 Liselott Hogedal UTVECKLINGSDIALOG 2 Finns det om det inte syns? Kapitel redaktör: Jonas Almqvist Fallbeskrivning Att synliggöra det osynliga 49 Tatjana Trivic Perspektiv 1 Dialog främjar förbättring och utveckling i skolan 54 Karin Rönnerman Perspektiv 2 Att förstå undervisning 56 Silwa Claesson Perspektiv 3 Fler sätt att göra det osynliga synligt 57 Ola Palm Sammanfattning Att se undervisning från olika håll 59 Jonas Almqvist Reflektion Att ansvara för undervisning 62 Tatjana Trivic UTVECKLINGS DIALOG 3 Att skriva faktatext i fyran Kapitelredaktör: Åsa af Geijerstam Fallbeskrivning Mötet med det informativa skrivandet 67 Jenny Runeson Perspektiv 1 Betydelsen av arbetets former 72 Claes Nilholm Perspektiv 2 Att skriva faktatext - en del av ämnesspråket 73 Leif Östman Perspektiv 3 Mål, kriterier och elever som läranderesurser 76 Lena Ingelshed Sammanfattning Form, funktion och innehåll - en fråga för alla ämnen 78 Åsa af Geijerstam Reflektion Att planera för variation, motivation och interaktion 80 Jenny Runeson UTVECKLINGSDIALOG 4 Elevloggböcker och aktiva agenter Kapitel redaktör: Lisa Björklund Boistrup Fallbeskrivning Skrivande i matematik för att öka elevers delaktighet 85 Malin Anglesjö, Jenny Gyllander, Anna Vestling Perspektiv 1 Frihetens begränsningar och begränsande frihet 89 Eva Lindqvist Perspektiv 2 Att stödja elevers agentskap i matematikundervisningen? 91 Iann Lundegård Perspektiv 3 Aktionsforskning för att förbättra elevernas lärande 93 Ulf Blossing Sammanfattni ng Spänningsfält i skolutveckling 95 Lisa Björklund Boistrup Reflektion Om lärarens viktiga roll 97 Malin Anglesjö, Jenny Gyllander, Anna Vestling UTVECKLINGSDIALOG 5 Att utveckla förmågor genom att prestera sitt yttersta Kapitel redaktör: Ann-Christine Wennergren Fallbeskrivning Förmågan att resonera - en gemensam utvecklingsresa 101 Annelie Kaderland & Susanne Niit Ekstrand Perspektiv 1 Interaktiv klassrumsbedömning 106 Fredrik Thornberg Perspektiv 2 Kommunikation i skolans olika ämnen 108 Jenny W. Folkeryd Perspektiv 3 Ett ämnesdidaktiskt perspektiv 110 Malin Tväråna Sammanfattning Ömsesidigt engagemang för utvecklingsarbete 111 Ann-Christine Wennergren Reflektion Vikten av en didaktisk arena 114 Annelie Kaderland & Susanne Niit Ekstrand UTVECKLINGSDIALOG 6 Undervisning och bedömning av komplexa förmågor Kapitel redaktör: Eva Lundqvist Fal 1 beskrivning Att tolka och använda kunskapskrav i NO 119 Ulrike Wörman Perspektiv 1 Att bearbeta kunskapskraven tillsammans med eleverna 124 Frida Wirén Perspektiv 2 Undervisning eller bedömning i fokus 126 Thomas Krigsman Perspektiv 3 Dilemman och utmaningar i bedömningsarbetet 128 Alli Klapp Sammanfattning Lärares handlingsutrymme och elevers deltagande 129 Eva Lundqvist Reflektion Tydlighet i lärprocessen 132 Ulrike Wörman UTVECKLINGSDIALOG 7 Att skapa meningsfull undervisning Kapitelredaktör: Karim Hamza Fallbeskrivning Frihet och styrning i undervisningen 137 Eva Rohdén & Max Wejstorp Perspektiv 1 Valfrihetens dilemma i skola och utbildning 141 Marianne Dovemark Perspektiv 2 Goda skäl för en varierad undervisning 143 Petra Rossbäck-Holst Perspektiv 3 Möjligheter och hinder med projektarbete 144 Joakim Samuelsson Sammanfattning Att ifrågasätta sina utgångspunkter 146 Karim Hamza Reflektion 1 Att låta eleverna ställa frågorna 149 Eva Rohdén Reflektion 2 Projektform med många ansikten 150 Max Wejstorp UTVECKLINGSDIALOG 8 Fysisk beröring mellan lärare och elever i undervisning Kapitel redaktör: Marie Öhman Fallbeskrivning Den manliga idrottslärarens dilemma 155 Joakim Segolsson Perspektiv 1 Ett barnrättsperspektiv på fysisk beröring 159 Ann Quennerstedt Perspektiv 2 Profession och politik 161 Ann-Sofie Lennqvist Linden Perspektiv 3 Relationsskapande undervisning 163 Pernilla Tolgfors Sammanfattning Att hjälpa sina elever eller att skydda sig själv 164 Marie Öhman Reflektion Att utmana den sexualiserade samhällsdiskursen 167 Joakim Segolsson UTVECKLINGSDIALOG 9 Engagemang, autonomi och kontroll Kapitelredaktör: Anette Olin Fal l beskrivning Progressiv undervisning och andra glömda dinosaurier 173 Raija Törnroos Perspektiv 1 Vad styr lärarens arbete? 177 Anna-Karin Nordin Perspektiv 2 Elevengagemang - en fråga om lärande? 179 Mikael Quennerstedt Perspektiv 3 Att återerövra ett friutrymme i mätningens tidevarv 181 Margareta Serder Sammanfattning Utmaningar i skolan och lärares lärande 182 Anette Olin Reflektion Inflytande skapar engagemang och utveckling 185 Raija Törnroos Att hantera och kommunicera didaktiska utmaningar 191 Jonas Almqvist, Karim Hamza & Anette Olin Tidlösa och tidstypiska teman 192 Om lärares didaktiska kompetens 193 Om att kommentera undervisning 194 Om värdet av dialog i utvecklingsarbete 196 Didaktisk utvecklingsdialog 198 Sakregister 201