Hylla
Personnamn
Titel och upphov Trans, kön och identitet : Att arbeta inkluderande
Utgivningsår
Fysisk beskrivning
Serietitel - ej biuppslagsform
ISBN
Antal i kö:
*00000687nam a22002178i 4500
*00142077
*00520171011030836.4
*008170929s2017 sw |||| |00| 0|swe d
*020 $a978-91-27-44960-2$qhäftad
*035 $a(SE-LIBR)21081879
*035 $a(Ko)49471
*040 $aBOKR
*1001 $aSummanen, Edward$4aut
*24510$aTrans, kön och identitet :$bAtt arbeta inkluderande
*263 $a201710
*300 $a120 sidor ;$c24.1 cm
*4900 $aInput
*599 $aMaskinellt genererad post. Ändra kod för fullständighetsnivå (leader/17), annars kommer manuellt gjorda ändringar att försvinna.
*7001 $aSummanen, Tom$4aut
*852 $5Ko$bKo$hEa$lSUM
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Inledning 5 Trans och kön - angeläget för alla! 5 Om boken 6 Om författarna 7 Grundläggande begrepp och utgångspunkter 9 Vad är trans och kön? 10 Könsbekräftande vård och behandling för minderåriga 19 "En bekräftande skola kan göra all skillnad i världen" 29 Hälsosituation och livsvillkor 31 Hur mår unga transpersoner? 31 Skolans betydelse för att främja hälsa 37 "Skolan är elevernas arbetsplats och alla har rätt att känna sig trygga på sin arbetsplats" 42 Trans och kön i likabehandlingsarbetet 45 Vad säger styrdokumenten? 45 Elevers rättigheter och behov 48 Likabehandlingsarbete med fokus på trans 49 "Alla skolor kan förvänta sig att en eller flera elever har dessa talanger" 58 Verktyg för att inkludera och bekräfta 61 Normmedvetenhet 61 Övning för personalgruppen: "Ett steg fram" 72 Pedagogens roll 77 Att tala med elever om trans och könsidentitet 84 Praktiska råd och förslag på metoder 93 Övning för elevgruppen: "Brevet till mig själv" 104 Övning för elevgruppen: "Namnbytet" 105 "Eleverna måste få kunskap redan i lågstadiet" 107 CHECKLISTA 109 VETA MER? - FÖRDJUPANDE LÄSNING OCH METODMATERIAL 110 ORDLISTA 114 REFERENSER 118