Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Pedagogisk a miljöer och barns subjektskapande
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Liber, Stockholm : 2004 (Kristianstad : Kristianstads boktr.)
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Edition Statement
Physical Description
General Note 2. [tr.], 2005 ; 3. [tr.], 2006
Dissertation Note Diss. Stockholm : Univ., 2004
Language Note Med sammanfattning på engelska
Subject - Topical Term
ISBN 91-47-05196-5 : 978-91-47-05196-0
Waiting
*00001976nam a2200553 a 4500
*00142071
*00520170915030837.5
*008040126s2004 sw |||| m |00| 0 swe
*020 $a91-47-05196-5 :$cSEK 378:00
*020 $a978-91-47-05196-0
*035 $a(SE-LIBR)9336933
*035 $a(Ko)49463
*040 $aNB
*0410 $aswe$beng
*042 $9NB
*08204$a370.15$222/swe
*084 $aEaa.01$2kssb/7
*084 $aEaa.021$2kssb/7
*084 $aEab.01$2kssb/7
*084 $aEab.021$2kssb/7
*1001 $aNordin-Hultman, Elisabeth,$d1941-
*24510$aPedagogisk a miljöer och barns subjektskapande /$cElisabeth Nordin-Hultman ; [foton: Jan Collsiöö, Elisabeth Nordin-Hultman]
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2004$e(Kristianstad :$fKristianstads boktr.)
*300 $a247 s. :$bill. ;$c21 cm
*500 $a2. [tr.], 2005 ; 3. [tr.], 2006
*502 $aDiss. Stockholm : Univ., 2004
*546 $aMed sammanfattning på engelska
*650 7$aPedagogisk psykologi $2sao
*650 7$aFörskolan$2sao
*650 0$aEducational psychology
*650 0$aEducation, Preschool
*7001 $aCollsiöö, Jan,$d1938-$4pht
*852 $5Ko$bKo$hEa$lNOR
*900 $aCollsiöö, J.$q(Jan),$d1938-$uCollsiöö, Jan,$d1938-
*950 $aPsykologi $xpedagogik$uPedagogisk psykologi
*950 $aPsykologi $wg$uPedagogisk psykologi
*950 $aDifferentiering i utbildningen$wh$uPedagogisk psykologi
*950 $aKoncentration$wh$uPedagogisk psykologi
*950 $aLyssnande$wh$uPedagogisk psykologi
*950 $aSkolpsykologi $wh$uPedagogisk psykologi
*950 $wh$aÖverförd inlärning$uPedagogisk psykologi
*950 $wg$aBarnomsorg$uFörskolan
*950 $wh$aI ur och skur$uFörskolan
*950 $wh$aPedagogisk omsorg$uFörskolan
*950 $wh$aSmåbarnsskolor$uFörskolan
*950 $aDaghem$uFörskolan
*950 $aFörskoleklass$uFörskolan
*950 $aInskolning i förskolan$uFörskolan
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förord 7 Inledning 9 I. OLIKA SYNSÄTT PÅ BARN OCH PEDAGOGISK MILJÖ 15 1. En omprövning av gängse föreställningar 16 Vad betyder de ökande bedömningarna av barn? 16 När psykologisk teori blir praktik 18 Samspelssyn i teorin - individualisering i praktiken 21 Syfte, centrala frågeställningar och uppläggning av studien 23 2. Att förstå det välbekanta på nya sätt - postmoderna perspektiv 29 Postmodernitet - en annan blick på välbekanta teorier 29 Psykologins/pedagogikens "moderna" kunskapsteori 32 Postmoderna kunskapsteoretiska förskjutningar och tillägg 37 Sammanfattning av det postmoderna kunskapsperspektivet 44 II. PERSPEKTIV PÅ TID OCH RUM I PEDAGOGISKA MILJÖER 49 Introduktion 50 3. Att studera pedagogiska miljöer 55 Tidigare forskningsresultat om den pedagogiska miljön i svensk förskola 55 Engelska förskole- och skolmiljöer som ett meningsskapande perspektiv 58 Uppläggning och genomförande av en empirisk studie 62 4. Perspektiv på material för barns aktiviteter och lärande 71 Mitt arbete med forskningsmaterialet 73 Perspektiv på det pedagogiska materialet 76 Sammanfattande reflektioner 85 5. Perspektiv på tidens och rummens regleringar - och på styrning och anpassning 89 Hur regleringarna tar sig uttryck 92 Anpassning/möjlighetsrum 99 Osynlig styrning och krav på anpassning i pedagogik för yngre barn 101 Sammanfattande reflektioner 107 6. Praktikens innebörder - ett historiskt perspektiv 110 En diskursiv analys 110 Den dominerande diskursen om en hemlik miljö 115 Variationsrika material och svag reglering som motdiskurs 121 "Verkstadspedagogikens" reträtt inför den dominerande pedagogikdiskursen 132 Inplanerad driftsutlevelse 138 Att nå ner med fötterna till golvet - en symbol för en barnanpassad miljö 140 Sammanfattande reflektioner 142 III. PERSPEKTIV PÅ RELATIONEN MELLAN BARN OCH OMVÄRLD 149 Introduktion 150 7. Psykologins/pedagogikens "moderna" individsyn 153 Individen - en "modern" uppfinning 153 Perspektiv på det "moderna" utvecklingsbegreppet 159 Individ- och utvecklingsbegrepp som individualiserar - en sammanfattning 163 8. Ett annat perspektiv på individ, identitet och utveckling 166 Från "hon är" till "hon blir" - ett oavbrutet identitetsskapande 167 De föränderliga händelsernas tidsperspektiv 173 Sammanfattande reflektioner 175 9. "Sanningen" om barnen skapas i de pedagogiska rummen 178 Två olika synsätt på barn som sociala varelser 180 Handlingsrum, relationer och subjektskapande 184 För barnets skull med fokus på framtiden 191 Ett relativt oprövat perspektiv 194 Såväl barnen som de pedagogiska rummens miljöer blir till, på nytt och på nytt... 200 Summary 202 Noter 207 Referenser 230 Bilaga Kort presentation av de sju svenska förskolorna 245 Kort presentation av de fem engelska förskolorna 246