Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement
Uniform Title Pædagogisk vejledning. Svenska
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Studentlitteratur, Lund : 2011
Spanien
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Edition Statement
Physical Description
General Note
Formatted Contents Note Inledning: Pedagogisk handledning - karta över handledning slandskapet -- Vad är handledning ? -- Kommunikation och lärande -- Handledning som praxislärande och modellärande -- Handledning som mentorskap -- Handledning som reflektion över handling -- Handledning som reflekterande processer och positioner -- Handledning som lösningsfokuserat samtal -- Handledning som bevittnande positioner - narrativ handledning -- Handledning mellan påverkan och medverkan
Subject - Topical Term
ISBN
Waiting
*000 cam a a 4500
*00141989
*00520160307154823.0
*008111126s2011 sw |||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789144068862
*035 $a(SE-LIBR)12436945
*041 $aswe$hdan
*08204$a371.3$223/swe
*084 $aEab$2kssb/8 (machine generated)
*100 $aLøw, Ole$4aut
*24010$aPædagogisk vejledning.$lSvenska
*24510$aPedagogisk handledning /$cOle Løw ; översättning: Sten Andersson.
*250 $a1. uppl.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2011
*264 3$aSpanien
*300 $a230 s.$c23 cm
*500 $a2. tr., 2013
*505 $aInledning: Pedagogisk handledning - karta över handledning slandskapet -- Vad är handledning ? -- Kommunikation och lärande -- Handledning som praxislärande och modellärande -- Handledning som mentorskap -- Handledning som reflektion över handling -- Handledning som reflekterande processer och positioner -- Handledning som lösningsfokuserat samtal -- Handledning som bevittnande positioner - narrativ handledning -- Handledning mellan påverkan och medverkan
*650 7$aPedagogisk metodik$0https://id.kb.se/term/sao/Pedagogisk%20metodik$2sao
*650 7$aHandledning $0https://id.kb.se/term/sao/Handledning $2sao
*65022$aLearning
*65022$aModels, Psychological
*650 2$aMentors
*65022$aPsychological Theory
*65012$aTeaching$xmetods
*650 0$aTeaching - Methodology
*650 0$aTutors and tutoring
*700 $aAndersson, Sten$4trl
*852 $5Ko$bKo$cKURS
*887 $a{"@id":"h1twtfmt54szftv","modified":"2016-03-07T15:48:23+01:00","checksum":"208236443713"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"04cm7nw545xhsnp","modified":"2020-11-02T15:04:14.148+01:00","checksum":"166353203270"}$2librisxl
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förlagsinformation: Pedagogisk handledning är en introduktion till ett omfattande ämnesområde. Boken presenterar och diskuterar sex olika perspektiv på handledning vilka sammanfattas i tre metaforer: lärande genom handling, lärande genom reflektion och lärande genom dialog och berättelse. Inom de tre metaforerna redogör författaren för sex olika handledningsformer: modellärande, praxislärande, mentorskap, reflektion över handling, reflekterande och berättande positioner samt lösningsfokuserad handledning. Dessa handledningsformer sätts in i ett vidare sammanhang där författaren beskriver deras historiska bakgrund, grundläggande idéer, begrepp, teorier och exemplifierar med case samt anger de grundläggande handledarkompetenser som krävs. Pedagogisk handledning vänder sig till lärarutbildningen men också till blivande och verksamma sjuksköterskor, barnmorskor, socionomer och fysioterapeuter. Britta Högberg har faktagranskat boken och skrivit förord.
Förord 7 Förord 13 Del 1 15 Inledning: Pedagogisk handledning - karta över handledningslandskapet 17 Vilken väg ska vi gå? 18 Karta över ett handledningslandskap - hur handledning kan definieras 19 Bokens uppbyggnad 20 KAPITEL 1 Vad är handledning? 23 Pedagogisk handledning 24 Handledning i dag 28 Vidare läsning om handledningsformer 30 KAPITEL 2 Kommunikation och lärande 33 Kommunikationens värld 34 Kommunikation som skapandet av sociala världar 40 Handledning på nya vägar - olika förståelser av lärande 43 Handledning som reflektion över handling 44 Sociokulturell syn på lärande 45 Handledning som mentorskap och som praxislärande 48 Handledning som samskapande 49 Handledningskompetenser - förhållningssätt och färdigheter 51 Kommunikationsfärdigheter 54 Pedagogisk handledning - en pedagogisk grundmodell 56 Vidare läsning om kommunikation och lärande 58 Del 2 59 KAPITEL 3 Handledning som praxislärande och modellärande 61 Hur ska man bestämma praxislärande och modellärande? 61 Historisk bakgrund och huvudpersoner 64 Praxislärande - grundläggande idéer, begrepp och teorier 65 Modellärande - grundläggande idéer, begrepp och teorier 69 Iscensättning av handledning och handledningskompetenser: förhållningssätt och färdigheter 73 Kommentarer och utblickar 81 Vidare läsning om praxislärande och modellärande 84 KAPITEL 4 Handledning som mentorskap 85 Hur ska man bestämma mentorskap? 85 Historisk bakgrund och huvudpersoner 87 Grundläggande idéer, begrepp och teorier 88 Handlings- och tolkningsteori 89 Iscensättning av handledning och handledningskompetenser: förhållningssätt och färdigheter 96 Kommentarer och utblickar 99 Vidare läsning om mentorskap 100 KAPITEL 5 Handledning som reflektion över handling 101 Hur ska man bestämma reflekterande handledning? 101 Historisk bakgrund och huvudpersoner 102 Grundläggande idéer, begrepp och teorier 103 Reflektions- och erfarenhetsbegreppet 106 Iscensättning av handledning och handledningskompetenser: förhållningssätt och färdigheter 109 Kommentarer och utblickar 116 Vidare läsning om reflektion över handling 119 KAPITEL 6 Handledning som reflekterande processer och positioner 121 Hur ska man bestämma samskapande och reflekterande positioner? 121 Historisk bakgrund och huvudpersoner 122 Grundläggande idéer, begrepp och teorier 123 Systemteori 125 Iscensättning av handledning och handledningskompetenser: förhållningssätt och färdigheter 130 Reflektionens rum - de professionella domänerna 138 Kommentarer och utblickar 140 Vidare läsning om reflekterande positioner 142 KAPITEL 7 Handledning som lösningsfokuserat samtal 145 Vad innebär lösningsfokuserad handledning? 145 Historisk bakgrund och huvudpersoner 146 Grundläggande idéer, begrepp och teorier 147 Konstruktivism 147 Iscensättning av handledning och handledningskompetenser: förhållningssätt och färdigheter 153 Kommentarer och utblickar 160 Vidare läsning om LÖPT 161 KAPITEL 8 Handledning som bevittnande positioner - narrativ handledning 163 Hur ska man bestämma narrativ handledning? 163 Historisk bakgrund och huvudpersoner 164 Grundläggande idéer, begrepp och teorier 166 Den narrativa metaforen och realiteten 167 Maktförhållanden, kunskap och diskurs 171 Iscensättning av handledning och handledningskompetenser: förhållningssätt och färdigheter 173 Kommentarer och utblickar 192 Vidare läsning om bevittnande positioner 193 KAPITEL 9 Handledning mellan påverkan och medverkan 195 Karta över ett handledningslandskap - hur definierades handledning? 195 Handledning som balansgång - mellan teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet 200 De tre perspektiven på handledning - tillbakablickar och utblickar 202 Frågor om utvärderingen av ditt eget lärande 204 Avrundning 205 Vidare läsning 206 Bilaga 207 Litteratur 209 Sakregister 227