Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Vid framtidens hitersta gräns : om maskulina elevpositioner i en multietnisk skola
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Mångkulturellt centrum, Stockholm ; Botkyrka : 2010 (Vällingby : Elanders)
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Physical Description
Series Statement
Series Added Entry - Uniform Title
Dissertation Note Diss. Stockholm : Stockholms universitet, 2010
Language Note With a summary in English
Subject - Personal Name
Subject - Topical Term
Added Entry - Corporate Name
Electronic Location and Access abstract http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-38615 urn:nbn:se:su:diva-38615
ISBN
Waiting
*00002116nam a2200505 a 4500
*00141661
*00520170303030836.1
*008100421s2010 sw |||| m 00| 0 swe c
*020 $a978-91-86429-03-4
*035 $a(SE-LIBR)11827144
*035 $a(Ko)49012
*040 $aH$dS
*0410 $aswe$beng
*042 $9NB$9KVIN
*08204$a371.829009485$222
*084 $aMcacz Botkyrka$2kssb/8
*084 $aOhj-c$2kssb/8
*084 $aEm-c:oa$2kssb/8
*1001 $aLeón Rosales, René,$d1971-
*24510$aVid framtidens hitersta gräns :$bom maskulina elevpositioner i en multietnisk skola /$cRené León Rosales
*260 $aStockholm ; Botkyrka :$bMångkulturellt centrum,$c2010$e(Vällingby :$fElanders)
*300 $a344 s. ;$c22 cm
*4901 $aSödertörn Doctoral Dissertations,$x1652-7399 ;$v43
*502 $aDiss. Stockholm : Stockholms universitet, 2010
*546 $aWith a summary in English
*60014$aFoucault, Michel,$d1926-1984
*650 7$aEtnicitet$xsegregation$zSverige$zBotkyrka$2kao
*650 7$aManlighet$xnormer$2kao
*650 7$aMellanstadiet$xattityder$2kao
*650 7$aPojkar$2kao
*650 7$aMångfald i skolan$xgenusaspekter$zSverige$zBotkyrka$ysekelskiftet 2000$2sao
*650 7$aElever$xattityder$2sao
*650 7$aEtniska relationer $xgenusaspekter$xgrundskolan$zSverige$zBotkyrka$ysekelskiftet 2000$2sao
*650 7$aPojkar$xgrundskolan$2sao
*650 7$aManlighet$xattityder$2sao
*7102 $aMångkulturellt centrum$4pbl
*830 0$aSödertörn Doctoral Dissertations,$x1652-7399 ;$v43
*852 $5Ko$bKo$hEm$lLEÓ
*85642$3abstract$uhttp://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-38615$uurn:nbn:se:su:diva-38615
*900 $aFūkū, Mīshāll,$d1926-1984$uFoucault, Michel,$d1926-1984
*900 $aFūkū, Mīshīll,$d1926-1984$uFoucault, Michel,$d1926-1984
*900 $aRosales, René León,$d1971-$uLeón Rosales, René,$d1971-
*910 $iEngelska$aMulticultural Centre$wi$uMångkulturellt centrum
*910 $aSveriges invandrarinstitut och museum$uMångkulturellt centrum
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Tack 7 Kapitel 1: INLEDNING 9 Pojkar med utländsk bakgrund och skolframgång Botkyrka kommun Syfte och problematisermg 16 Teoretiska utgångspunkter 19 Makt kunskap, subjekt Interpellation, sanning apparat Makten och dess tekniker Agens och motstånd Kön och performativitet Etnicitet, nationalitet och postkoloniala perspektiv Forskningssammanhang 35 IMER forskning Maskulinitetsstudier Könskonstruktioner i skolmiljö Metod, material, analys och etiska frågor 41 Fältarbete Intervjuer Statliga publikationer Analyser Perspektiv och reflexivitet Avhandlingens disposition 49 Kapitel 2: STATEN SOM INTERPELLERANDE APPARAT 51 En obligatorisk subjektsposition Skolplikt och rätt till utbildning Lpo 94: Innehåll och disposition Den ideala eleven: En analys av Lpo 94 Grundläggande värden Demokratisk Självständig Kulturkompetent Allmänbildad Vetgirig Uttrycksfull Den ideala eleven: En sammanfattning Motsättningar och tolkningsföreträde 68 Vem bestämmer över barnet? Kultur som positiv mångfald och som icke förhandlingsbar grund Självständig individ, inordnad i kollektivet Det som står på spel Grundskolan och styrningsrationaliteten 72 Statistikens elevkategorier Spridning av statistik Statistiken som sanningsproduktion En komplex interpellation 81 Kapitel 3: SCENOGRAFI 83 Kärboskolan 84 Kapprummet Grupp och klassrummen Väggarna Möblering och akustik Bänklocken och klottret Anslagstavlan Klassfoton Kläder som maskulinitetsskapare i Kärboskolan 101 Hiphop punk och kläder Materialitet som mötespunkten for interpellerande apparater 116 Kapitel 4: KOREOGRAFIER 119 Skolans disciplinerande inrutningar 120 Disciplinering som tyst kunskap Ordningens kroppslighet Urban etnisk segregation 127 Etnisk segregation och svenskhetens rumsliga avgränsningar Försvinnande kroppar Tal om svenskars frånvaro Skör svenskhet Maskulina koreografier 150 Maskulint könsskapande i klassrumsmiljö Rasternas könskoreografi Fotbollen som självrepresentation Fotboll på rasten och hierarkier bland pojkar Fotboll och fickors underordning Vad fotbollen lär pojkarna på rasten Själen är kroppens fängelse 176 Kapitel 5: UNDERVISNINGEN 179 Kravet på att vilja bli 180 Fotbollspelare som framtidsyrke Lärare och elever ur pojkarnas perspektiv 200 Pojkarnas utsagor om lärarpositionen Om pojkarnas utsagor om lärarpositionen Pojkarnas utsagor om elevpositionen Om pojkarnas utsagor om elevpositionen Undervisningstekniker 225 Klassundervisning Grupparbete Läxor Prov Undervisningstekniker och elevpositioner Stökets logik och effekter 241 Stökets strategier Att ta sig i kragen: Om familjens vikt Stöket som motstånd Undervisning som subjektsskapare 255 Kapitel 6: SPRÅK 259 Skolans språkhierarki 259 Kärbospråket 271 Ungdomsspråket och homosocialitet Ungdomsspråkets fördelar Ungdomsspråkets nackdelar Nästan samma men inte svenska Kapitel 7: VID FRAMTIDENS HITERSTA GRÄNS 297 Maskuliniteter och skillnadsskapandet i skolan 299 l skuggan av den ideala eleven 301 In i framtiden 308 Noter 311 Summary 318 Litteratur och källor 331