Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Normkritisk pedagogik : för den högre utbildningen
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Studentlitteratur, Lund : 2014 (Danmark)
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Edition Statement
Physical Description
Formatted Contents Note Inledning -- Den högre utbildningen som institutionellt fält -- Om identitet: kategorier, normer och intersektioner -- Mot en normkritisk pedagogisk praxis
Subject - Topical Term
ISBN
Waiting
*00001657nam a2200493 a 4500
*00141351
*00520161029030833.0
*008141015s2014 sw |||| |001 0 swe c
*020 $a978-91-44-08410-7
*035 $a(SE-LIBR)17024665
*035 $a(Ko)48658
*040 $aBOKR$dC$dS
*042 $9NB
*08204$a370.115$223/swe
*084 $aE:d$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aKalonaityté, Viktorija,$d1978-
*24510$aNormkritisk pedagogik :$bför den högre utbildningen /$cViktorija Kalonaityté
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2014$e(Danmark)
*300 $a169 s. :$bill. ;$c23 cm
*5050 $aInledning -- Den högre utbildningen som institutionellt fält -- Om identitet: kategorier, normer och intersektioner -- Mot en normkritisk pedagogisk praxis
*65012$aTeaching$xmethods
*65022$auniversities
*65022$aSocial norms
*65022$aSocial Discrimination
*650 7$aKritisk pedagogik$xmetodik$2sao
*650 7$aNormer$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Normer
*650 7$aHögskolan$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/H%C3%B6gskolan
*650 7$auniversities$2agrovoc
*650 7$ateaching methods$2agrovoc
*650 7$asocial values$2agrovoc
*650 0$aSocial norms
*650 0$aUniversities and colleges
*852 $5Ko$bKo$hEp$lKAL
*950 $aSociala normer$uNormer
*950 $wg$aSamhällsliv$uNormer
*950 $wg$aSocial kontroll$uNormer
*950 $wh$aKonformitet$uNormer
*950 $aVärderingar$uNormer
*950 $aUtbildning$wg$uHögskolan
*950 $aUndervisningsväsen$wg$uHögskolan
*950 $aHögskoleutbildning$uHögskolan
*950 $aHögskolor$uHögskolan
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förord 5 1 Inledning 7 1.1 Normer och normativitet 9 1.2 Normkritisk pedagogik 13 1.3 Den högre utbildningen 16 Olikhet och kollektiv identitet inom den högre utbildningen 18 1.4 Om bokens målgrupp, begränsningar och avgränsningar 23 1.5 Bokens disposition 25 2 Den högre utbildningen som institutionellt fält 27 2.1 Likabehandling och jämställdhetsintegrering 28 Lagstiftningen 29 Lagtextens pedagogiska tillämpningar 33 2.2 Anställningsbarhet och marknadsanpassning 39 Akademisk kapitalism 40 Marknadsanpassade kunskaper 43 Studenter som konsumenter 45 Kollektiv identitet och social rättvisa 47 2.3 Mot en kritisk pedagogisk hållning 49 Den samhällsförpliktigande pedagogiken 52 Paulo Freire och befrielsens pedagogik 56 Frankfurtskolan och emancipatoriskt kunskapsintresse 62 2.4 Sammanfattning 65 3 Om identitet: kategorier, normer och intersektioner 69 3.1 Kategorisering och normativitet 73 Kategorisering och identitet 72 Genus och könsöverskridande identitet 74 Sexuell läggning 80 Etnicitet och ras 84 Funktionsförmåga 92 3.2 Intersektionella teman: från kroppens yta till planetens gränser 96 Kroppen och erfarenheten 96 Staten och biopolitiken 102 Samhällsklass och intersektionalitet 104 Hållbarhet och de planetära gränserna 108 3.3 Sammanfattning i12 4 Mot en normkritisk pedagogisk praxis 117 4.1 Element i en normkritisk pedagogisk praxis 118 Ett steg framåt eller två steg åt sidan: hur blir normer synliga? 120 4.2 Normkritiska interventioner 124 Queer läskunnighet 126 Normkritiska motberättelser 128 Den hållbara platsens pedagogik 131 Performativa(auto)etnogrfier 134 Kollaborativ undervisning 137 Men jag undervisar om formler och kalkyler ... vad gör jag då? 139 4.3 Bearbetningsprocessen 140 Samtalsmetodik 141 Fördelning av talarutrym 142 Motvilja och motstånd 145 Hur förhålla sig till motvilja och motstånd? 151 4.4 Lärande 152 4.5 Några ord på vägen ... 154 Källförteckning 157 Person- och sakregister 167