Location
Title Statement Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
Uniform Title
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Gleerups utbildning, Malmö : 2011 (Slovenien)
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Edition Statement
Physical Description
Subject - Topical Term
ISBN
Waiting
*00002335nam a2200625 a 4500
*00141062
*00520160827030835.6
*008110112s2011 sw |||| |00| 0 swe c
*020 $a978-91-40-67238-4
*035 $a(SE-LIBR)12072066
*035 $a(Ko)48343
*040 $aLGEN$dL$dRk$dS
*0411 $aswe$hdan
*042 $9NB
*08204$a371.1024$222
*084 $aEa$2kssb/8
*24010$aKlasseledelse.$lSvenska
*24510$aPedagogiskt ledarskap :$bom att skapa goda relationer i klassrummet /$cElsebeth Jensen & Ole Løw (red.) ; översättning: Gun Zetterström
*250 $a1. uppl.
*260 $aMalmö :$bGleerups utbildning,$c2011$e(Slovenien)
*300 $a204 s. ;$c23 cm
*650 7$aLärarrollen$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/L%C3%A4rarrollen
*650 7$aPedagogisk metodik$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Pedagogisk%20metodik
*650 7$aLärare och elever$2sao
*650 7$aLedarskap$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Ledarskap
*650 0$aTeacher-student relationships
*650 0$aTeaching - Methodology
*650 0$aLeadership
*7001 $aJensen, Elsebeth,$d1960-$4edt$4aut
*7001 $aLøw, Ole$4edt$4aut
*7001 $aZetterström, Gun$4trl
*852 $5Ko$bKo$hEa$lPED
*950 $aElever och lärare$uLärare och elever
*950 $aElev-lärarrelationer$uLärare och elever
*950 $aLärare-elevrelationer$uLärare och elever
*950 $wg$aBarn och vuxna$uLärare och elever
*950 $aUndervisning$uLärare och elever
*950 $aUndervisningsmetodik$uPedagogisk metodik
*950 $aMetodik$xpedagogik$uPedagogisk metodik
*950 $wh$aEntreprenöriellt lärande$uPedagogisk metodik
*950 $aFlexibelt lärande$wh$uPedagogisk metodik
*950 $aIndividualiserad undervisning$wh$uPedagogisk metodik
*950 $aObservation (pedagogik)$wh$uPedagogisk metodik
*950 $wh$aSokratiska samtal$uPedagogisk metodik
*950 $wh$aTvåspråkig undervisning$uPedagogisk metodik
*950 $wh$aWittingmetoden$uPedagogisk metodik
*950 $aDidaktik$uPedagogisk metodik
*950 $aLärarens personlighet$uLärarrollen
*950 $aCoaching$uLedarskap
*950 $aCoachning$uLedarskap
*950 $wh$aKatastrofberedskap$uLedarskap
*950 $wh$aMedarbetarskap$uLedarskap
*950 $wh$aMilitärt ledarskap$uLedarskap
*950 $wh$aPolitiskt ledarskap$uLedarskap
*950 $wh$aTransformativt ledarskap$uLedarskap
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Om författarna 3 Förord till den svenska utgåvan 5 Förord 7 Inledning 15 1. Om barns lyhördhet och lojalitet gentemot andra: kontraktsmässig kongruens 19 Karsten Hundeide Om kontrakt och metakontrakt 20 Kontraktsmässig kongruens 22 Några experiment rörande kontraktsmässig kongruens 24 Barn som vittnen 30 Avslutning 34 Litteratur 36 2. Lärarens berättelser om elever, pedagogisk analys och ledarskap i klassrummet 41 Ole Løw Skolan och klassen som sociala system 42 Narrativer om elever i skolan och klassen 46 Den narrativa metaforen och realiteten 49 Bekräftande och situationsbestämt ledarskap i klassrummet 53 Litteratur 55 3. Pedagogiskt ledarskap och samarbete i undervisningen 57 Elsebeth Jensen Undervisningens gemenskap 57 Klassrummets gemenskap 59 Ledning 61 Samarbete 63 Positioner 65 Ledarskap och samarbete 71 Litteratur 72 4. Pedagogiskt ledarskap och lärande i klassrummet 75 Mads Hermansen Det pedagogiska ledarskapets syfte 76 Skiss till en praktik 79 Pedagogiskt ledarskap som relationellt ledarskap 80 Det pedagogiska ledarskapets didaktiska inslag 86 Skiss till praktik för detta område 89 Avslutning 92 Litteratur 93 5. Pedagogiskt ledarskap med uppmärksamhet och närvaro, bekräftelse och empati 95 Helle Jensen De viktiga relationerna 96 Lärarens kvaliteter och förmågor 97 Bekräftelse som grund 103 Medvetandeträning 105 Litteratur 108 6. Kategorier skapar positioneringar 111 Iben Jensen Ett praktiskt-teoretiskt perspektiv 112 Analys av praktiken: Utvecklingssamtal 113 Kategorier 116 Vithet i skolan 118 Positioneringar 120 Avslutning 124 Litteratur 125 7. Pedagogiskt ledarskap: Regi på klassrummets scen 127 Cato R. P. Bjørndal Medvetenhet om regi i klassrummet 127 Läraren som regissör 129 Litteratur 142 8. Pedagogiskt ledarskap, teamsamarbete och kollegial reflektion 145 Birgit Ryberg & Kirsten Bro Teamsamarbete 146 Teamets uppgift i fråga om ledarskapet i klassrummet 148 Interaktion och lärande sett ur ett teoretiskt perspektiv 150 Dilemman i ledning av lärprocesser 152 Pedagogiskt ledarskap: att skapa balans mellan frihet och styrning 153 Pedagogiskt ledarskap: att skapa balans mellan omsorg och intimitet 154 Pedagogiskt ledarskap: att skapa balans mellan stabilitet och förändring 155 Kollegial reflektion 156 Litteratur 157 9. Pedagogiskt ledarskap, problembeteende och gemenskap 159 Jørn Nielsen Klassen som socialisationsfaktor 159 Klassens diskurs som kontext för utveckling och lärande 162 Klassen som del av något större - en kontext i en kontext 163 Förståelse och fokus 166 Klassen som rum för reflektion 169 Att arbeta med konflikter 171 Litteratur 173 10. Att leda samarbetet mellan skola och hem 175 Vibeke Petersen Föräldrars tillfredsställelse med skolan och samarbetet mellan skola och hem 177 Olika typer av utvecklingssamtal 178 Föräldrar som konsumenter? 179 Att inbjuda till dialog i samarbetet 181 All kommunikation ska inte vara dialogisk 183 Att finna möjligheterna i samarbetet 184 Litteratur 190 11. Pedagogiskt ledarskap i ett inkluderande perspektiv 191 Rasmus Alenkær Att navigera i gemenskapen 191 Pedagogiskt ledarskap som kontextuell GPS 193 Inkluderande ledarskap i klassrummet 195 En gemensam och konsekvent insats ökar navigationsmöjligheterna 197 Inkluderande konsekvenssystem 200 KASA 202 Avslutning 203 Litteratur 204