Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Att skapa det tänkta : en bok för arkitekturintresserade
Uniform Title What an architecture student should know. Svenska
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Studentlitteratur, Lund : 2016
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Physical Description
Subject - Topical Term
ISBN
Waiting
*00001851nam a22005057a 4500
*00141040
*00520161005164724.0
*008160623s2016 sw a |001 0 swe d
*020 $a978-91-44-11078-3$qhäftad
*035 $a(SE-LIBR)19520328
*035 $a(Ko)48318
*040 $aBOKR$dKo
*0411 $aswe$heng
*08200$a720.71/1$223
*084 $aIc:d$2kssb/8
*084 $aEabic$2kssb/8
*1001 $aKrupinska, Jadwiga,$d1942-
*24010$aWhat an architecture student should know.$lSvenska
*24510$aAtt skapa det tänkta :$ben bok för arkitekturintresserade /$cJadwiga Krupinska
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2016
*300 $a309 s. :$bill.
*650 7$aArkitektutbildning$2sao
*650 7$aHögskoleutbildning$2sao
*650 7$aArkitekter$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Arkitekter
*650 0$aEducation , Higher
*650 0$aArchitects
*852 $5Ko$bKo$cARKITEKTUR -$hIc:d$lKRU
*950 $aHögre utbildning$uHögskoleutbildning
*950 $aUniversitetsutbildning$uHögskoleutbildning
*950 $aUniversitets- och högskoleutbildning$uHögskoleutbildning
*950 $aHögskolan$uHögskoleutbildning
*950 $aCivilingenjörsutbildning$wh$uHögskoleutbildning
*950 $aUtbildning$wg$uHögskoleutbildning
*950 $aHögskolepolitik$wh$uHögskoleutbildning
*950 $aArkitektkontor$wh$uArkitekter
*950 $aDanska arkitekter$wh$uArkitekter
*950 $aInredningsarkitekter$wh$uArkitekter
*950 $aKvinnliga arkitekter$wh$uArkitekter
*950 $aLandskapsarkitekter$wh$uArkitekter
*950 $aLettiska arkitekter$wh$uArkitekter
*950 $aSlottsarkitekter$wh$uArkitekter
*950 $aStadsarkitekter$wh$uArkitekter
*950 $aArkitekter$xutbildning och undervisning$uArkitektutbildning
*950 $aHögskoleundervisning$wg$uArkitektutbildning
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förord 9 1 Studentens osäkerheter 13 2 Osäkerheter i professionen 19 Arkitekten - en historisk överblick Praktiker eller akademiker? Sprickor mellan arkitektur och byggande Ett geni, administratör eller fortifikationsingenjör? Problem med subjektivitet Att reducera osäkerheter Ödmjuk självsäkerhet (en essä) Referenser 3 Vad bör man kunna? 49 Vilka kunskaper och färdigheter behövs? Olika undervisningsmodeller Humanistiska ämnen Teori och praktik i dagens diskurs Tekniska ämnen Att samarbeta med teknologer Referenser 4 Färdigheter och språk 73 Praktiskt kunnande - konst och hantverk Språk och ritningar Några ord om betong (en kort föreläsning) Referenser 5 Kan jag bli en autodidakt? 97 Kan jag bli en autodidakt? Läroplan Erfarenhetsnivå Att arbeta mot autonomi Att behärska komplexitet Referenser 6 Designprocessen 127 Vad är design? Har arkitekter en arbetsmetod? Kartläggning av designprocessen Analys genom syntes Individuell variation Nybörjare och experter Referenser 7 Analys genom syntes - i praktiken 151 Problemformulering Avgränsning, dikotomispel och pendling Koncept, primär generator och vägledande princip Skissande och sökande En sommarreflektion (en essä) Referenser 8 Kritik 179 Kritik i vilket syfte? Några termer Historiska rötter Kritik - typer och syften Handledning och kritik vid bordet Kritikgenomgångar Examination med jury Kritiska röster Referenser 9 Kritikgenomgång - scen och aktörer 207 Scen Kreativ personlighet Studenter Lärare Kritiker Referenser 10 Kritikgenomgång - projektpresentation 235 Att skönja mönster i komplexiteten Kritikgenomgång i årskurs 2 Kritikgenomgång i årskurs 3 Struktur och kriterier Att betygsätta eller att inte betygsätta Förslag till förbättringar Analys - maktaspekter och transaktionsanalys Referenser 11 Medvetenhet och förståelse 269 Kritik på avancerad nivå Risktagande och val Medvetenhet och förståelse Slutord Äpplen och päron (en kort föreläsning) Referenser Bildförteckning 302 Namnregister 304