Hylla
Personnamn
Titel och upphov Förskolan s århundrade : pedagogiska nyckeltexter om förskolan s framväxt och idéarv
Utgivning, distribution etc.
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Term
Geografiskt namn
ISBN
Antal i kö:
*00000886nam a22002537a 4500
*00141018
*00520160811030834.0
*008160616s2016 sw |||| |00| 0|swe d
*020 $a978-91-40-68846-0$qhäftad
*035 $a(SE-LIBR)19466394
*035 $a(Ko)48296
*040 $aBOKR$dL
*08204$a372.2109485$223/swe
*084 $aEm.01$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aHammarström-Lewenhagen, Birgitta,$d1951-
*24510$aFörskolan s århundrade :$bpedagogiska nyckeltexter om förskolan s framväxt och idéarv /$cBirgitta Hammarström-Lewenhagen
*260 $aMalmö :$bGleerups,$c2016
*300 $a295 s. :$bill.
*650 7$aFörskolan $xhistoria$2sao
*651 4$aSverige
*852 $5Ko$bKo$hEm$lHAM
*900 $aLewenhagen, Birgitta Hammarström,$d1951-$uHammarström-Lewenhagen, Birgitta,$d1951-
*951 $aKonungariket Sverige$uSverige
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förskolans århundrade - en introduktion 9 DEL 1: REFORMPEDAGOGISKA RÖTTER En internationell rörelse för ny fostran och bildning 19 1. Friedrich Fröbel (1782-1852) 25 2. Friedrich Fröbel: Jämförelse. Sädeskornet och barnet 31 3. Friedrich Fröbel: Bollen, barndomens första lekverktyg 32 4. Lina Morgenstern (1830-1909) 36 5. Lina Morgenstern: Barndomens paradis 39 6. Henriette Schrader-Breymann (1827-1899) 47 7. Henriette Schrader-Breymann: Husliga sysslor och trädgårdsarbete som medel för fostran i Pestalozzi-Fröbel-Haus 50 8. John Dewey (1859-1952) 56 9. John Dewey: Mitt pedagogiska credo 61 10. Ellen Key (1849-1926) 70 11. Ellen Key: Barnets århundrade 74 12. Maria Montessori (1870-1952) 80 13. Maria Montessori: Barndomens gåta 85 DEL 2: DEN TIDIGA BARNTRÄDGÅRDSRÖRELSEN I folkupplysningens och folkbildningens tjänst 99 14. Ellen Moberg (1874-1955) och Maria Moberg (1877-1948) 105 15. Ellen Moberg: Om kindergarten. Föredrag 111 16. Ellen Moberg och Maria Moberg: Sånglekar för barnträdgården och småskolan 120 17. Maria Moberg: Sånglek och fri lek 123 18. Ellen Moberg: Montessori och Fröbel 129 19. Maria Kjellmark (1863-1942) 132 20. Maria Kjellmark: Kindergarten. Dess ändamål, uppkomst, utveckling, betydelse i uppfostringsfrågan och för samhället 135 21. Anna Warburg (1881-1967) 140 22. Anna Warburg: Barnkrubban och Kindergarten 143 DEL 3: BRYTPUNKTER - 1930- OCH 1940-TAL Fröbelrörelsen, ny psykologi och statlig reformpolitik 157 23. Elsa Köhler (1879-1940) 167 24. Elsa Köhler: Småbarnsfostran - ett psykologiskt och pedagogiskt problem 171 25. Ellen Moberg: Vilka krav böra ställas på barnträdgårdar och barnkrubbor i pedagogiskt avseende? 179 26. Alva Myrdal (1902-1986) 186 27. Alva Myrdal: Stadsbarn. En bok om deras fostran i storbarnkammare 191 28. Stina Sandels (1908-1990) 197 29. Stina Sandels: Fria stunden 200 30. Stina Sandels: Det fria skapandet. Ett diskussionsinlägg 205 31. Maria Moberg: Samlingsstunden 208 DEL 4: PÅ VÄG MOT EN FÖRSKOLA FÖR ALLA Statliga utredningar och förskolepedagogik i förändring 215 32. SOU 1951:15. Daghem och förskolor. Betänkande om barnstugor och barntillsyn avgivet av 1946 års kommitté för den halvöppna barnavården 233 33. Gertrud Schyl-Bjurman (1920-) 239 34. Gertrud Schyl-Bjurman: Förskolepedagogiken i blickpunkten 244 35. Britta Schill (1912-1990) 249 36. Britta Schill: Aktivitetspedagogik - ett livsmönster 253 37. SOU 1972:26. Förskolan Del 1. Betänkande avgivet av 1968 års barnstugeutredning 270 Referenser 283