Hylla
Personnamn
Titel och upphov Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori!
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 2012 (Polen)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00000792nam a2200277 a 4500
*00140273
*00520170214030836.7
*008121210s2012 sw |||| |00| 0 swe
*020 $a978-91-44-08559-3
*035 $a(SE-LIBR)13615451
*035 $a(Ko)46461
*040 $aLGEN$dS
*042 $9NB
*08204$a375.0001$223/swe
*084 $aEab:d$2kssb/8
*1001 $aLinde, Göran,$d1943-
*24510$aDet ska ni veta! :$ben introduktion till läroplansteori! /$cGöran Linde
*250 $a3., [rev.] uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2012$e(Polen)
*300 $a172 s. ;$c23 cm
*650 7$aLäroplaner $xteori, filosofi$2sao
*650 7$aeducation$2agrovoc
*650 7$ateaching$2agrovoc
*650 7$aphilosophy$2agrovoc
*650 7$aHistory
*852 $5Ko$bKo$hEab$lLIN
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Boken handlar om läroplansteori i vid mening, om vilket innehåll som väljs i organiserad utbildning och hur det går till. Urvalet sker ur t.ex. förändrade läroplaner med tillägg, ändringar och tolkningar i relation till arbetet i klassrummet. Varför blir just den valda kunskapen den som räknas och inte annat ur all världens kunskapsmängd? Och vad finns det för skillnader mellan tidsepoker och länder? I boken diskuterar författaren dessa frågor med hänvisning till omfattande forskning. Utblickar görs mot Tredje världen, bl.a. för att tydliggöra vad som driver förändringar i en överblickbart kort historia. Boken avslutas med ett kapitel där lärarlag, skolledare, kommunpolitiker och anordnare utanför det formella skolsystemet kan lära sig metoder för att praktiskt använda skolplaner, lokala kurser, arbete och kurser inom fritidsverksamhet, näringsliv och förvaltning. I denna tredje upplaga har författaren kompletterat boken med ytterligare ett kapitel om skolframgång och hur man mäter denna samt de olika teoretiska utgångspunkter som väglett forskning inom området. Kapitlet om aktuella läroplaner för svensk skola har omfattande revi?#derats och kompletterats med redogörelse för, och analys av de nya läroplaner som gäller från 2011 samt det förändrade betygssystemet. På vilka sätt är dessa avsedda att bemöta problem i den svenska skolan? Boken vänder sig till lärarstudenter, verksamma lärare, skolledare, skolpolitiker, kursanordnare i verksamheter utanför skolan och till alla andra med intresse för pedagogisk verksamhet. Tredje upplagan
Förord 7 KAPITEL 1 Läroplaner och undervisning 11 Traditionell och nyare läroplansforskning 11 Nästa kapitel 21 KAPITEL 2 Formulering av läroplaner 23 Läroplanstänkande i filosofins klassiker 23 Platon 25 Aristoteles 28 'Septem Artes Liberalis' (sju fria konster) 30 Medeltid 31 Sextonhundratalets och upplysningstidens utbildningsfilosofi 31 Marxism och utbildning 33 Nittonhundratalets filosofi 35 Samlande principer för val av lärostoff 38 Koder för stoffurval 39 Koder för stofforganisation 44 Framtidens läroplansdebatt 48 Nästa kapitel 54 KAPITEL 3 Transformering av läroplanen 55 Utgångspunkter för analys av inflytelserika faktorer 56 Öppna läroplansstudier 61 Att förklara urval av stoff för undervisning 66 Nästa kapitel 72 KAPITEL 4 Realisering av läroplanen 73 Klassrumsspråket 73 Styrgrupp 74 Kan man "spränga ramarna"? 76 Om motstånd 80 Den mottagna läroplanen 81 Nästa kapitel 84 KAPITEL 5 Läroplanskoder i Tredje världen 85 Östafrikansk utbildning i förkolonial och kolonial tid 85 Skolan under befrielsekampen 87 Skolan efter självständigheten i nationsbyggets tjänst 88 Nationalstaten som projekt i vardande och nationalstatens språk 89 De stolta skolprojekten 91 Nästa kapitel 96 KAPITEL 6 Skolframgång och mått på skolframgång 97 Teorier om skolframgång 97 Kultursociologiska teorier 97 Teorier om undervisning och skolorganisation 99 Läroplansteori 100 Transferteori 101 Deliberativ demokrati 103 Det sociokulturella perspektivet 104 Läsutvecklingsteorier 105 Rationalistiska perspektiv 107 Motivationsteori och attribution 108 Biologiskt grundade teorier 109 Sociologi, pedagogisk teori, psykologi eller biologi? 111 Betyg och bedömning 112 Internationella jämförelser - TIMMS och PISA 122 Nästa kapitel 125 KAPITEL 7 Gällande läroplaner för den svenska skolan 127 Grundskolans tillkomst 128 Målstyrning 129 2011 års läroplaner 132 Sammanhållning och särskiljande 135 Läroplanernas disposition 137 Den mångtydiga värdegrundstexten 138 Övergripande mål och riktlinjer 141 Sammanfattning om förändringar 142 Nästa kapitel 143 KAPITEL 8 Yrkesutbildning och kurser 145 Samlande principer för yrkesutbildningens stoffurval 148 Yrkesutbildningens bytesvärde och dess bruksvärde 151 Yrkesutbildningens framtid 153 Nästa kapitel 153 KAPITEL 9 Handbok för kursplanemakare 155 De första generationernas handböcker 157 Läroplaner som praktiska överväganden 158 En personlig efterskrift 161 Litteraturlista 165 Sakregister 171