Konstfacks bibliotek

   
Barnbokens byggklossar
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • G
Personnamn
Titel och upphov
  • Barnbokens byggklossar
Utgivning, distribution etc.
  • Studentlitteratur, Lund : 2004 (Lund : Studentlitteratur)
Utgivningsår
  • 2004
  • Språk: Svenska.
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
  • 2., [rev. och utök.] uppl.
Fysisk beskrivning
  • 299, [5] s. ; 23 cm
Anmärkning: Allmän
  • 2. tr., 2005 ; 3. tr., 2006. 295 s. ; 4. tr., 2007 ; 5. tr., 2007. 299 s., 8. tr., 2010 ; 11. tr., 2012
Term
Annan utgåva
  • Barnbokens byggklossar 1998 ISBN 91-44-00511-3
ISBN
  • 91-44-03537-3
  • 978-91-44-03537-6
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00001386nam a2200385 ar4500
*00139599
*00520150320030857.8
*008040519s2004    sw ||||      |00| 0 swe
*020  $a91-44-03537-3
*020  $a978-91-44-03537-6
*035  $a(SE-LIBR)9501678
*035  $a(Ko)44685
*040  $aLGEN$dNB
*042  $9NB$9BULB$9SLB
*08204$a809.89282$222/swe
*084  $aG.092$2kssb/7
*084  $aG:dd$2kssb/7
*1001 $aNikolajeva, Maria,$d1952-
*24510$aBarnbokens byggklossar /$cMaria Nikolajeva
*250  $a2., [rev. och utök.] uppl.
*260  $aLund :$bStudentlitteratur,$c2004$e(Lund :$fStudentlitteratur)
*300  $a299, [5] s. ;$c23 cm
*500  $a2. tr., 2005 ; 3. tr., 2006. 295 s. ; 4. tr., 2007 ; 5. tr., 2007. 299 s., 8. tr., 2010 ; 11. tr., 2012
*650 7$aNarratologi$xbarn- och ungdomslitteratur$2sao
*650 7$aBerättarteknik$xbarn -och ungdomslitteratur$2sao
*650 7$aBarnlitteratur$xteman och motiv$2sbiao
*650 7$aBarnlitteraturforskning$2sbiao
*650 7$aBerättarteknik$2sbiao
*650 7$aLitteraturestetik$2sbiao
*650 7$aLitterära gestalter$2sbiao
*650 7$aNarratologi$2sbiao
*7750 $tBarnbokens byggklossar$d1998$z91-44-00511-3$wIMP7274682
*841  $5Ko$ax aa$b150309||0000|||||000||||||000000$en
*852  $5Ko$bKo$hG$lNIK
*900  $aSkott, Maria,$d1952-$uNikolajeva, Maria,$d1952-
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

MTM:s talboksannotation: Här granskas berättartekniken i ett antal moderna och äldre barnböcker. Detta är andra upplagan av en bok som är den första som undersöker barnlitteraturen med den moderna narratologin som utgångspunkt. Dess teorier är ett gott redskap för att blottlägga de mönster i berättartekniken som skiljer barnboken från vuxenlitteraturen. Det visar sig t.ex. att ett grepp som beskrivits som unikt för Marcel Proust tillhör de väletablerade i barnlitteraturen Förlagsinformation: Barnbokens byggklossar undersöker berättartekniken i ett antal moderna och äldre barnböcker, de välkända verk som är de flitigast förekommande i den akademiska undervisningen och kan kallas den svenska barnlitterära kanon . Hur har författaren lagt upp handlingen, personskildringen, berättarperspektivet och tidsrelationerna? Barnbokens byggklossar är det första verk som undersöker barnlitteraturen med den moderna narratologin som utgångspunkt. Dess teorier är ett gott redskap för att blottlägga de mönster i berättartekniken som skiljer barnboken från vuxenlitteraturen. Det visar sig till exempel att ett grepp som beskrivits som unikt för Marcel Proust tillhör de väletablerade i barnlitteraturen. Barnbokens byggklossar har blivit en hörnsten i undervisningen om barnlitteratur. Den här upplagan är väsentligt utvidgad med nya rön från barnlitteraturforskningen i Sverige och utomlands samt redogör för de viktigaste nya barnböckerna, inte minst fenomenet Harry Potter. Boken är avsedd för studenter i litteraturvetenskap vid universitet och högskolor samt för alla med intresse förbarnlitteratur. Andra upplagan

Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörPlatsHylla
 Tillgängligt Konstfacks bibliotek G