Hylla
Titel och upphov Slöjd , bildning och kultur : om pedagogisk slöjd i historia och nutid
Utgivning, distribution etc. Carlsson, Stockholm : 2014 (Estland)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Kronologisk term
Term
Geografiskt namn
ISBN
Antal i kö:
*00001036nam a2200313 a 4500
*00139403
*00520150306030843.6
*008141215s2014 sw |||| |00| 0 swe d
*020 $a978-91-7331-657-6 (inb.)
*035 $a(SE-LIBR)16311694
*035 $a(Ko)44453
*040 $aBOKR$dL$dS
*042 $9NB
*08204$a372.509485$223/swe
*084 $aEabi.02$2kssb/8 (machine generated)
*24510$aSlöjd , bildning och kultur :$bom pedagogisk slöjd i historia och nutid /$cSven Hartman, red.
*260 $aStockholm :$bCarlsson,$c2014$e(Estland)
*300 $a248 s. :$bill. ;$c22 cm
*599 $aIndexeringslänk
*648 7$a1800-talet$2sao
*648 7$a1900-talet$2sao
*650 7$aSlöjd undervisning$xhistoria$2sao
*651 4$aSverige
*7001 $aHartman, Sven G.,$d1941-$4edt
*841 $5Ko$ax a$b1501134u 8 1001uu 0901128$e4
*852 $5Ko$bKo$hKURS$iEj fjärrlån$lSLÖ
*900 $aHartman, Sven,$d1941-$uHartman, Sven G.,$d1941-
*951 $aKonungariket Sverige$uSverige
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 8 1. Inledning 9 2. Den pedagogiska slöjdens centrala begrepp och första sammanhang 12 VAD ÄR SLÖJD? 12 PIONJÄRÅREN 15 3. Skolslöjdens förhistoria 27 HANDENS VISDOM 27 DET HUMANISTISKA BILDNINGSIDEALET 29 UTVECKLAD TEORI OCH PRAKTISKA FÖRSÖK 30 TIDIG SVENSK UNDERVISNING I HANTVERK 35 SLÖJDUNDERVISNINGEN PEDAGOGISERAS 35 SLÖJDUTVECKLING OCH PEDAGOGISERING I SVERIGE 37 INSATSER FÖR HEMSLÖJDEN 38 SLÖJDEN SOM FRIVILLIGT ÄMNE I FOLKSKOLAN 39 4. Den kvinnliga skolslöjden Från tiden före folkskolan och fram till 1920-talet 42 FÖRHISTORIEN 44 SYSTRARNA SCHALLENFELD SOM FÖREGÅNGARE 50 HULDA LUNDIN OCH SLÖJDUNDERVISNINGEN I STOCKHOLMS FOLKSKOLOR 53 MARIA NORDENFELT OCH SEMINARIET I GÖTEBORG 57 ANDREA ENEROTH OCH FLICKSKOLANS SLÖJD 59 ELSA VALENTIN 60 SLÖJDSKOLOR OCH ARBETSSTUGOR 64 SYNEN PÅ FLICKOR 68 SLÖJD I SAMHÄLLET 68 DEN KVINNLIGA SLÖJDEN I PRAKTIKEN 69 AVSLUTANDE REFLEKTION 73 5. Den manliga skolslöjden August Abrahamson och Otto Salomon 81 EN FILANTROP OCH MECENAT 81 EN SJÄLVLÄRD PEDAGOG 8 3 SYSTEM - METOD - MODELL - ÖVNING 8 5 NÄÄS-SLÖJDENS INTERNATIONELLA SPRIDNING 94 KURSER PÅ NÄÄS I MANLIG SLÖJD 98 KURSERNA I METALLSLÖJD 103 PAPPSLÖJDEN 105 SLÖJDTECKNINGEN - ETT KRÄVANDE MOMENT 105 LIVET PÅ NÄÄS IO6 KRITIK OCH FEJDER 109 AVSLUTANDE REFLEKTION 114 6. Carl Malmsten och den naturenliga slöjden 116 SKOLAN SOM UNGDOMENS ARBETSPLATS 117 EN VERKSTAD MED MÄSTARE, GESÄLLER OCH LÄRLINGAR 119 EN SKOLA FÖR HANDASLÖJD OCH KONST 122 CAPELLAGÅRDEN 124 DE BETYDELSEFULLA KORTKURSERNA 126 AVSLUTANDE REFLEKTION 128 7. Fortsatt läroplansutveckling 131 GRUNDSKOLANS KURSPLANER FÖR SLÖJD 1962-2011 136 AVSLUTANDE REFLEKTION 143 8. Slöjdlärarutbildning 147 UTBILDNINGARNAS FORTSATTA UTVECKLING 151 LÄRARUTBILDNING OCH PEDAGOGISKA TEXTER 158 LÄROMEDLEN SPEGLAR SIN SAMTID 163 9. Folkbildning och slöjd 168 BILDNINGSFÖRBUNDEN 171 AVSLUTANDE REFLEKTION 177 10. Slöjden och slöjdämnet på 2000-talet 178 UTVÄRDERINGSBILDER AV SLÖJDÄMNET 178 SLÖJDÄMNETS ORGANISATION 179 HANDENS PEDAGOGIK - SLÖJDENS KUNSKAPSSYN 182 SLÖJDLÄRAREN 184 SLÖJDLÄRARUTBILDNINGEN 185 SLÖJDÄMNETS GENUSPROBLEMATIK 186 ATT VARA ELEV I SKOLSLÖJDEN 187 SLÖJD I GYMNASIET 190 SLÖJDEN I SAMTIDEN 191 11. Utvecklingslinjer och bildningsideal i skolslöjden - summering 197 UTVECKLINGSLINJER I SKOLSLÖJDEN 198 BILDNING OCH KULTUR 2OI SKOLSLÖJDEN - EN DEL AV DET MATERIELLA KULTURARVET 206 IDEOLOGISKA PERSPEKTIV PÅ SKOLSLÖJDEN 207 12. Forskning och konstnärligt utvecklingsarbete 212 SLÖJDFORSKNING 212 KONSTNÄRLIGT UTVECKLINGSARBETE 217 AVSLUTANDE REFLEKTION 225 13. Den pedagogiska slöjden i vår tid 228 HAR DEN PEDAGOGISKA SLÖJDEN EN FRAMTID? 233 Fotnoter, källor och litteratur 237 Författarpresentation 246