Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Kritiskt tänkande : utan tvivel är man inte riktigt klok
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Liber, Stockholm : 2014 (Kina)
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Edition Statement
Physical Description
Formatted Contents Note Introduktion -- Det kritiska perspektivet -- Problematisering -- Teori- och modellkritik -- Metodkritik -- Data- och källkritik -- Kritisk analys av resultat och slutsatser -- Kritiskt tänkande mot bättre vetande -- Okritiskt tänkande
Subject - Topical Term
ISBN
Waiting
*00001928nam a2200481 a 4500
*00138935
*00520140524030845.8
*008140226s2014 sw |||| |00| 0 swe d
*020 $a978-91-47-11438-2
*035 $a(SE-LIBR)14855535
*035 $a(Ko)43859
*040 $aBOKR$dS
*042 $9NB
*08204$a153.4$223/swe
*084 $aDoeba $2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aEriksson, Lars Torsten,$d1944-
*24510$aKritiskt tänkande :$butan tvivel är man inte riktigt klok /$cLars Torsten Eriksson och Jens Hultman
*250 $a2. uppl.
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2014$e(Kina)
*300 $a211 s. :$bill. ;$c21 cm
*5050 $aIntroduktion -- Det kritiska perspektivet -- Problematisering -- Teori- och modellkritik -- Metodkritik -- Data- och källkritik -- Kritisk analys av resultat och slutsatser -- Kritiskt tänkande mot bättre vetande -- Okritiskt tänkande
*65012$aScience$xmethods
*65022$aPeer Review, Research
*65022$aThinking
*650 7$aKritiskt tänkande$2sao
*650 7$aForskningsmetodik$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Forskningsmetodik
*650 7$aKällkritik$2sao
*650 0$aCritical thinking
*650 0$aResearch$xMethodology
*7001 $aHultman, Jens,$d1974-$4aut
*841 $5Ko$ax aa$b140516||0000|||||000||||||000000$en
*852 $5Ko$bKo$hDoe
*950 $aTänkande$wg$uKritiskt tänkande
*950 $wh$aKritiskt tänkande hos barn$uKritiskt tänkande
*950 $aForskning$xmetodik$w||e$uForskningsmetodik
*950 $aDeltagande observation$wh$uForskningsmetodik
*950 $aKvantitativ metod$wh$uForskningsmetodik
*950 $aGrundad teori$wh$uForskningsmetodik
*950 $aKvalitativ metod$wh$uForskningsmetodik
*950 $aLongitudinella undersökningar$wh$uForskningsmetodik
*950 $aObservation (vetenskaplig metod)$wh$uForskningsmetodik
*950 $wh$aPedagogik$xforskning$xmetodik$uForskningsmetodik
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förord till andra upplagan 5 1 Introduktion 9 2 Det kritiska perspektivet 17 Varför behövs ett kritiskt tänkande? 18 Fakta och värderingar 30 Sex grundläggande analysverktyg 41 3 Problematisering 58 De övergripande problemperspektiven 60 Aktörsperspektiv 65 Rums- och tidsavgränsning 68 Perspektivväxling 69 4 Teori- och modellkritik 72 Den praktiska teorin 74 Syfte, antaganden och värdegrund 77 Teorins relevans 81 Bristande teoritillämpning 84 Checklista - tio centrala granskningspunkter 87 5 Metodkritik 89 Att kritiskt granska undersökningsmetoder 90 Experimentkritik 94 Fallstudiekritik 99 Enkätkritik 102 Intervjukritik 103 Checklista - tio metodfallgropar 106 6 Data- och källkritik 109 Olika typer av data 110 Olika typer av källor 111 Partsintressen 114 Förändrar nya medier vår syn på data- och källkritik? 117 Checklista - Tio fallgropar vid data- och källhantering 122 7 Kritisk analys av resultat och slutsatser 127 Sambandet mellan olika faktorer 129 Problemet och lösningen 133 Checklista - tio fallgropar vid resultatanalys 140 8 Kritiskt tänkande mot bättre vetande 143 De första kritiska frågorna 148 Medeltiden - det religiösa tänkandet dominerar 149 De religiösa förklaringarna ifrågasätts 150 Nya perspektiv på naturen och en stark metodutveckling 151 Kritiska frågor till materialismen 156 En ny syn på människan och samhällets utveckling 157 Den absoluta kunskapen 161 Den relativa kunskapen 165 Kritiska frågor som återkommer 170 9 Okritiskt tänkande 174 Från gruppkompetens till grupptänkande och grupptryck 174 Övertro på auktoriteter 179 Ja-sägande kultur 181 Vinner man alltid något om man ifrågasätter? 182 Tillämpning av kritiskt tänkande 185 Checklista - tio argument som vilseleder dig 188 Litteraturreferenser och lästips 190 Noter och referenser 195 Register 205