Hylla
Personnamn
Titel och upphov Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
Utgivning, distribution etc. Lund : Studentlitteratur, 2013
Spanien
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
Geografiskt namn
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*00138913
*00520160307123139.0
*008130911s2013 sw |||||||||||000 0|swe|d
*020 $a9789144095172
*035 $a(BOKR)9789144095172
*035 $a(SE-LIBR)14701292
*041 $aswe
*08204$a371.709485$223/swe
*084 $aEmm-c$2kssb/8
*084 $aEu$2kssb/8
*1001 $aHjörne, Eva,$d1956-
*24510$aAtt platsa i en skola för alla :$belevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan /$cEva Hjörne, Roger Säljö.
*250 $a4., [rev.] uppl.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2013
*264 3$aSpanien
*300 $a242 s.$c21 cm
*340 $b21 cm
*650 7$aElevvård$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Elevv%C3%A5rd
*650 7$aElever med särskilda behov$0https://id.kb.se/term/sao/Elever%20med%20s%C3%A4rskilda%20behov$2sao
*650 0$aStudent assistance programs
*651 4$aSverige$0https://libris.kb.se/97mppvdt327j8rx#it
*7001 $aSäljö, Roger,$d1948-$4aut
*852 $5Ko$bKo$hEm
*887 $a{"@id":"q826vjt25pv00lb","modified":"2016-03-07T12:31:39+01:00","checksum":"84634827291"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"26d28m371pvdvd5","modified":"2020-02-03T16:18:47.342+01:00","checksum":"40702862667"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan. I denna upplaga har vissa förändringar gjorts. Vi har fått en ny skollag som trädde i kraft 2011. Skollagen och dess förarbetens skrivningar om arbete med skolans elevhälsa har infogats. Det har också skett en utveckling vad gäller nya neurovetenskapliga diagnoser. En rad nya sådana har föreslagits under de senaste åren och börjat användas i skolan. Vi har tagit med exempel på detta. I princip förändrar denna utveckling inte den tematik vi belyser om hur skolsvårigheter förstås och bearbetas i skolan. Alla dessa nya diagnoser fullföljer den etablerade traditionen av att förlägga skolproblem inuti de barn som inte platsar. Boken vänder sig till alla som arbetar med elevhälsa i skolan. Många läsare har under åren tagit till sig innehållet i Att platsa i en skola för alla. Denna nya upplaga av boken tar upp det faktum att elevhälsans uppdrag ytterligare har förstärkts i den nya skollagen med dess krav på utredning och dokumentation. Dessutom ska elevhälsan arbeta förebyggande hälsofrämjande. Hur kan skolan arbeta med detta komplexa uppdrag? Många väljer att fördjupa sig tillsammans med kollegor&& i elevhälsoteamet och i lärarrummet. Till sin hjälp har läsaren samtalsguiden/studiehandledningen längst bak i boken. Författarna ger också en bakgrund och vidgar perspektivet samt föreslår nya verktyg och tankemodeller för detta viktiga arbete. &"Det var länge sedan jag läste en nationellt så angelägen bok inom det pedagogiska fältet.&" Jan Henning Pettersson, Skolvärlden Att platsa i en skola för alla har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.&&
1. Skolan, eleven och samhällsuppdraget 11 Inledning 11 Från en skola för eliter till en skola för folket 14 Att lära och att studera 21 Att mediera mellan individ och kollektiv 23 Resursanvändning och behov i skolans dagliga verksamhet 25 Bokens syfte och upplägg 28 2. Segregering och integrering: ett tidlöst dilemma 31 Inledning 31 Vem skall få gå i skolan? 32 Massutbildning och spänningen mellan integrering och segregering 33 Från social segregering till pedagogisk differentiering 37 Institutionella strategier för att hantera olikhet 40 Vad anses som normalt respektive avvikande? 45 Mot en "skola för alla" - kategorisering under efterkrigstiden 53 Konsekvenser av differentiering och segregering 57 De "särskilt begåvade" barnen 61 Argument för att segregera och integrera - den neuropsykiatriska diskursen gör entré 63 ADHD - ett exempel på nutida förklaringar till skolsvårigheter 66 Vad är ADHD? 68 3. Skolsvårigheter och elevhälsa: teoretisk bakgrund och forskningsfält 73 Inledning 73 Elevhälsoteamet 74 Teoretiska utgångspunkter 83 Narrativitet och elevhälsa 84 Något är fel, något skall förklaras: elevhälsoteamets förklaringar 88 Institutioner och identitetsskapande 91 4. Den empiriska studien - skolor, data och analys 95 Inledning 95 Skolor 96 Data och analys 98 Forskningsetik 101 5. Elevhälsoteamsmöten som praktik 102 Inledning 102 Elevhälsoteamsmötenas struktur 104 Introduktionsfasen 104 Diskussionsfasen 109 Konklusionsfasen 114 Kategorisering som praktik: att beskriva och förklara avvikelse och normalitet 116 Kategoriseringspraktiker: aktörsperspektiv 117 Elevers svårigheter och institutionell metaforik 123 6. Elevhälsoteamets samtalskultur 128 Inledning 128 Hur skolproblem blir elevproblem 129 Definiera problem, hitta lösningar och relevanta kategorier 147 Kategorierna löser skolans dilemma 155 Vilken samtalskultur utvecklas? 157 7. Elev i svårigheter och förhandlingen om en diagnos - en fallstudie 161 Inledning 161 Rasmus: en fallstudie 162 Åtgärdsprogram som verktyg 177 Rasmus skall börja ettan 179 8. Att platsa i en skola för alla 184 Inledning 184 Barns svårigheter, elevhälsoteam och den diagnostiska kulturen 187 Vad tillför elevhälsoteamsmötet? 192 Mångprofessionalitet och elevhälsa 193 Dokumentation och kumulativitet i elevhälsoarbetet 194 Att beskriva och förklara i elevhälosteamsarbete 197 Loopingeffekter, kategorier och barns identitetsformering 202 Att utveckla arbetet i elevhälsoteam 206 Etik och epistemiskt ansvar 211 En samtalsguide 215 Referenslitteratur 226 Appendix 237 Författarregister 238 Sakregister 240