Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Handledning i lärarutbildning : att utforska undervisningssituationer
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Studentlitteratur , Lund : 1996 (Lund : Studentlitteratur)
SAB Classification Code
Physical Description
Formatted Contents Note
Creation/Production Credits Note
Index Term - Uncontrolled
ISBN
Waiting
*00000766nam a22002533 45
*0013887
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s1996 e ||| ||swe||
*020 $a9144604610
*020 $a9144604610
*035 $a(Ko)4188
*084 $aEpab.04
*1001 $aEmsheimer, Peter
*24510$aHandledning i lärarutbildning :$batt utforska undervisningssituationer /$cPeter Emsheimer, Inger Göhl
*260 $aLund :$bStudentlitteratur ,$c1996$e(Lund :$fStudentlitteratur)
*300 $a172 s. ;$a290:00
*505 $asam
*505 $aLi:S
*508 $a2. tr., 1997
*653 $aHandledning
*697 $cHögskoleundervisningens pedagogik: pedagogisk metodik: lärarutbildning
*7001 $aGöhl, Inger$4aut
*8520 $cEp
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förord 7 En liten läsanvisning 9 Vad är handledning? 11 Handledningens mål i lärarutbildning 11 2 Perception och reflektion 19 Seendet 20 En relation mellan subjekt och objekt eller en helhet? 22 Reflektion 24 3 Någonstans i Sverige 36 4 Studenternas upplevelse av handledningen 41 5 Några exempel på praktikhandledning 48 Icke-utforskande 48 Undersökande 52 6 Val i handledning 59 Måste man välja? 59 Fokus på handlingar eller tankarna bakom 60 Fokus på lärare/elev 62 Fokus på situationen 64 Handling i växelspel 64 Tänkande och uppmärksamhet 66 Finns det rätt svar på frågorna? 68 Den handledde eller handledarens elever? 68 Låg respektive hög grad av autonomi för den handledde - ansvarsfrågan 70 Praktikens funktion-övningstillfälle eller erfarenhetsbas 71 Låg eller hög värdering av handledarens expertis 72 Individ eller grupp 73 "Summera valen" 75 7 Några traditioner i lärarutbildningar 76 Hur ser den traditionelle läraren ut? 77 Svara på frågor 91 Ställa frågor 91 Den traditionelle läraren 91 8 Handledarkompetens 93 Vad är handledarkompetens? 93 Hur kan handledarkompetensen kartläggas? 98 Hur kan handledarkompetensen utvecklas? 99 Bredvid eller inuti? 101 Bredd eller djup? 102 Handledning på handledning 102 9 Metoder i handledning-sett ur handledarperspektiv 104 Några principiella ställningstaganden 104 Hur skall man då handleda? 111 10 Metoder i handledning-sett ur den handleddes perspektiv 127 Att ta emot handledning 127 Att få syn på verksamheten 128 Att få syn på vardagsarbetet i klassen 130 Att få syn på handledaren 130 Handledarnas handledning 132 Utvecklingsmöjligheter-praktiklärarens val 137 11 Handledning i ett livssammanhang 142 Disciplinerande och utforskande handledning 142 Handledningens anatomi 145 Den handledde i livet 146 Vad gör dig perplex? 148 Logiskt tänkande 149 Regelbundenhet och generalisering 151 Utbildaren och generalisering 152 Uppmärksamhet och betraktande 153 Upptäcka-undersöka-reflektera 154 Öppet och slutet sinne 159 Beroende och oberoende 162 Behovet av erfarenhet 163 Unik situation betraktad i ett generellt perspektiv 164 Praktik och teori 165 Fångenskap eller gränsöverskridande 167 Referenser 171