Hylla
Personnamn
Titel och upphov Livet i skolan. lärarprofessionalitet / 2, Grundbok i pedagogik och elevkunskap :
Uniform titel
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 2013 (Polen)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00003402nam a22009258a 4500
*00138507
*00520140117065400.1
*008131223s2013 sw |||| |00| 0 swe d
*020 $a978-91-44-07658-4
*035 $a(SE-LIBR)14855515
*035 $a(Ko)43306
*040 $aBOKR$dS
*0411 $aswe$hnor
*042 $9NB
*08204$a370.1$223/swe
*084 $aE:d$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aManger, Terje, $d1950-
*24010$aLivet i skolen.$lSvenska
*24510$aLivet i skolan.$n2,$pGrundbok i pedagogik och elevkunskap :$blärarprofessionalitet /$cTerje Manger, Sølvi Lillejord, Thomas Nordahl ; översättning: Sofie Wahlberg
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2013$e(Polen)
*300 $a235 s. :$bill. ;$c26 cm
*650 7$aLärare och elever$2sao
*650 7$aLärarrollen$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/L%C3%A4rarrollen
*650 7$aLedarskap$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Ledarskap
*650 7$aPedagogik$2sao
*650 0$aLeadership
*650 0$aTeaching$0(DLC)sh 85133052
*650 0$aTeacher-student relationships
*7001 $aLillejord, Sølvi,$d1952-
*7001 $aNordahl, Thomas,$d1958-
*841 $5Ko$ax aa$b140109||0000|||||000||||||000000$en
*852 $5Ko$bKo$hE
*950 $aCoaching$uLedarskap
*950 $aCoachning$uLedarskap
*950 $wh$aKatastrofberedskap$uLedarskap
*950 $wh$aMedarbetarskap$uLedarskap
*950 $wh$aMilitärt ledarskap$uLedarskap
*950 $wh$aPolitiskt ledarskap$uLedarskap
*950 $aLärarens personlighet$uLärarrollen
*950 $aSamhällsvetenskap$wg$uPedagogik
*950 $aInterkulturell pedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aFri uppfostran$wh$uPedagogik
*950 $aAktivitetspedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aAlternativ pedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aBildpedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aCasemetodik$wh$uPedagogik
*950 $aVäxelundervisning$wh$uPedagogik
*950 $aFörskolepedagogik$wh$uPedagogik
*950 $wh$aKritisk pedagogik$uPedagogik
*950 $wh$aNeurodidaktik$uPedagogik
*950 $aDialektisk pedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aProgrammerad undervisning$wh$uPedagogik
*950 $aInvolveringspedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aWaldorfpedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aUtomhuspedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aTemaarbete$wh$uPedagogik
*950 $aStudiecirkelpedagogik$wh$uPedagogik
*950 $wh$aPedagogik$xforskning$xmetodik$uPedagogik
*950 $aDidaktik$uPedagogik
*950 $aReggio Emilia-pedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aProblembaserat lärande$wh$uPedagogik
*950 $aKonstpedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aHandledning$wh$uPedagogik
*950 $aSocialpedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aGrupparbete$wh$uPedagogik
*950 $aPortföljmetodik$wh$uPedagogik
*950 $aHerbartpedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aInlärning$uPedagogik
*950 $aMontessoripedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aPedagoger$uPedagogik
*950 $aUndervisning$uPedagogik
*950 $aPedagogiskt drama$wh$uPedagogik
*950 $aDialogpedagogik$wh$uPedagogik
*950 $aElever och lärare$uLärare och elever
*950 $aElev-lärarrelationer$uLärare och elever
*950 $aLärare-elevrelationer$uLärare och elever
*950 $wg$aBarn och vuxna$uLärare och elever
*950 $aUndervisning$uLärare och elever
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Livet i skolan 2 är den andra av två grundböcker inom området pedagogik och elevkunskap. I den första boken, Livet i skolan 1, ger författarna en introduktion till centrala teorier om lärande, förmåga och utveckling. I den andra boken, Livet i skolan 2, behandlas lärande, förmåga och utveckling. I bok nummer två tar författarna också upp området lärares lärande, utveckling och hur lärare kan utveckla sig genom sitt eget arbete tillsammans med kolleger. Den grundläggande idén för boken är att ämnet pedagogik och elevkunskap ska vara praktiknära och forskningsbaserat. De båda böckerna tillsammans presenterar en bred förståelse för hur lärare på bästa sätt kan tillrättalägga elevernas lärande och hur de ska möta elevers sociala problem och andra förhållanden som hämmar lärande. Inte minst ska ämnet utgöra grunden för lärarnas förmåga att leda elevernas lärprocesser och förstå att samarbeta både inom skolan och med alla skolans samarbetspartners.
Förord 7 KAPITEL 1 Att bli lärare 11 Introduktion till boken 12 Att vara lärare - förr och nu 12 Profession och yrkeskunskap 16 Profession, professionalitet och ett professionellt förhållningssätt 18 Syftet med boken 27 Litteratur 27 KAPITEL 2 En skola för alla 31 Likvärdig undervisning och individualisering 32 Två olika tillämpningar av individualiserad undervisning 32 Förhållandet mellan individualisering och gemenskap i skolan 35 Hur individualiserad undervisning kan förbättras 45 Några avslutande kommentarer 48 Litteratur 49 KAPITEL 3 Samverkan, kommunikation och engagemang 53 Undervisning och inlärning 54 Olika sätt att undervisa 54 Sambandet mellan undervisning och inlärning 58 Vad är undervisning? 61 Grundläggande principer för undervisning 66 Elevernas emotionella upplevelser i undervisningen 73 Lärarens kunskapsgrund och valmöjligheter i undervisningen 75 Litteratur 80 KAPITEL 4 Jämnårigas betydelse 85 Social inlärning i skolan 86 Skolans ansvar 86 Social kompetens 88 Mobbning 91 Sociala relationer och vänskap 97 Utfrysning, ensamhet och social isolering 101 Självuppfattning och självvärde 105 Några avslutande kommentarer 111 Litteratur 112 KAPITEL 5 Läraren och eleven 117 Sociala och skolmässiga relationer mellan lärare och elev 118 Allmänt om relationer mellan vuxna och barn 118 Betydelsen av relationen mellan lärare och elev 122 Lärarens etablering av relationer till eleverna 129 Etablering av relationer 134 Hur man främjar positiva lärar- och elevrelationer 137 Några slutkommentarer 144 Litteratur 145 KAPITEL 6 Ledarskap och inlärning i skolan 151 Ledarskapet i skolan - några utvecklingssteg 152 Skolan som löst kopplat system - en kort historisk tillbakablick 153 Ledarens ansvar för skolresultaten 158 En systemutmaning 161 Skolledarens ansvar för det pedagogiska arbetet vid skolan 164 Litteratur 167 KAPITEL 7 Lärarens ledarskap 171 Att leda undervisning 172 Lärarauktoritet 182 Praktiskt ledarskap av klasser och undervisningsförlopp 186 Hantering av konflikter 192 Några slutkommentarer 193 Litteratur 194 KAPITEL 8 Den professionelle läraren i möte med andra 197 Samarbete internt och externt 198 Delat ansvar för den professionella kvaliteten 198 Samarbetet mellan hem och skola 203 Samarbete med skolans yttre stödsystem 212 Litteratur 213 KAPITEL 9 Att utvecklas som lärare 217 Yrkesutveckling och lärarkompetens 218 Forsknings- och erfarenhetsbaserad undervisning 224 En verksamhetsnära yrkesutövning i kollegial gemenskap 226 Några slutkommentarer 228 Litteratur 230 Person- och sakregister 233