Konstfacks bibliotek

Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Eab
Titel och upphov
  • Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet
Utgivning, distribution etc.
  • Studentlitteratur, Lund : 2013 (Spanien)
Utgivningsår
  • 2013
  • Språk: Svenska.
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
  • 1. uppl.
Fysisk beskrivning
  • 234 s. : ill. ; 23 cm
Anmärkning: Allmän
  • Delvis översatt från norska och danska
Term
ISBN
  • 978-91-44-08052-9
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00002694nam a2200661 a 4500
*00138504
*00520140117065359.1
*008130830s2013    sw a|||      |00| 0 swe c
*020  $a978-91-44-08052-9
*035  $a(SE-LIBR)14218347
*035  $a(Ko)43303
*040  $aBOKR$dL$dS
*0411 $aswe$hdan
*0410 $aswe
*0411 $aswe$hnor
*042  $9NB
*08204$a370.1175$223/swe
*0830 $a404.2$223/swe
*084  $aF.047$2kssb/8
*24510$aFlerspråkighet, litteracitet och multimodalitet /$cÅsa Wedin, Christina Hedman (red.) ; översättning kapitel 1 och 2: Ulrika Jakobsson
*250  $a1. uppl.
*260  $aLund :$bStudentlitteratur,$c2013$e(Spanien)
*300  $a234 s. :$bill. ;$c23 cm
*500  $aDelvis översatt från norska och danska
*650 7$aFlerspråkighet$2sao
*650 7$aSpråkundervisning$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Spr%C3%A5kundervisning
*650 7$aLäs- och skrivkunnighet$2sao
*650 0$aLanguage and languages$xStudy and teaching
*650 0$aLiteracy
*650 0$aMultilingualism
*7001 $aWedin, Åsa,$d1955-$4edt
*7001 $aHedman, Christina,$d1966-$4edt
*841  $5Ko$ax aa$b140109||0000|||||000||||||000000$en
*852  $5Ko$bKo$hEab
*900  $aHedman, Dyslexi på två språk [Elektronisk resurs]: en multipel fallstudie av spansk-svensktalande ungdomar med skrivsvårigheter Stockholm : Centrum för tvåspråkighetsforskning,Stockholms universitet,$d1966-$uHedman, Christina,$d1966-
*950  $aSpråk$xstudier och undervisning$uSpråkundervisning
*950  $aUndervisning$wg$uSpråkundervisning
*950  $wh$aEngelskundervisning$uSpråkundervisning
*950  $aSpråklaboratorier$wh$uSpråkundervisning
*950  $aSpråkbad$wh$uSpråkundervisning
*950  $wh$aTeckenspråksundervisning$uSpråkundervisning
*950  $wh$aTyskundervisning$uSpråkundervisning
*950  $aFrämmandespråksinlärning$uSpråkundervisning
*950  $aLiteracy$uLäs- och skrivkunnighet
*950  $aLitteracitet$uLäs- och skrivkunnighet
*950  $aAlfabetism$uLäs- och skrivkunnighet
*950  $aAnalfabetism$uLäs- och skrivkunnighet
*950  $aLäskunnighet$wh$uLäs- och skrivkunnighet
*950  $aSkrivkunnighet$wh$uLäs- och skrivkunnighet
*950  $aAlfabetiseringskampanjer$uLäs- och skrivkunnighet
*950  $aMultilingvism$uFlerspråkighet
*950  $aTrespråkighet$uFlerspråkighet
*950  $aFlerspråkighet hos barn$wh$uFlerspråkighet
*950  $aTvåspråkighet$wh$uFlerspråkighet
*950  $aSpråkförlust$wh$uFlerspråkighet
*950  $aSpråk$wg$uFlerspråkighet
*950  $aFrämmandespråk$uFlerspråkighet
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

Förlagsinformation: Många människor, såväl barn som tonåringar och vuxna, lever i flerspråkiga sammanhang som skiljer sig väsentligt från den enspråkiga miljö som ofta tas för given i skola och vuxenutbildning. Där har man i stället många gånger haft svårt att förhålla sig till flerspråkighet och ofta utgått ifrån ett bristperspektiv. Detta gäller inte minst skriftspråksundervisningen, där elevernas egna erfarenheter av en flexibel flerspråkighet utanför klassrummet alltför sällan tas tillvara. I den här antologin presenterar ett antal forskare exempel på skriftspråkliga erfarenheter, både flerspråkiga och multimodala, som sällan uppmärksammas i skolan. I sina studier har de sett en mängd goda exempel på hur lärare arbetar i klassrummet för att gynna skriftspråksutvecklingen hos flerspråkiga elever deras multilitteracitet. En sådan medvetenhet hos läraren kan t.ex. handla om alltifrån att ha kunskap om effektiva läsförståelsestrategier till att förstå hur multimodalitet i läroböcker och multimodalt textskapande i klassrummet stärker lärande och flerspråkig kompetens. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i skola och vuxenutbildning.

Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörPlatsHylla
 Utlånat20.05.2024Konstfacks bibliotek Eab