Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Bruner och de små barnens kommunikationsutveckling
Uniform Title Introducing Bruner. Svenska
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Studentlitteratur, Lund : 2013 (Danmark)
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Edition Statement
Physical Description
Subject - Personal Name
Subject - Topical Term
ISBN
Waiting
*00002278nam a2200613 a 4500
*00138446
*00520131219065349.7
*008130304s2013 sw ||| |001 0dswe c
*020 $a978-91-44-08137-3
*035 $a(SE-LIBR)13926311
*035 $a(Ko)43226
*040 $aLGEN$dL$dMah$dS
*0411 $aswe$heng
*042 $9NB
*08204$a372.2101$223/swe
*084 $aEaac$2kssb/8
*084 $aDofa$2kssb/8
*084 $aDobz Bruner, Jerome S.$2kssb/8
*084 $aLz Bruner, Jerome S.$2kssb/8
*1001 $aSmidt, Sandra,$d1943-
*24010$aIntroducing Bruner.$lSvenska
*24510$aBruner och de små barnens kommunikationsutveckling /$cSandra Smidt ; översättare: Ulrika Jakobsson
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2013$e(Danmark)
*300 $a162 s. ;$c23 cm
*60014$aBruner, Jerome S.,$d1915-
*650 7$aFörskolepedagogik$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/F%C3%B6rskolepedagogik
*650 7$aKommunikation$2sao
*650 7$aFörskolebarn$2sao
*650 0$aCommunication
*650 0$aPreschool children
*841 $5Ko$ax aa$b131129||0000|||||000||||||000000$en
*852 $5Ko$bKo$hEa
*900 $aBruner, Jerome Seymour,$d1915-$uBruner, Jerome S.,$d1915-
*900 $aBruner, Jerome S.$q(Jerome Seymour),$d1915-$uBruner, Jerome S.,$d1915-
*950 $wh$aAffärskommunikation$uKommunikation
*950 $aAlternativ och kompletterande kommunikation$wh$uKommunikation
*950 $aLäppavläsning$wh$uKommunikation
*950 $aIcke-verbal kommunikation$wh$uKommunikation
*950 $aInformationsvetenskap$wh$uKommunikation
*950 $aInnovationsspridning$wh$uKommunikation
*950 $wh$aKommunikativ kompetens$uKommunikation
*950 $aRiskkommunikation$wh$uKommunikation
*950 $wh$aSociala medier$uKommunikation
*950 $aSpråk$wh$uKommunikation
*950 $aVisselspråk$wh$uKommunikation
*950 $aVisuell kommunikation$wh$uKommunikation
*950 $aMasskommunikation$wh$uKommunikation
*950 $aSkriftlig framställning$wh$uKommunikation
*950 $aFörskoleåldern$uFörskolebarn
*950 $aBarn$wg$uFörskolebarn
*950 $aFörskolan$xpedagogik$uFörskolepedagogik
*950 $aPedagogik i förskolan$uFörskolepedagogik
*950 $aPedagogik$wg$uFörskolepedagogik
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förlagsinformation: Sandra Smidt tar med läsaren på resa i Brunerland och visar oss de centrala tankarna hos Jerome Bruner, vars verk spänner över nästan ett sekel. Bruners innovativa principer för barns tidiga lärande och för hur vuxna interagerar med små barn och lär dem saker tas här upp i vardagliga ordalag, liksom kopplingen mellan honom och andra viktiga tänkare. Bruner och de små barnens kommunikationsutveckling är en bok av samma slag som Vygotskij och de små och yngre barnens lärande. Efter presentation av några grundläggande tankar hos Bruner diskuterar författaren konsekvenserna för hur vuxna kan lära barn saker och hur barn lär sig. Boken igenom illustreras resonemangen med exempel från förskolan, följande frågor diskuteras: - hur barn tillägnar sig språk - hur barn gör sin värld begriplig genom narrativ - lekens betydelse för lärande - kulturens och kontextens betydelse - minnets roll - vad man bör lära barn: den spiralformade läroplanen - hur man bör lära barn: genom att understödja och samspela Boken tar också upp vad de som arbetar med små barn kan lära av Bruner, och längst bak finns en ordlista till hjälp. Den här fascinerande inblicken i livet och arbetet hos en nyckelfigur inom forskningen om förskolans pedagogik är viktig läsning för var och en som befattar sig med eller intresserar sig för små och yngre barns lärande och utveckling.
Författarpresentation 7 Tack 9 Bruner och de små barnens kommunikationsutveckling 11 Citat 12 Inledning 13 KAPITEL 1 Jerome Bruners tidiga liv och leverne 15 Början 15 Ungdomstiden 18 Förstaårselev vid college 19 Vidare till Harvard 20 Krigsåren 21 Se bakåt, se framåt 22 KAPITEL 2 Jerome Bryner och hans tankeliv 23 Perception och tänkandets utveckling 24 Betydelse och kultur 25 Oxfordåren 27 Pedagogik, utbildning och läroplan 28 Narrativ: sätta ihop historier 29 Se bakåt, se framåt 29 KAPITEL 3 Medvetande, tanke och mening 31 Stå på två ben: bli redskapsanvändare 31 Olika kulturer, olika redskap, olika färdigheter 32 Kulturell överföring: utrusta barn och ungdomar 35 Påverkan från Piaget och Vygotskij 38 Implikationer för praktiken 44 Se bakåt, se framåt 45 KAPITEL 4 Kompetenta spädbarn 47 Att lära om de nyfödda 47 Begreppet deprivation och kompensatoriska åtgärder 51 Att ställa förväntningar 54 Spädbarnet som huvudperson i familjedramat 56 Implikationer för praktiken 58 Se bakåt, se framåt 62 KAPITEL 5 Från kommunikation till tal 63 Initial kognitiv begåvning 63 Att lära sig ett språk: kompetenta spädbarn börjar prata 67 Language Acquisition Support System 69 Den dagliga rutinens betydelse för små barn 72 Lekar 73 Implikationer för praktiken 76 Se bakåt, se framåt 78 KAPITEL 6 Namnge och referera 79 Att förstå en referensteori 79 Styrkan i att peka som ett sätt att referera 82 Att bemästra gemensam uppmärksamhet 84 Språk och makt 86 Implikationer för praktiken 88 Se bakåt, se framåt 90 KAPITEL 7 Fråga och be om något 91 Be om ett föremål 91 Gemensamt handlande: från gemensam uppmärksamhet till gemensam intention 95 Be om hjälp att göra något 97 Lärlingar hemma och i samhället 99 Att bli en frågare 101 Implikationer för praktiken 104 Se bakåt, se framåt 106 KAPITEL 8 Pedagogik och lärande 107 Folkpedagogik 107 Att definiera lärande 109 Praktikens kollektiv 110 Läroplanen: vad som lärs ut 115 Fler frågor än svar 118 En läroplansspiral 119 Socialpedagogik 121 Implikationer för praktiken 122 Se bakåt, se framåt 125 KAPITEL 9 Narrativ - berätta historier 127 Narrativet och hur det fungerar 127 Narrativets natur och användningsområden 128 Rättsfall och narrativ från antropologin: vikten av tät beskrivning 130 En berättelse från Sydafrika 133 Narrativ i barns liv 134 Det narrativa skapandet av jaget 137 Implikationer för praktiken 140 Slutord 143 Ordlista 147 Litteratur 155 Person- och sakregister 159