Hylla
Personnamn
Titel och upphov
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 2013 (Polen)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00002047nam a2200565 a 4500
*00138180
*00520130920065613.6
*008130903s2013 sw |||| |001 0 swe c
*020 $a978-91-44-09520-2 (inb.)
*035 $a(SE-LIBR)14684143
*035 $a(Ko)42861
*040 $aU$dS
*042 $9NB
*08204$a378.125$223/swe
*084 $aEpab$2kssb/8
*1001 $aElmgren, Maja,$d1964-
*24510$aUniversitetspedagogik /$cMaja Elmgren och Ann-Sofie Henriksson
*250 $a2. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2013$e(Polen)
*300 $a325 s. :$bill. ;$c24 cm
*650 2$aEducation$xmethods
*650 2$aTeaching $xmethods
*650 2$auniversities
*650 7$auniversities$2agrovoc
*650 7$ahigher education$2agrovoc
*650 7$ateaching $2agrovoc
*650 7$aHögskoleundervisning$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/H%C3%B6gskoleundervisning
*650 7$aPedagogisk metodik$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Pedagogisk%20metodik
*650 7$aHigher education$xteaching methods$2shbe
*650 0$aTeaching - Methodology
*650 0$aEducation, Higher
*650 0$aCollege teaching
*7001 $aHenriksson, Ann-Sofie,$d1965-
*841 $5Ko$ax aa$b130912||0000|||||000||||||000000$en
*852 $5Ko$bKo$hEp
*950 $aUndervisningsmetodik$uPedagogisk metodik
*950 $aMetodik$xpedagogik$uPedagogisk metodik
*950 $wh$aEntreprenöriellt lärande$uPedagogisk metodik
*950 $aFlexibelt lärande$wh$uPedagogisk metodik
*950 $aIndividualiserad undervisning$wh$uPedagogisk metodik
*950 $aObservation (pedagogik)$wh$uPedagogisk metodik
*950 $wh$aSokratiska samtal$uPedagogisk metodik
*950 $wh$aTvåspråkig undervisning$uPedagogisk metodik
*950 $wh$aWittingmetoden$uPedagogisk metodik
*950 $aDidaktik$uPedagogisk metodik
*950 $aAkademisk undervisning$uHögskoleundervisning
*950 $aUniversitetsundervisning$uHögskoleundervisning
*950 $aUndervisning$wg$uHögskoleundervisning
*950 $aSeminarieövningar$wh$uHögskoleundervisning
*950 $aArkitektutbildning$wh$uHögskoleundervisning
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Universitetspedagogik är en bred, forskningsbaserad lärobok i högskolepedagogik. Boken är anpassad till en svensk kontext och skriven ur den praktiskt verksamma universitetslärarens synvinkel. Nya utmaningar medför att universitetslärare i dag måste arbeta effektivare. Boken vill bidra till ett integrerat perspektiv, ett ökat kunnande, personlig utveckling, pedagogisk kompetens och en ökad medvetenhet. Författarna, Maja Elmgren och Ann-Sofie Henriksson, ger utifrån sina mångåriga erfarenheter som universitetslärare och pedagogiska ledare en utgångspunkt för reflektion kring den egna undervisningspraktiken, genom följande och liknande frågor:&& - Vilka faktorer gynnar lärande i högre utbildning?&& - Vilken pedagogisk grundsyn har jag själv på lärande och undervisning?&& - Hur utgår jag från studenterna och deras behov? - På vilket sätt kan jag variera undervisning och examination för att stödja ett gott lärande? - Hur kan jag utvecklas och förnya mig?&& Universitetspedagogik kan användas inom universitets- och högskolepedagogisk utbildning. Boken är också lämplig för enskilda lärares kompetensutveckling. Maja Elmgren är universitetslektor i fysikalisk kemi och pedagogisk utvecklare och Ann-Sofie Henriksson är jurist, biträdande utvecklingschef och pedagogisk utvecklare. Båda arbetar med högskolepedagogisk utveckling och utbildning vid Uppsala universitet. Universitetspedagogik ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.
Förord 9 1 Upptakt 11 2 Kunskap och lärande 17 Vad är lärande? 18 Yt- och djupinriktade lärstrategier 20 Kunskap, färdigheter och förhållningssätt 26 Kort om kunskapsteori 29 De pedagogiska forskningstraditionerna 30 Minne 40 Teorier kopplade till hjärna och nervsystem 44 Reflektionsfrågor 46 Lästips 46 3 Vad gynnar lärande? 48 Ett gott undervisningsklimat 49 Motivation och engagemang 50 Arbete medförförståelse och kognitiva konflikter 51 Tydliga och välavvägda mål 53 Konstruktiv länkning 54 Aktivitet och samverkan mellan studenter 56 Variation 57 Återkoppling 58 Egen kontroll och metakognitiv kompetens 59 Reflektionsfrågor 60 Lästips 60 4 Studenterna 61 Förkunskaper och förförståelse 62 Förståelse av centrala begrepp 64 Formativa utvärderingar 65 Exempel på formativa utvärderingar 66 Förväntningar och motivation 68 Hur kan man skapa en motiverande lärmiljö? 70 Hur kan lärare möta olika lärstilar? 80 Hur kan mångfalden mötas och tillvaratas? 92 Mötet med studenten 99 Studentinflytande 100 Summativa kursvärderingar 101 Reflektionsfrågor 110 Lästips 111 5 Lärarrollen 112 Lärarutveckling 113 Den didaktiska triangeln 118 Relationen mellan lärare och student 120 Ett prövande förhållningssätt 121 Att finna sin egen stil 131 Ramar 133 Att visa pedagogisk skicklighet 136 Reflektionsfrågor 137 Lästips 138 6 Att välja och formulera mål 139 Utgångspunkter vid val av mål 140 Kursmål för olika kompetenser och kunskapsdjup 151 Konstruktiv länkning 167 Reflektionsfrågor 168 Lästips 168 7 Undervisning och andra läraktiviteter 170 Att välja undervisningsform 171 Studentaktiv undervisning 180 Retorik i undervisningen 197 Läraktiviteter för att utveckla presentation, dialog och debatt 209 Forskningsanknytning och vetenskapligt förhållningssätt 211 Arbetslivsanknytning och anställningsbarhet 213 Handledning i verksamhetsförlagd utbildning 215 Handledning av självständiga arbeten 218 Handledning av grupper 224 Jämförelse mellan olika problembaserade metoder 229 Konstruktiv och utvecklande återkoppling 232 Reflektionsfrågor 238 Lästips 239 8 Examination 241 Varför examinera? 242 Examinationen styr 243 Varierad examination 245 Att bedöma komplex kunskap 257 Systematisk provkonstruktion och poängsättning 260 Bedöma med hjälp av kriterier och taxonomier 265 Med inbyggd återkoppling 273 Formalia inklusive fusk och plagiat 277 Reflektionsfrågor 280 Lästips 281 9 Pedagogisk utveckling 282 Utgångspunkter 283 Dialog för utveckling 287 Att genomföra utvecklingsprojekt 294 Att balansera ambitioner och realitet 299 Reflektionsfrågor 300 Lästips 300 Referenser 302 Böcker och artiklar 302 Länkar till webbsidor 312 Offentligt tryck 313 Sakregister 314