Hylla
Personnamn
Titel och upphov Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
Utgivning, distribution etc. Natur & kultur, Stockholm : 2010 (Finland)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00001249nam a2200373 a 4500
*00138007
*00520170708030837.5
*008091219s2010 sw |||| |00| 0 swe
*020 $a978-91-27-12165-2 (inb.)
*035 $a(SE-LIBR)11719319
*035 $a(Ko)42663
*040 $aLGEN$dUbl$dS
*042 $9NB
*0820 $a153.15$222
*084 $aEaac$2kssb/8
*084 $aDoeaa $2kssb/8
*1001 $aGärdenfors, Peter,$d1949-
*24510$aLusten att förstå :$bom lärande på människans villkor /$cPeter Gärdenfors
*250 $a1. utg.
*260 $aStockholm :$bNatur & kultur,$c2010$e(Finland)
*300 $a284 s. :$bill. ;$c22 cm
*650 7$aInlärning$2sao
*650 0$aLearning
*852 $5Ko$bKo$hDoe$lGÄR
*900 $aYādenfoshu, Peteru,$d1949-$uGärdenfors, Peter,$d1949-
*900 $aヤーデンフォシュ, ペー テル,$d1949-$uGärdenfors, Peter,$d1949-
*950 $wh$aLärande organisationer$uInlärning
*950 $aLäsinlärning$wh$uInlärning
*950 $wh$aNeurodidaktik$uInlärning
*950 $aSkrivinlärning$wh$uInlärning
*950 $aSpråkinlärning$wh$uInlärning
*950 $wh$aÖverförd inlärning$uInlärning
*950 $aPedagogik$uInlärning
*950 $aUndervisning$uInlärning
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Vad är lärande, hur skapas förståelse och vilka processer i hjärnan är involverade i lärande, minne och motivation? P.G., professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet, undersöker hur undervisning kan organiseras så att barns förståelse ökar och beskriver bl.a. lekens, berättandets och visualiseringens betydelse. Han visar också hur datorer och andra former av teknik kan stödja lärandet.
Förord 9 Inledning 13 Informellt och formellt lärande 16 Att visa och att berätta 17 Nya möjligheter att förstå lärande 20 Motivation och förståelse som nyckelfaktorer 21 Kapitel 1. Syftet med lärande: Att förstå 25 Vad är lärande? 25 Från information till kunskap 29 Intuitiv kunskap 33 Från kunskap till förståelse 35 Kapitel 2. Hjärnan och minnet 41 Vad kan hjärnforskningen säga pedagogiken? 41 Minne och lärande 46 Långtidsminnet 51 Att skapa stöd för minnet 57 Kapitel 3. Inlevelse, känsla och motivation 61 Att förstå någon annans värld 61 Drivkrafterna för lärande: Känslor och motivation 68 Inre och yttre motivation 78 Hur uppnår man inre motivation? 86 Kapitel 4. Sätt att lära 91 Varför måste vi lära oss något? 91 Varför bara människan undervisar 93 Små lärare - från visa till berätta 100 Mäster, lärlingen, prästen och skolläraren 103 Fyra perspektiv på lärande 108 1. Elever som gör: Hur man får färdighetskunskaper 109 2. Elever som vet: Hur man får faktakunskaper 113 3. Elever som tänker: Hur man lär sig konstruera och ifrågasätta kunskap 116 4. Elever som undersöker: Hur man lär sig bedöma kunskap 120 Att förstå sitt eget lärande - att se mönster hos sig själv 124 Vi lär på olika sätt 129 Könsskillnader i lärstilar 132 Kapitel 5. Vikten av att förstå 135 Att förstå är att se ett mönster 135 Hjärnan fyller i 139 Metoder för att se nya mönster 142 Samspel mellan teori och erfarenhet 150 Teoretisk förståelse handlar om att behärska abstrakta variabler 153 Att lära sig att förstå i stället för att lära sig hur 158 Medier som mönsterbärare 161 Förståelse och transfer 167 Att förbereda sig för framtida läranden 173 Hur testar man lärande 177 Kapitel 6. Lekens roll för lärande 181 Fördelen med en lång barndom 181 Den lekande människan 183 Lekens funktioner 189 Lekens betydelse för kognitiv och social utveckling 192 Imitationslek 193 Låtsaslek 193 Intresselek 196 Inre lek 197 Kapitel 7. Berättelser som verktyg för förståelse 203 Berättelser som kunskapsbärare 203 Minnen av berättelser 207 Att lära genom berättelser 211 Diskussioner i stället för berättelser 216 Lek och berättande - att bygga gemensamma världar 219