Location
Title Statement Medier at lärande och pedagogisk mångfald
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Studentlitteratur, Lund : 2013 (Spanien)
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Edition Statement
Physical Description
Subject - Topical Term
ISBN
Waiting
*00002061nam a22005537a 4500
*00137973
*00520130626065353.2
*008130612s2013 sw a||| |001 0 swe c
*020 $a978-91-44-08466-4
*035 $a(SE-LIBR)14288934
*035 $a(Ko)42620
*040 $aL
*08204$a370.15$223/swe
*084 $aEaa$2kssb/8 (machine generated)
*24510$aMedier at lärande och pedagogisk mångfald /$cLisbeth Amhag, Feiwel Kupferberg, Marie Leijon (red.)
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2013$e(Spanien)
*300 $a211 s. :$bill.
*650 7$aPedagogisk psykologi$2sao
*650 7$aPedagogik$xforskning$xmetodik$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Pedagogik--forskning--metodik
*650 7$aPedagogik$xteori, filosofi$2sao
*650 7$aDigitala medier $2sao
*650 7$aBilder$2sao
*650 0$aDigital media
*650 0$aEducational psychology
*650 0$aPictures
*7001 $aAmhag, Lisbeth,$d1950-$4edt
*7001 $aKupferberg, Feiwel$4edt
*7001 $aLeijon, Marie,$d1963-$4edt
*841 $5Ko$ax aa$b130613||0000|||||000||||||000000$en
*852 $5Ko$bKo$hEa
*950 $aPedagogisk filosofi$uPedagogik$xteori, filosofi
*950 $aFilosofisk pedagogik$uPedagogik$xteori, filosofi
*950 $aDigitala media$uDigitala medier
*950 $wg$aJournalistik online$uDigitala medier
*950 $aDigital video$wh$uDigitala medier
*950 $aPsykologi$xpedagogik$uPedagogisk psykologi
*950 $aPsykologi$wg$uPedagogisk psykologi
*950 $aDifferentiering i utbildningen$wh$uPedagogisk psykologi
*950 $aKoncentration$wh$uPedagogisk psykologi
*950 $aLyssnande$wh$uPedagogisk psykologi
*950 $aSkolpsykologi$wh$uPedagogisk psykologi
*950 $aBilder som historiska källor$wh$uBilder
*950 $aPorträttkonst$wh$uBilder
*950 $aTaktila bilder$wh$uBilder
*950 $aTecknade serier$wh$uBilder
*950 $wg$aForskningsmetodik$uPedagogik$xforskning$xmetodik
*950 $wg$aPedagogik$uPedagogik$xforskning$xmetodik
*950 $wh$aFenomenografi$uPedagogik$xforskning$xmetodik
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förlagsinformation: Lärare idag förväntas arbeta utifrån vetenskapliga krav om kunskap och lärande. Samtidigt har mediernas roll i samhället medfört att elever ställer större krav på att undervisning och lärande ska upplevas som meningsfullt i individens eget identitetsprojekt. Det är denna utmaning som Medierat lärande och pedagogisk mångfald antar. Begreppet medierat lärande syftar till att skapa intellektuella såväl som emotionella broar mellan kunskapens värld och elevernas livsvärld. Att arbeta meningsskapande med hjälp av både analoga och digitala medier står inte i motsättning till att lära sig ny kunskap av vetenskaplig natur eller kvalitet. Vad kan det medierade lärandet främja och utmana? Boken granskar i åtta kapitel lärandeprocesser i högre utbildning och i skolan. Författarna uppmuntrar till att arbeta gränsöverskridande med olika innehåll, resurser och medieformer. De spårar lärande i rummet, på nätet och i berättandet och utforskar detta lärande i relation till olika språkliga sammanhang, till exempel drama, musik och bild. Medierat lärande och pedagogisk mångfald vänder sig till studenter, blivande och verksamma lärare. Den är också av intresse för lärarutbildare och andra lärare inom högskolan.
Förord 7 Presentation av kapitlen 9 Författarpresentationer 13 KAPITEL 1 Medierat lärande och pedagogisk teori 15 FEIWEL KUPFERBERG Konstnärligt gestaltande 16 Förebilder och appropriering 17 Skisser, experimenterande och återanvändning 19 Att gå från ett medium till ett annat 21 Konstnärligt gestaltande som medierat lärande 23 Pedagogisk teori och medierat lärande 26 Språk och tänkande 27 Medier och medierat lärande 30 Det sociala och det kulturella 38 Sammanfattning 45 Referenser 47 KAPITEL 2 Rummet som resurs för lärande och i lärande 53 MARIE LEIJON Meningsskapande och lärande 54 Det fysiska och sociala rummet 58 Scenen sätts 59 Hur används scenen? 60 Interaktion i rummen under receptionerna 64 Studenternas möjligheter 66 Resurser som förs in i rummen 67 Att spåra tecken på lärande 69 Referenser 70 KAPITEL 3 Berättelser om läsning 73 ANNA-KARIN SVENSSON Läsning som relationell process 74 Utmaningar och glapp 76 Bekräftelse och delaktighet 77 Intresse för texter 81 Läsning av skönlitteratur 83 Nya sätt att läsa 86 Läsning i det kommande uppdraget 89 Referenser 91 KAPITEL 4 Kamratrespons och självvärdering i nätbaserat lärande 95 LISBETH AMHAG Nätbaserat samarbetslärande 96 Nätbaserad kamratrespons 97 Nätbaserad argumentering 104 Nätbaserad dialogicitet 109 Nätbaserad självvärdering 113 Nätbaserade dialogiska lärprocesser 119 Referenser 121 KAPITEL 5 Dramapedagogik som form för medierat lärande 125 ANNELI EINARSSON Estetiska ämnen och forskning 128 Fyra estetiska lärandeformer 130 Diskurser i dramastudenters texter 133 Dramats hemmedium 140 Metaxis 142 Den stora lögnen 143 Roller, identifikation och distans 145 Fysisk gestaltning och fiktiva dimensioner 146 Referenser 147 KAPITEL 6 När och hur musikaliskt lärande blir kreativt 149 ANNA LINGE Egna val 152 Förberedelse och medlärande 155 Rått och fel och kreativ fördjupning 158 Kreativ förhandling 162 Lärande lek 165 Egen imitation 167 Sammanfattning 169 Referenser 170 KAPITEL 7 Bild som medium för lärande 173 GUNNILLA WELWERT Gestaltande examination 174 Ungdomars medieanvändning och skolans bildundervisning 177 Visuell kultur 177 Gestaltning 181 Samtidskonst och nya medier 183 Att dokumentera och beskriva en process 184 Digitalt bildarbete 188 Reception och distribution 189 Visuella upplevelser som utgångspunkt för lärande 190 Referenser 192 KAPITEL 8 Barns bilder som betydelsebärande medier 195 CHARLOTTE PAGGETTI Teoretisk utgångspunkt och analysmodell 196 Vad vi ser i bilden 199 Underförstått budskap 203 Vad bilden berättar 204 Analysmodell för bilder 206 Referenser 207 Sakregister 209