Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Bild & budskap : ett triangeldrama om bildkommunikation
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Carlsson, Stockholm : 2011 (Estland)
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Edition Statement
Physical Description
Subject - Topical Term
Added Entry - Uncontrolled Related/Analytical Title
ISBN
Waiting
*00002169nam a2200625 a 4500
*00137936
*00520130615065352.4
*008110402s2011 sw |||| |00| 0 swe
*020 $a978-91-7331-432-9
*035 $a(SE-LIBR)12134499
*035 $a(Ko)42575
*040 $aLGEN$dHdb$dS
*042 $9NB
*08204$a302.23$222/swe
*084 $aQbm$2kssb/8
*1001 $aBergström, Bo,$d1946-
*24510$aBild & budskap :$bett triangeldrama om bildkommunikation /$cBo Bergström
*250 $a3., rev. uppl.
*260 $aStockholm :$bCarlsson,$c2011$e(Estland)
*300 $a201 s. :$bill. ;$c26 cm.
*650 7$aBilder$2sao
*650 7$aVisuell kommunikation $2sao
*650 7$aMassmedia$2sao
*650 0$aVisual communication
*650 0$aPictures
*650 0$aMass media
*7400 $aBild och budskap
*841 $5Ko$ax a$b1306144u 8 1001uu 0901128$e4
*852 $5Ko$bKo$hKONST - Iaa
*950 $aBildkommunikation $uVisuell kommunikation
*950 $aKommunikation $wg$uVisuell kommunikation
*950 $wh$aKommersiell konst$uVisuell kommunikation
*950 $aSkyltar$wh$uVisuell kommunikation
*950 $aBildanalys (konst)$uVisuell kommunikation
*950 $aBildsemiotik$uVisuell kommunikation
*950 $aSymboler$uVisuell kommunikation
*950 $aBilder som historiska källor$wh$uBilder
*950 $aPorträttkonst$wh$uBilder
*950 $aTaktila bilder$wh$uBilder
*950 $aTecknade serier$wh$uBilder
*950 $aMassmedier$uMassmedia
*950 $aMedia$uMassmedia
*950 $aBarn och massmedia$wh$uMassmedia
*950 $aMassmedia$xsociala aspekter$wh$uMassmedia
*950 $wh$aMediedrev$uMassmedia
*950 $wh$aMediekompetens$uMassmedia
*950 $wh$aMediekonvergens$uMassmedia
*950 $aMinoriteter och massmedia$wh$uMassmedia
*950 $aNyhetsbyråer$wh$uMassmedia
*950 $aProduktplacering i massmedia$wh$uMassmedia
*950 $wh$aReligion och massmedia$uMassmedia
*950 $aUngdomar och massmedia$wh$uMassmedia
*950 $aMotiv i massmedia$uMassmedia
*950 $aMotiv i pressen$uMassmedia
*950 $aPopulärkultur$uMassmedia
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
FÖRORD 11 PROLOG 13 "Just pictures" 16 Bildens milstolpar 17 Fotografiet 18 Bildrevolution 25 Deltagarkultur 28 Tre bildarbetare, tre perspektiv 29 Beställaren Beställaren 32 Beställarens intentionsperspektiv 32 Fotograf 33 Bildbyrå 35 Syfte 36 Kommunikationsplan 36 Budskap och iscensättning 41 Informationsbudskap 41 Nyhetsbudskap 42 Dramatisk iscensättning 45 Icke-dramatisk iscensättning 46 Dokumentär iscensättning 46 Reklambudskap 47 Instrumentella budskap 48 Relationella budskap 50 Yttre kontext 51 Tiden 51 Platsen 53 Mediet 55 Samspel text bild 56 Harmoni 59 Disharmoni 60 Testa samspelet 63 Sammanfattning 65 Fotografen Fotografen 68 Fotografens närperspektiv 68 Fotografen 69 Fotografens yrkesroll 71 Presentationsteknik 76 Kategorisering 78 Beställningsarbete 82 Budskap/iscensättning 85 Informationsbilder 85 Nyhetsbilder 87 Dramatisk iscensättning 87 Icke-dramatisk iscensättning 88 Dokumentär iscensättning 88 Reklambilder 96 AIDA 96 Instrumentella budskap 106 Relationella budskap 109 Retorik i bild 110 Den presentativa bilden 111 Metonymen 112 Synekdoke 112 Metafor 116 Inre kontext 118 Utsnitt 118 Komposition 122 Bildstruktur 125 Bildbyggnad 128 Ljus i bild 130 Färgkomposition 135 Bildorientering 136 Rörelse i bild 141 Filmkameraarbete 143 Närhet till motivet 146 Bildbehandling 150 Friläggning 151 Bildcollage 152 Överraskning 155 Sammanfattning 155 Betraktaren Betraktaren 158 Betraktarens perceptionsperspektiv 158 Perception 159 Bildens beståndsdelar 159 Gestaltpsykologi 160 Upplevelse 164 Redundans och entropi 165 Punctum 170 Urbilder 172 Tolkning 176 Information och exformation 178 Sammanfattning 179 Analys Analys 182 Skildras? 185 Inre kontext? 185 Yttre kontext? 186 Retorik? 186 Samspel text bild? 186 Sändare? 186 Mottagare? 186 Syfte? 186 EPILOG 189 GALLERI 191 NOTER 192 BILDKÄLLOR 194 LITTERATUR 198 REGISTER 199