Konstfacks bibliotek

Normkritiska perspektiv : i skolans likabehandlingsarbete
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Ea
Titel och upphov
  • Normkritiska perspektiv : i skolans likabehandlingsarbete
Utgivning, distribution etc.
  • Studentlitteratur, Lund : 2012 (Spanien)
Utgivningsår
  • 2012
  • Språk: Svenska.
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
  • 1. uppl.
Fysisk beskrivning
  • 135 s. : ill. ; 23 cm
Term
ISBN
  • 978-91-44-07945-5
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00001268nam a2200397 a 4500
*00137718
*00520130411065349.0
*008120321s2012    sw ||||      |00| 0|swe c
*020  $a978-91-44-07945-5
*035  $a(SE-LIBR)12731960
*035  $a(Ko)42296
*040  $aLGEN$dL$dS
*042  $9NB
*08204$a306.043$223/swe
*084  $aOa$2kssb/8 (machine generated)
*24510$aNormkritiska perspektiv :$bi skolans likabehandlingsarbete /$cElisabeth Elmeroth (red.)
*250  $a1. uppl.
*260  $aLund :$bStudentlitteratur,$c2012$e(Spanien)
*300  $a135 s. :$bill. ;$c23 cm
*650 7$aElever$xdiskriminering$2sao
*650 7$aVärdegrund$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/V%C3%A4rdegrund
*650 7$aNormer$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Normer
*650 0$aSocial norms
*7001 $aElmeroth, Elisabeth,$d1947-$4edt
*841  $5Ko$ax aa$b130402||0000|||||000||||||000000$en
*852  $5Ko$bKo$hEa
*950  $aSociala normer$uNormer
*950  $wg$aSamhällsliv$uNormer
*950  $wg$aSocial kontroll$uNormer
*950  $wh$aKonformitet$uNormer
*950  $aVärderingar$uNormer
*950  $aSkolans värdegrund$uVärdegrund
*950  $aVärdepedagogik$uVärdegrund
*950  $wg$aSkolan$uVärdegrund
*950  $wg$aUndervisning$uVärdegrund
*950  $aSkolan$xetik och moral$uVärdegrund
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

Förlagsinformation: Den grundläggande principen för gemenskap i skola och samhälle&& uttrycks ofta med frasen människors lika värde . Men principer&& och verklighet talar inte alltid samma språk. I syfte att bejaka likavärdesprincipen har diskriminerings-lagen&& reviderats och kommit att utgöra grunden för likabehandlingsplaner&& i skolan. Men det räcker inte med planer för att ändra på&& verkligheten. Vi måste också i grunden förstå hur diskriminering&& drabbar. Den här boken är ett steg på vägen för lärare och andra intresserade som vill få syn på hur normkritiska perspektiv kan ge värdefull kunskap. Med ett normkritiskt perspektiv kan vi ifrågasätta de dominerande tankemönster som leder till att individer konstrueras som avvikare från det som uppfattas som normalt. Det är först när normen blir synlig och ifrågasatt som vi kan skapa den skola för allas lika värde som styrdokumenten beskriver. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare och ledare&& i grund- och gymnasieskola samt till skolhälsovårdspersonal.

Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörPlatsHylla
 Tillgängligt Konstfacks bibliotek Ea