Location
Title Statement Entreprenöriell pedagogik i skolan : drivkrafter för elevers lärande
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Liber, Stockholm : 2011 (Egypten)
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Edition Statement
Physical Description
Subject - Topical Term
ISBN
Waiting
*00001147nam a2200325 a 4500
*00137450
*00520130108065347.8
*008110528s2011 sw |||| |00| 0 swe
*020 $a978-91-47-09984-9
*035 $a(SE-LIBR)12197096
*035 $a(Ko)41964
*040 $aLGEN$dUbl$dGp$dS
*042 $9NB
*08204$a371.3$222/swe
*084 $aEaby$2kssb/8
*24510$aEntreprenöriell pedagogik i skolan :$bdrivkrafter för elevers lärande /$cÅsa Falk-Lundqvist, Per-Gunnar Hallberg, Eva Leffler, Gudrun Svedberg.
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2011$e(Egypten)
*300 $a157 s. ;$c21 cm
*650 7$aEntreprenöriellt lärande$2sao
*650 7$aentrepreneurship$2agrovoc
*650 7$alearning$2agrovoc
*650 7$ateaching methods $2agrovoc
*650 7$aeducation$2agrovoc
*7001 $aFalk-Lundqvist, Åsa,$d1951-$4aut
*841 $5Ko$ax a$b1301074u 8 1001uu 0901128$e4
*852 $5Ko$bKo$hEab
*900 $aLundqvist, Åsa Falk-,$d1951-$uFalk-Lundqvist, Åsa,$d1951-
*900 $aFalk, Åsa,$d1951-$uFalk-Lundqvist, Åsa,$d1951-
*950 $wg$aPedagogisk metodik$uEntreprenöriellt lärande
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förord 7 Inledning 9 KAPITEL 1. Entreprenörskapets minfält - en skolkultur med förhinder 13 Att utveckla skolkulturen 14 Lärarens nya utmaningar 15 Skolkulturens historik - statskyrkans inflytande 16 Folkskolans införande - industrisamhällets uppkomst 17 Vilka kvaliteter skulle en industriarbetare ha i slutet av 1800-talet? 18 Industrisamhällets övergång till ett "tankebaserat näringsliv" 18 Orsaken till förändringarna 19 Skolans nya roll 20 Retoriken 21 KAPITEL 2. Entreprenörskap som en röd tråd genom utbildningssystemet 24 Policy 25 Strategier och styrdokument 27 Knutar på tråden? 30 KAPITEL 3. Entreprenöriellt lärande 34 Vad innehar del att lära entreprenöriellt? 35 Lära som entreprenörer lär 36 Stödja entreprenöriella förmågor 40 Entreprenörskap som metafor för lärande 42 Teoretisk plattform för entreprenöriellt lärande 44 Lärare och elever om entreprenöriellt lärande 47 Kaos eller eget ansvar 47 KAPITEL 4. Att vara lärare och elev i det entreprenöriella klassrummet 53 Lärare bär arvet 53 Från anpassning till kompetens 55 Utmaning och kontroll 59 Variation och lust 60 KAPITEL 5. Motivation, lika avgörande som svårfångad 63 Motivationens väsen 65 Dialog ger motivation 68 Entreprenöriella lärprocesser och motivation 70 Motivation och intresse 71 Inlevelsens betydelse tör motivationen 74 Entreprenöriellt lärande styrs av motivation 76 All möta det okända 77 Kreativitet och intuition 78 KAPITEL 6. Att leda entreprenöriella processer 80 Chef eller ledare i klassrummet 81 Ledaren som meningsskapare 83 Finna den goda ledaren? 84 Art leda mot meningsfullhet och frihet 86 Ledares roll i förändringsarbete 87 KAPITEL 7. Elevers strategier och lärares bedömning 90 Elevstrategier 92 Hur påverkar vi elevernas strategier? 94 Frågor och uppgifter 95 Hur förhåller sig eleven till frågorna? 96 Betygssystemet 99 Bedömning och medbedömning 101 KAPITEL 8. Har samverkan inverkan? 109 Skola - arbetsliv i styrdokumenten 110 Kända och inarbetade samverkansformer 112 Samverkan för lärande 116 Olika sätt att arbeta med samverkan 118 Bryta mönster och väga tänka nytt 122 Entreprenörskap och jämställdhet 124 KAPITEL 9. Förändringsarbete 129 Förändringsarbete - entreprenöriellt lärande 132 Motstånd och konflikter 133 Motståndsrörelsen 136 KAPITEL 10. Avslutningsvis 140 En bild för reflektion och diskussion 145 Litteratur 147 Register 155