Titel och upphov Bild : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Utgivning, distribution etc. Myndigheten för skolutveckling, Stockholm : 2008
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Serietitel - biuppslagsform
Nummer i serie
Term
Institutionsnamn
Elektronisk adress och åtkomst (URI) http://www.skolverket.se/publikationer?id=1893 Fulltext
ISBN
Antal i kö:
*00000865nmm a22002777a 4500
*00137398
*00520121129141400.6
*006m o
*006a o
*007cr
*008080417s2008 sw |||||||||||||| ||swe c
*020 $a978-91-85589-48-7
*035 $a(SE-LIBR)10760886
*035 $a(Ko)41894
*040 $aUilu
*042 $9NB
*08204$a372.52$223/swe
*084 $aEabi$2kssb/8
*24510$aBild :$ben samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
*260 $aStockholm :$bMyndigheten för skolutveckling,$c2008
*300 $a62 s.
*440 $aStödmaterial,$x1651-9787 ;$v2008:2
*650 7$aBildundervisning$2sao$0140947
*650 0$aArt - Study and teaching
*7101 $aSverige.$bMyndigheten för skolutveckling$4pbl$0222652
*8564 $uhttp://www.skolverket.se/publikationer?id=1893$zFulltext
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD 5 INLEDNING 6 Fokus på skolans kunskapsuppdrag 7 Mål att sträva mot anger inriktningen 7 Bedömning för lärande 8 Kön och prestation 8 LÄSARGUIDE 10 Den nationella utvärderingen av grundskolan NU 03 11 1. VAD LÄR SIG ELEVERNA I BILDÄMNET? 12 Bildframställning dominerar 15 Stor spridning i förståelsen av konst- och mediebilder 16 Bildförståelse skiljer sig åt mellan pojkar och flickor 18 Måluppfyllelse enligt lärarna 20 UTGÅNGSPUNKTER INFÖR SAMTAL 21 Utnyttja hela ämnets vidd 21 Kreativitet och gestaltande som argument för bildämnet 22 Bildförståelse och bildanalys behöver stärkas i undervisningen 25 Estetiska ämnen som andningshål 28 Bildämnet förbinder skola och fritid 29 ATT SAMTALA OM - KAPITEL 1 30 2. HUR SER UNDERVISNINGEN UT? 31 Eleverna ger gott betyg till undervisningen och lärarna 31 Begränsat utnyttjande av bildämnets potential 32 Gruppstorleken och tidsaspekten anses påverka måluppfyllelsen 33 Tvåstämmig lärandemiljö vanligast 35 Brister i tillgång till/eller användning av moderna och digitala medier 37 UTGÅNGSPUNKTER INFÖR SAMTAL 40 Moderna medier ger bildämnet ökade möjligheter 40 Konserverande könsroller i undervisningen 41 Det interdisciplinära arbetslaget höjer kvaliteten 42 En kulturskola för alla-estetiska läroprocesser och multimodalitet 44 ATT SAMTALA OM - KAPITEL 2 46 3. HUR BEDÖMS OCH BETYGSSÄTTS ELEVERNA? 47 Endast vissa mål bedöms 47 Undervisningens resultat i ett genusperspektiv 48 UTGÅNGSPUNKTER INFÖR SAMTAL 49 Estetiska ämnen och bedömning 49 Bedömningskriterier i NU 03 50 Elever behöver veta på vilka grunder de blir bedömda 51 Svårigheter att styras av mål för estetiska läroprocesser 53 Bedömning är en del av lärandet 54 ATT SAMTALA OM - KAPITEL 3 57 REFERENSER 58 Tryckta källor 58 Övriga källor 60