Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Pedagogik för förändring : frihet, jämlikhet, demokrati
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Studentlitteratur, Lund : 2011
Polen
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Edition Statement
Physical Description
Subject - Topical Term
ISBN
Waiting
*000 cam a a 4500
*00137361
*00520160315083735.0
*008110218s2011 sw |||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789144058542
*035 $a(SE-LIBR)12097206
*041 $aswe
*08204$a371.001$222/swe
*084 $aEa:d$2kssb/8
*100 $aBergstedt, Bosse,$d1954-
*24510$aPedagogik för förändring :$bfrihet, jämlikhet, demokrati /$cBosse Bergstedt & Anna Herbert.
*250 $a1. uppl.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2011
*264 3$aPolen
*300 $a253 s.$bill.$c23 cm
*650 7$aUtbildningsmål$0https://id.kb.se/term/sao/Utbildningsm%C3%A5l$2sao
*650 7$aPedagogik $xteori, filosofi$0https://id.kb.se/term/sao/Pedagogik --teori%2C%20filosofi$2sao
*650 7$aEducation—Philosophy$xPhilosophy$2lcsh
*650 0$aEducation ¡ Aims and objectives
*700 $aHerbert, Anna,$d1964-
*852 $5Ko$bKo$hEa
*887 $a{"@id":"vd67s7j62rgvl9m","modified":"2016-03-15T08:37:35+01:00","checksum":"74889585217"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"hvr45zdsf16jfvvj","modified":"2020-11-02T15:49:38.45+01:00","checksum":"78996085492"}$2librisxl
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
Förlagsinformation: Historiskt sett har pedagogik betraktats som en viktig förutsättning för demokrati. Pedagogiska modeller har dessutom ofta utvecklats i samband med samhällsförändringar, revolutioner och krig. Pedagogiska teoretiker har frågat sig på vilket sätt människan kan bli en självständig tänkare som inte tillåter sig ledas av andra. I boken möter läsaren tjugoåtta pedagoger och filosofer från antiken fram till i dag. Kvinnor och män som alla varit radikala tänkare för sin tid och banat vägen för den skola och utbildning vi har i dag. De talar om frihet, jämlikhet och demokrati. Pedagogik som bygger på tvivel och kritiskt tänkande. Boken utmärks av att den vetenskapliga texten vävs samman med skönlitterära beskrivningar. Biografiska händelser blandas med pedagogisk praktik. Du utmanas att tänka nytt att medverka till att skapa en pedagogik för förändring! Boken är lämplig som kurslitteratur inom lärarutbildning och andra högre utbildningar inom det humanistiska och samhällsvetenskapliga området. Boken är också lämplig som litteratur vid fortbildning av lärare, pedagoger och skolledare.
5 Introduktion 7 Det antika Grekland (ca 700-31 f.Kr.) 8 Medeltiden (ca 500-1500) 10 Tidig modern tid (ca 1500-1750) 12 Upplysningen (ca 1750-1800) 14 Industrialismens tidsålder (ca 1800-1920) 17 Modernitetens tidsålder (ca 1920-nutid) 23 Det antika Grekland (ca 700-31 f.Kr.) 26 Sokrates (470-399 f.Kr.) 33 Platon (428/427-347 f.Kr.) 41 Aristoteles (384-322 f.Kr.) 51 Medeltiden (ca 500-1500) 54 Karl den store (768-814) och Alcuin (735-804) 64 Den heliga Birgitta (1303-1373) 71 Christine de Pizan (ca 1364-1431) 79 Tidig modern tid (ca 1500-1750) 81 Martin Luther (1483-1546) 88 Johan Amos Comenius (1592-1670) 95 John Locke (1632-1704) 103 Upplysningen (ca 1750-1800) 105 Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) 112 Immanuel Kant (1724-1804) 118 Catharine Macaulay (1731-1791) 123 Mary Wollstonecraft (1759-1797) 129 Johann Heinrich Pestalozzi (1746-1827) 135 Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) 143 Industrialismens tidsålder (ca 1800-1920) 148 John Stuart Mill (1806-1873) 157 Karl Marx (1818-1883) 163 Ellen Key (1849-1926) 170 John Dewey (1859-1952) 176 George Herbert Mead (1863-1931) 183 Maria Montessori (1870-1952) 192 Modernitetens tidsålder (ca 1920-nutid) 200 Alexander Sutherland Neill (1883-1973) 206 Edith Stein (1891-1942) 214 Emmanuel Levinas (1906-1995) 221 Hannah Arendt (1906-1975) 228 Jacques Lacan (1901-1981) 236 Jacques Derrida (1930-2004) 245 Litteratur