Hylla
Personnamn
Titel och upphov Att undervisa är att välja : mångkulturalitet, innehåll och meningsskapande
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 2009 (Malmö : Holmberg)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00001957nam a2200541 a 4500
*00137360
*00520151017030855.0
*008090219s2009 sw |||| |00| | swe c
*020 $a978-91-44-05506-0
*035 $a(SE-LIBR)11311025
*035 $a(Ko)41851
*040 $aUilu$dS
*042 $9NB
*08204$a371.3$222
*084 $aEm-c$2kssb/8
*084 $aEab$2kssb/8
*1001 $aLinnér, Bengt,$d1941-
*24510$aAtt undervisa är att välja :$bmångkulturalitet, innehåll och meningsskapande /$cBengt Linnér, Boel Westerberg
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2009$e(Malmö :$fHolmberg)
*300 $a220 s. ;$c23 cm
*650 7$aMångfald i skolan$2sao
*650 7$aInterkulturell pedagogik $2sao
*650 7$aDidaktik$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Didaktik
*650 0$aMulticultural education
*650 0$aTeaching$0(DLC)sh 85133052
*7001 $aWesterberg, Boel,$d1940-
*841 $5Ko$ax a$b1211224u 8 1001uu 0901128$e4
*852 $5Ko$bKo$hEab$lLIN
*950 $aKulturell mångfald i skolan$uMångfald i skolan
*950 $aMångkulturell skola$uMångfald i skolan
*950 $aMångkulturell undervisning$uMångfald i skolan
*950 $aKulturell mångfald$wg$uMångfald i skolan
*950 $aMångfald i förskolan$wh$uMångfald i skolan
*950 $aMångkulturell pedagogik $uInterkulturell pedagogik
*950 $aMångkulturell undervisning$uInterkulturell pedagogik
*950 $aPedagogik $wg$uInterkulturell pedagogik
*950 $aTvåspråkig undervisning$uInterkulturell pedagogik
*950 $aPedagogiskt arbete$uDidaktik
*950 $aUndervisningslära$uDidaktik
*950 $aÄmnesdidaktik$uDidaktik
*950 $aHistoriedidaktik$wh$uDidaktik
*950 $wh$aLitteraturdidaktik$uDidaktik
*950 $wh$aNeurodidaktik$uDidaktik
*950 $aPedagogik $uDidaktik
*950 $aPedagogisk metodik$uDidaktik
*950 $aUndervisning$uDidaktik
*950 $aUtbildningsvetenskap$uDidaktik
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Den här boken fångar tre grundläggande innehållsfrågor i skolan och lärarutbildningen. Frågor som lyfter fram centrala perspektiv på såväl skola som lärarutbildning, men som också visar kritiska punkter och konfliktladdade struktur- och innehållsproblem inom all undervisning. I Att undervisa är att välja får frågorna liv och aktualitet genom att de som lever med dem till vardags - studenter, lärare och lärarutbildare - själva formulerar dem i sina samtal och diskussioner.
Förord 7 Introduktion 9 Lärarutbildning i kritisk granskning 9 Samhälle och skola i förändring 10 Forskningsprojektets förutsättningar 11 Teori, metod och material i korthet 12 Metodiska problem och svårigheter 13 Bokens tre delar 15 DEL I Talet om mångkulturalitet 17 KAPITEL 1 Den mångkulturella historien - en bakgrund 19 Den mångkulturella historien 19 Staten griper in 20 Siv Widerberg och "invandrardagar" 22 Några officiella dokument 24 Lena Andersson och de mångkulturella orden 29 Marjaneh Bakhtiari fortsätter kritiken 35 KAPITEL 2 Forskarröster 37 KAPITEL 3 Studentlärarnas tankar om begreppet mångkulturalitet 43 Mellan relativism och normativitet 45 Mångkulturalitet som vardagserfarenhet 51 En differentierad syn på mångkulturalitet 53 KAPITEL 4 Identitet och kulturella förändringar 61 En flerstämmig forskarkör 61 Tillskriven eller vald identitet 66 KAPITEL 5 Mångkulturalitet och strukturella förklaringar 75 KAPITEL 6 Summering 85 DEL II Konsten att vilja innehåll 89 KAPITEL 7 Bakgrund 91 Innehåll och stoff 91 Två pedagoger tänker ideologiskt 95 En sociolog tänker pedagogiskt 102 KAPITEL 8 Antiken och det mångkulturella 107 Innanför och utanför kanon 107 Valet av innehåll och stoff i det kulturellt heterogena klassrummet 112 KAPITEL 9 Att befinna sig i början av en process 121 Karin 121 Lena 128 Johanna 132 KAPITEL 10 Frihet och bundenhet 137 KAPITEL 11 Henry och hans val 147 KAPITEL 12 Summering 155 DEL III Undervisning med mening 159 KAPITEL 13 Reflektion och mening - en bakgrund 161 KAPITEL 14 Tankar om mening - några röster 165 KAPITEL 15 Vad menas med mening? 171 Kreativt meningsskapande 172 Från inlärning till meningsskapande 176 Från kvalitet till mening 178 Senmodernt meningsskapande 180 Ett relationellt perspektiv på meningsskapande 182 KAPITEL 16 Studentlärarna och meningsskapandet 187 Motstånd från kollegor 187 Mening i sfi-undervisningen 189 KAPITEL 17 Lärare och elever i samtal 195 KAPITEL 18 Balansen mellan helhet, nytta och autenticitet 201 KAPITEL 19 Summering 211 Referenser 215 Källor 215 Litteratur 216