Hylla
Titel och upphov
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur, Lund : 2004 (Lund : Studentlitteratur)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Anmärkning: Allmän 2. tr., 2006 ; 3. tr., 2007 ; 4. tr., 2008
Term
ISBN 91-44-03514-4 978-91-44-03514-7 (3. tr., 2007)
Antal i kö:
*00001689nam a2200493 a 4500
*00137352
*00520121123065402.9
*008040915s2004 sw |||| |00| 0 swe c
*020 $a91-44-03514-4
*020 $a978-91-44-03514-7 (3. tr., 2007)
*035 $a(SE-LIBR)9633883
*035 $a(Ko)41840
*040 $aUilu$dNB
*042 $9NB
*08204$a370.1$222/swe
*084 $aEa$2kssb/7
*084 $aDdb$2kssb/7
*24510$aKunskap i det praktiska /$cBernt Gustavsson (red.)
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2004$e(Lund :$fStudentlitteratur)
*300 $a223 s. :$bill. ;$c23 cm
*500 $a2. tr., 2006 ; 3. tr., 2007 ; 4. tr., 2008
*650 7$aKunskapsteori$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Kunskapsteori
*650 0$aKnowledge, Theory of
*7001 $aGustavsson, Bernt,$d1946-$4edt
*841 $5Ko$ax a$b1211224u 8 1001uu 0901128$e4
*852 $5Ko$bKo$hDd
*950 $aEpistemologi$uKunskapsteori
*950 $aFilosofi$wg$uKunskapsteori
*950 $aPsykologi$wg$uKunskapsteori
*950 $aAnalogi$wh$uKunskapsteori
*950 $aFenomenalism$wh$uKunskapsteori
*950 $aFörklaring (filosofi)$wh$uKunskapsteori
*950 $aFörnimmelser$wh$uKunskapsteori
*950 $aIdéer$wh$uKunskapsteori
*950 $aIntersubjektivitet$wh$uKunskapsteori
*950 $wh$aMemetik$uKunskapsteori
*950 $aObservation (vetenskaplig metod)$wh$uKunskapsteori
*950 $aOmdöme$wh$uKunskapsteori
*950 $wh$aPraktisk kunskap$uKunskapsteori
*950 $aScientism$wh$uKunskapsteori
*950 $aTinget i sig$wh$uKunskapsteori
*950 $aTvivel$wh$uKunskapsteori
*950 $wh$aTyst kunskap$uKunskapsteori
*950 $aTeoretisk filosofi$uKunskapsteori
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Den här boken handlar om den kunskap som finns i olika praktiska verksamheter. Det kan röra sig om alltifrån att bygga båtar till att idka friluftsliv och spela musik. Inom dessa områden finns idag olika slags utbildningar i vilka man lär sig grunderna för verksamheten. Gemensamt för utbildningarna är att man ständigt diskuterar vilken typ av lärande som sker och vilka olika former av kunskap verksamheten bygger på. I vår tid förs en intensiv diskussion om olika slags kunskap. Det talas om vetenskaplig kunskap, praktisk kunskap och tyst kunskap. Vilka innebörder dessa olika former av kunskap har diskuteras i boken, likaså vilken förståelse av kunskap som finns i de praktiska verksamheter som presenteras. Grundtanken med boken är att ett demokratiskt kunskapssamhälle bygger på ömsesidig respekt för olika verksamheter och den kunskap dessa bygger på. Kunskap i det praktiska ger en värdefull orientering om den utveckling av kunskaper som sker i det vi kan kalla kunskapssamhället. Boken vänder sig därmed till alla som arbetar med utbildning av olika slag, i synnerhet sådan som har praktisk eller estetisk inriktning.
Inledning 5 Bernt Gustavsson Kunskap i hantverk 21 Lena Sjöman Måltidskunskap och hantverk 51 Inga-Britt Gustafsson & Inger M. Jonsson Tankar om konstnärliga kunskapsprocessers nytta 69 Christine Keffel Konsthantverkarens kunskapsbegrepp 95 Sie Kronberg Musik som kunskap 105 Olle Tivenius Beprövad erfarenhet - exemplet Friluftsliv 153 Stephan Svenning Essensen i läraryrket 187 Britt-Marie Gustafsson Kropp, rörelse och kunskap 215 Marieanne Alsne Författarpresentation 221