Hylla
Personnamn
Titel och upphov Mediekultur, mediesamhälle
Uniform titel Mediekultur, mediesamfunn. Svenska
Utgivning, distribution etc. Daidalos, Göteborg : 2011
Finland
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning 435 s. illustrationer 21 cm
Term
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*00136500
*00520200312114759.0
*008110521s2011 sw a||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789171733351
*035 $a(SE-LIBR)12191099
*041 $aswe$hnor
*08204$a302.23$222/swe
*084 $aBs$2kssb/8
*100 $aGripsrud, Jostein,$d1952-$4aut
*24010$aMediekultur, mediesamfunn.$lSvenska
*24510$aMediekultur, mediesamhälle /$cJostein Gripsrud ; översättning från norskan: Sten Andersson.
*250 $a3., [bearb.] uppl.
*264 1$aGöteborg :$bDaidalos,$c2011
*264 3$aFinland
*300 $a435 s.$billustrationer$c21 cm
*336 $atext$btxt$2rdacontent
*337 $aunmediated$bn$2rdamedia
*338 $avolume$bnc$2rdacarrier
*650 7$aMassmedia$0https://id.kb.se/term/sao/Massmedia$2sao
*650 7$aMedie- och kommunikationsvetenskap$0https://id.kb.se/term/sao/Medie-%20och%20kommunikationsvetenskap$2sao
*650 0$aMass media
*700 $aAndersson, Sten$4trl
*852 $5Ko$bKo$hBs
*887 $a{"@id":"m5z0nglz4vfrmr0","modified":"2020-03-12T11:47:59.445+01:00","checksum":"113822444348"}$2librisxl
*887 $5Ko$a{"@id":"kxt6vfkzhq2c16dj","modified":"2020-11-02T13:26:08.244+01:00","checksum":"70998102759"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord till första upplagan 11 Förord till tredje upplagan 13 DEL I PUBLIKEN OCH MEDIERNA Identitet: medierna och vår självförståelse 17 Medierna och världen omkring oss 17 Socialisation 18 Identitetsbegreppet 20 Hänger vi ihop? 25 Identitet, representation, politik 27 Identifikationsformer 31 Ungdomen och de evigt unga 36 Vi är (också) samhällsmedlemmar 42 Medierna erbjuder identitetsstärkande ordning och terapi 44 Sociala medier: Privat och offentlig samtidigt - alltid sitta på kafé 49 Televisionens och internets globala gemenskap 51 Påverkan: mediernas makt och publikens vilja 57 Är all medieforskning en forskning om påverkan? 57 Humanistiska teorier om påverkan 58 Gammal och ny forskning om påverkan - och den aktuella våldsdebatten 64 Den enkla berättelsen om forskningen om mediernas makt 71 Bakgrund: den mekanistiska psykologin och teorierna om massamhället 73 Inte bara "injektionsforskning" före 1940 77 Utvecklingen efter 1940: tvåstegshypotesen och användarforskningen 80 Positivismstriden och samhällsvetenskaplig medieforskning 84 Utveckling mot medievetenskap inom litteraturvetenskapen 86 Birminghamskolan - "brittiska kulturstudier" och publikens motstånd 88 Status 92 Skillnader: sociala skillnader, livsstil och smak 95 Tycke och smak 95 Differentiering och hierarkier 96 Habitus och sociala fält 100 Kapitalformer och det sociala rummet 103 Livsstilar 108 Begreppet smak inom estetisk filosofi 110 Ren smak och barbarisk smak 117 Smak och livsstil i praktiken: "68-orna" och dagens studenter 120 Livsstilar inom marknadsforskningen 123 Kulturellt kapital och "ren" smak - en fördel? 129 "Hög" och "låg" kultur i ett historiskt perspektiv 132 Diskussionen om kvalitetsskillnader 135 DEL II PERSPEKTIV PÅ MEDIERNAS TEXTER Semiotik: tecken, koder och kulturer 143 Järnvägsmodellen för kommunikation 143 Vardagens kulturkompetens: tecken och koder 144 Förhållandet mellan tecknens uttryck och innehåll: godtycklighet och motivering 146 Betydelsens två steg: denotation och konnotation 148 Betydelsens variationer: konnotationskoder och kulturella skillnader 150 Tecknen och deras hänvisning - språket som system av skillnader 151 Teckenbegreppet hos Peirce 154 Peirces tre teckentyper - och en diskussion om fotografi och verklighet 156 Kodbyte och koder som avgränsar teckensystem 158 Genrer som koder - historiska och teoretiska genrer 162 Syntagmer och paradigm 164 Bilder och verbala texter - avlösning och förankring 167 Semiotik och tolkning 171 Hermeneutik: tolkning och förståelse 177 Publikens synvinkel 177 Hermeneutik och forskning 178 Den hermeneutiska cirkeln 182 Hermeneutisk självreflektion 184 Tolkningsstrategier 185 Melodram som genre och förståelseform 189 Hermeneutiken som kritiskt perspektiv 193 Retorik: språkbruk, situation, avsikt 199 Semiotik, hermeneutik, retorik 199 Retorikens fält - från antiken till "poststrukturalismen" 200 Det retoriska arbetet 205 Övertalningsmedel 210 Nyjournalistiken som retorisk praxis 214 Talsituationen i televisionens nyhetssändningar och andra program 216 Utsmyckning 220 Metafor, metonymi och andra innehållsfigurer 222 Två processer i språket 228 Hår och själ - en retorisk reklamanalys 231 Narratologi: berättelsens former och funktioner 241 En liten berättare 242 Nyheter och andra icke-fiktiva berättelser 244 Berättelsen som kulturell grundform 247 Berättelsens två plan: sujett och fabel 249 Historia och diskurs 253 Aktörer, aktanter och teman 254 Narrativ kommunikation: berättaren - och vi andra 258 Berättarförhållanden i film och television 264 Televisionens förloppsstrukturer: flöde, program och segment 267 Såpopera som narrativ form 272 Hypertext 276 Ryktena om "berättelsens död" 279 DEL III PRODUKTION OCH RAMVILLKOR Offentlighet och demokrati: ideal och realiteter 289 Det offentliga rummet 289 Den klassiska offentligheten 292 Offentlighet och demokratiuppfattningar 296 Offentlighetens strukturförändring - och fenomenet "tabloidisering" 300 Intimitetstyranniet 304 Deloffentligheter och lägeroffentligheter 308 Upplysningsprojektet och den statsunderstödda offentlighetsstrukturen 311 Ger en fri mediemarknad en fri offentlig kommunikation? 313 Statliga inskränkningar av offentligheten och informationsfriheten 319 Pressetiken som försvar för offentligheten 323 Offentlighetens genresystem 327 Offentligheten, det nationella och internationaliseringsprocesserna 329 Etermedia och internet: teknologi, samhälle och politik 335 Offentlighetens centrum 335 Teknologihistoria är social- och kulturhistoria 339 Internet - från militärt redskap till kommunikationsrevolution 340 Radio- och TV-teknologins framväxt 346 Etableringen av etermedia som teknologins sociala form 349 Moderniseringsprocesser och etermedia och internet 352 Etermedia och demokrati 355 Kommersiella etermedia: det amerikanska TV-systemet 358 Amerikansk kommersialism och europeisk public service - en jämförelse 362 Offentlig reglering av etermedia 366 Kablar, satelliter, digitalisering: Är etermediernas tid förbi? 371 Produktion: samband och makt 379 Från skrivande till läsmaterial 379 Produktionens makt och ansvar 380 Kreativiteten och dess begränsningar 383 Litteraturproduktion 388 Jakten på filmens konstnär 392 Den europeiska filmkonsten och Hollywoods kulturindustri 395 Produktion av TV-fiktion 398 Kollektiva produkter, flerstämmighet och föreställningar om publiken 403 Digitaliseringen av medieproduktionen - några konsekvenser 404 Strukturer och aktörer inom journalistikforskningen 407 Medieproduktion och samhällsmakt 410 Litteratur 413 Register 427