Hylla
Titel och upphov Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
Utgivning, distribution etc. Norstedt, Stockholm : 2011
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00001343nam a22003137a 4500
*00136430
*00520111130120041.0
*008111201s2011 sw 001 0 swe c
*020 $a978-91-1-304344-9
*035 $a(SE-LIBR)12319069
*035 $a(Ko)40789
*040 $aLGEN$dGp
*082 $a372.8$222/swe
*084 $aEm.02$2kssb/8 (machine generated)
*24510$aKonsten att lära barn estetik :$ben utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans /$cIngrid Pramling Samuelsson, Maj Asplund Carlsson, Bengt Olsson, Niklas Pramling och Cecilia Wallerstedt.
*250 $a2. uppl.
*260 $aStockholm :$bNorstedt,$c2011
*300 $a160 s.
*650 7$aEstetik$xpedagogiska aspekter$xförskolan$zSverige$2sao
*650 7$aEstetik$xpedagogiska aspekter$xgrundskolan$zSverige$2sao
*650 7$aEstetik$xstudier och undervisning$xförskolan$zSverige$2sao
*650 7$aEstetik$xstudier och undervisning$xgrundskolan$zSverige$2sao
*650 7$aBarn och konst$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Barn%20och%20konst
*7001 $aPramling Samuelsson, Ingrid,$d1946-$4aut
*841 $5Ko$ax a$b1112014u 8 1001uu 0901128$e4
*852 $5Ko$bKo$hEabi
*900 $aSamuelsson, Ingrid Pramling,$d1946-$uPramling Samuelsson, Ingrid,$d1946-
*900 $aPramling, Ingrid,$d1946-$uPramling Samuelsson, Ingrid,$d1946-
*950 $aKonst och barn$uBarn och konst
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Nya perspektiv på arbetet med att utveckla barn inom de estetiska områdena musik, poesi och rörelse/dans. Traditionellt ses estetik som ett sätt att utveckla barns kunskaper inom andra områden som språk och matematik, eller som redskap för att gynna barnets sociala och personliga utveckling. Här framhävs istället det estetiska som ett pedagogiskt mål i sig. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Förord 9 1. Introduktion 11 Små barn och estetiskt lärande 11 En historisk bakgrund 12 Barnpsykologins inträde 16 Förskolan, skolan och estetiken 17 Mål eller medel 20 Leken, lärandet och estetiken 22 Att lära om det för barn okända 25 Att arbeta med ett tydligt innehåll 26 Musik, poesi och dans som innehåll 29 Bokens disposition 31 2. Litteratur inom fälten 32 Estetik, kultur och kreativitet 32 Musik 33 Barnperspektiv i sång och sånglekar 35 En begynnande barnkultur 36 Barnmusikkultur och media 38 Kommunikation och process 39 Om musikalitet och transfer 41 Utvecklingspsykologi och musikutveckling 43 Rim, ramsor, vers, visa och poesi 45 Dans och rörelse 51 Sammanfattning 54 3. Utvecklingspedagogik 55 Erfarande 56 Metasamtal 56 Riktadhet 58 Lärandets objekt 60 Urskiljning och variation 61 Fler nödvändiga förutsättningar 62 Hur vi har arbetat 63 4. Visuell representation och musikens arkitektur 65 5. 'Rim' som lärandets objekt och progression i barns kunnande 76 Utvecklingen av barns förståelse för rim 78 Att arbeta med rim med eller utan bilder 79 Att förutsätta och att kunna 79 6. Dansa som en banan och hoppa som en orm 82 Dansa banan 82 Dansens variationsrum 86 Dansa orm 90 7. Att få syn på och utveckla de yngstas förståelse i rörelse 93 Lärandeobjekt också för de allra yngsta 97 8. Att lära sig lyssna på ett differentierat sätt 100 Lyssna på, måla och prata om musik 103 Lyssnande, kunskap och lärande 108 9. Medvetenhet om rörelsekvaliteter 111 Lärarnas intention med denna lektion 111 Att bli medveten om olika sätt att hoppa 113 Att bli medveten om och gemensamt skapa symmetrier 113 Vad uppfattar barnen? 114 Expanderande och imploderande cirkelrörelser 116 Gestalta känslor i rörelse 117 Medvetenhet hos lärarna 118 10. Det poetiska språket - att arbeta med orimmad poesi 120 Metafor och liknelse 121 'Orim' - en form av poesi 122 Som om det vore eller hur det är 124 Försök att utveckla förståelse på tre olika nivåer - exemplet orimmad poesi 125 11. Spela som pollen som faller 126 Gestalta fenomen med instrument 127 Fokus på musikaliska begrepp 131 Att variera och hälla konstant 134 12. Att grundlägga estetiskt lärande 136 Utvecklingspedagogik och estetiska förmågor och kunskaper 136 Progression i barns lärande 138 Frågors betydelse och lärarens delaktighet 139 Skilda perspektiv på estetik och lärande 142 Perceptuellt lärande 143 Referenser 146 Sakregister 158 Personregister 159