Hylla
Titel och upphov Lärande och minnande : som social praktik
Utgivning, distribution etc. Norstedts, Stockholm : 2011 (Lettland)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00000834nam a22002777a 4500
*00136372
*00520111128122108.0
*008111121s2011 sw |||| |||| 0|swe c
*020 $a978-91-1-303772-1
*035 $a(SE-LIBR)12132739
*035 $a(Ko)40724
*040 $aUbl$dLi
*08204$a370.1523$222/swe
*084 $aEaac$2kssb/8 (machine generated)
*24510$aLärande och minnande :$bsom social praktik /$cRoger Säljö (red)
*260 $aStockholm :$bNorstedts,$c2011$e(Lettland)
*300 $a464 s. :$bill.
*599 $aIndexeringslänk
*650 7$aInlärning$2sao
*650 0$aLearning
*7001 $aSäljö, Roger,$d1948-
*841 $5Ko$ax a$b1111214u 8 1001uu 0901128$e4
*852 $5Ko$bKo$hEa
*950 $wh$aNeurodidaktik$uInlärning
*950 $aPedagogik$uInlärning
*950 $aUndervisning$uInlärning
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Minnesfunktioner är något som det forskas intensivt om. Flera traditioner existerar parallellt. När det gäller minne i kombination med lärande är idag det socialpsykologiska perspektivet på frammarsch. Det går i korthet ut på att inget lärande sker som något isolerat utan alltid i samspel med andra människor och det sker också i samspel med allehanda hjälpmedel eller artefakter. Hur går lärande och minnande till? Vad är det egentligen? Det är detta denna bok försöker besvara. För att förstå det har en tvärvetenskaplig grupp samlats under Roger Säljös ledning för att utforska lärande och minnande. Varför är det viktigt att veta? Den nya kunskap som presenteras i denna bok får konsekvenser för framtida undervisning, för utformande av kommunikation av varierande slag och av artefakter. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
SEKTION 1: LÄRANDE OCH MINNE: METAFORER OCH FORSKNINGSPERSPEKTIV 1. Att lära och minnas i vardagliga verksamheter 13 Roger Säljö 2. Metaforik för minne och lärande 42 Niklas Pramling & Roger Säljö SEKTION 2: ATT LÄRA SIG LÄRA OCH MINNAS I PEDAGOGISKA MILJÖER 3. 'Att ta ansvar för saker': Lärande- och minnandepraktiker i barns arbete med skolans regler 67 Ann-Carita Evaldsson & Cathrin Martin 4. Syften som stöd för minne och lärande i undervisningen 91 Anni-Maj Johansson & Per-Olof Wickman 5. Vad lär sig och minns elever om att göra naturvetenskapliga undersökningar? Att bedöma begreppsligt vetande och praktiskt kunnande 108 Lotta Lager-Nyqvist, Per-Olof Wickman, Iann Lundegård, Judith S. Lederman & Norman G. Lederman 6. Appropriering genom argumentation: Kontroverser, mångtydighet och redskap för tänkande 128 Roger Säljö, Åsa Mäkitalo, Anders Jakobsson SEKTION 3: LÄRANDE, MINNANDE OCH TEKNOLOGIER 7. Att lära och minnas med stavningsprogram 161 Asta Cekaite Thunqvist 8. Att spåra andraspråkslärande i en internetstödd frågesport 181 Nigel Musk 9. Spelvärldars kontinuitet och förändring: Gemensamt minne i ett onlinerollspel 207 Ulrika Bennerstedt & Björn Sjöblom 10. Minnandepraktiker i familjers vardagsliv 232 Pål André Aarsand 11. Att koppla ihop ansikten och namn: Om gemensamt memorerande inom ett TV-team 253 Mathias Broth SEKTION 4: LÄRANDE OCH MINNANDE I OCH GENOM SAMTAL 12. Process eller produkt? Om samtalsanalysens möjligheter att studera lärande i interaktion 287 Helen Melander & Fritjof Sahlström 13. Minnande - i handling och förvandling 317 Iann Lundegård 14. Minnande och responsivitet: Att transformera information till argumentation 340 Åsa Mäkitalo SEKTION 5: INSTITUTIONER LÄR OCH MINNS 15. Minnas eller inte minnas: Om polisförhöret som en institutionaliserad ram för minnandet 365 Per Linell, Harriet Jakobsson Öhrn & Linda Jönsson 16. Institutionellt minnande och skolproblem: Kategorier och specialpedagogiska lösningar 387 Eva Hjörne & Yvonne Karlsson 17. Arkitektur, minne och lärande 409 Gustav Lymer, Jonas Ivarsson & Oskar Lindwall SEKTION 6: EPILOG 18. Tänkande, minnande och lärande i ett dialogiskt perspektiv - en epilog 437 Per Linell Författarpresentation 449 Sakregister 456 Personregister 459