Location
Title Statement
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Borea, Umeå : 2010 (Finland)
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Edition Statement
Physical Description
Subject - Topical Term
ISBN
Waiting
*00001480nam a2200457 a 4500
*00136131
*00520170707030835.0
*008091209s2010 sw |||| |00| 0 swe c
*020 $a978-91-89140-65-3
*035 $a(SE-LIBR)11710341
*035 $a(Ko)40433
*040 $aLGEN$dJa$dS
*042 $9NB
*08204$a307.76$222/swe
*084 $aOabba$2kssb/8
*24514$aDen lärande staden /$cMats Lieberg, Suzanne de Laval, Petter Åkerblom (red.)
*250 $a1. uppl.
*260 $aUmeå :$bBorea,$c2010$e(Finland)
*300 $a270 s. :$bill. ;$c17 cm
*650 7$aurban areas$2agrovoc
*650 7$asocial behaviour$2agrovoc
*650 7$acultural values $2agrovoc
*650 7$aplanning$2agrovoc
*650 7$abuilding construction$2agrovoc
*650 7$aStadsliv$2sao
*650 7$aStadssociologi$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Stadssociologi
*650 0$aCity and town life
*650 0$aSociology, Urban
*7001 $aLieberg, Mats,$d1948-$4edt
*7001 $ade Laval, Suzanne,$d1953-$4edt
*7001 $aÅkerblom, Petter,$d1959-$4edt
*852 $5Ko$bKo$hOa$lLÄR
*900 $aLaval, Suzanne de,$d1953-$ude Laval, Suzanne,$d1953-
*950 $aSmåstadsliv$wh$uStadsliv
*950 $aFörortsliv$wh$uStadsliv
*950 $aUrban sociologi$uStadssociologi
*950 $aUrbansociologi$uStadssociologi
*950 $aStad och land$wh$uStadssociologi
*950 $aStadsbefolkning$wh$uStadssociologi
*950 $aStadsförnyelse$wh$uStadssociologi
*950 $aStadsgeografi$uStadssociologi
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
1 MATS LIEBERG, SUZANNE DE LAVAL OCH PETTER ÅKERBLOM: Att leva i staden 19 2 SUZANNE DE LAVAL: Det förbjudnas lockelse 27 Övergivna miljöer som kunskapskälla 28 Egenmäktigt förfarande - ett sätt att lära 32 Kulturetablissemanget provocerar gaturummet 34 Stadsstudier som läromedel 36 Mot en mer platsbunden skola 38 Arkitekter som förmedlar arkitektur 39 Staden som läranderesurs 40 3 PETTER ÅKERBLOM: Staden som pedagog 45 Sammanhangets betydelse 46 Landskapet som ett skeende 48 Skolan som distanserad kultur eller situerat eldorado? 51 Kompetensutveckla staden 54 Stadens plats i barnen 56 Staden som aktör 59 4 PER HILLBUR: Berättelsers ursprung och kraft 65 Staden som berättelse 66 Planering som lärandeprocess 71 Berättelsens domän 72 Berättelsens kraft 76 5 SOFIA CELE: Lek och identitet i den urbana miljön 83 Mötet med platsen 84 Promenad med konsekvenser 86 Berättelser som drivkraft 87 Kroppen banar väg 90 Positionera sig själv i omvärlden 91 Utemiljön som experimentverkstad 93 Barnen är stadens spegel 94 6 FREDRIKA MÅRTENSSON: Den fartfyllda rofylldheten 97 Friluftslivet flyttar till staden 98 Den fysiska miljön som fotfäste 99 Utemiljöns spelrum 100 Den vidlyftiga leken 103 Det lekfulla stadslivet 108 7 ÅSA BÄCKSTRÖM: Brädan, kroppen, lärandet 113 Känslan av att åka bräda 114 Arkitekturens roll för upplevelsen 116 Sinnligt lärande blir förkroppsligat rum 118 Konkurrens om stadsrummen 122 Äga rum - en fråga om makt och skeende 125 8 OVE SERNHEDE: Förorten och den nya folkbildningen 131 Social exklusion och det ny liberala Europa 132 Hiphop som kunskap och lärande 135 Betongromantik och social kritik 139 Filtby Dozen som folkbildningsprojekt 141 Hiphop bygger broar 146 9 ELISABETH LILJA: Den segregerade stadens villkor 151 Bilder från skönlitteraturen 152 Det urbana rummet som kommunikation och lärandeprocess 156 Hagalund - en segregerad ö 157 Stadsrummet sätter gränser 158 Stadsrummets estetik 160 Stadsrummets etik 161 10 MARIA KYLIN: Stadsplanerarens dilemma 167 Det biologiska barnet 168 Det socialt och kulturellt betingade barnet 172 Lärdomar från barns egna platser 174 Kojan som länk till omvärlden 175 När barn berättar om sina platser 178 Barns känsla för platser 180 Planering med perspektiv på barn 181 11 ULLA BERGLUND OCH KERSTIN NORDIN: Barnkartor blir planeringskartor 187 Normer eller specifik kunskap? 188 En representation av verkligheten 190 Från information till barnkarta i GIS 192 Planerare med barnperspektiv? 197 12 BOSSE BERGMAN: Gallerian som klassrum 203 Varuhusoffentligheten, hälsningar och ögonkast 205 Shoppa - en identitetsskapandeprocess 207 Köpcity och stadslivets informalisering 210 Stadslivet och galleriorna 212 Förförelse och kontroll - lärande i mot- och medvind 214 13 CARINA LISTERBORN: Det sexualiserade rummet 219 Kvinna är kvinna - man är människa 222 Stadslivet och den ständiga exponeringen 224 Den hotade kvinnokroppen 229 14 MATS LIEBERG: Rätten till staden 237 Kommersialiseringen av det offentliga rummet 239 Den urbana allemansrätten 242 Socialt samspel på offentliga platser 243 Gatans lag 244 Hål i planeringen 248 Att lära av staden - en fråga om demokrati 251 13 MATS LIEBERG, SUZANNE DE LAVAL OCH PETTER ÅKERBLOM: Den lärande staden 257 Den självorganiserande staden 258 Det narrativa rummet 259 Rörelsefrihet och stadsrummets pedagogiska betydelse 259 Den könskodade staden 261 Livet i förorten 262 Vem är staden? 263