Konstfacks bibliotek

Plats - identitet - lärande : närområdesstudier i skolan
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Eab
Personnamn
Titel och upphov
  • Plats - identitet - lärande : närområdesstudier i skolan
Utgivning, distribution etc.
  • Studentlitteratur, Lund : 2009 Polen
Utgivningsår
  • 2009
  • Språk: Svenska.
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
  • 1. uppl.
Fysisk beskrivning
  • 256 s. ill. 23 cm
Term
Okontrollerad titel
  • Plats, identitet, lärande
ISBN
  • 9789144056128
Antal i kö:
  • 0 (0)
*000     cam a        a 4500
*00136130
*00520150912090337.0
*008091103s2009    sw a||||||||||001 0|swe|c
*020  $a9789144056128
*035  $a(SE-LIBR)11659556
*041  $aswe
*08204$a300.71$222/swe
*084  $aEabo$2kssb/8
*084  $aEabn$2kssb/8
*1001 $aSanderoth, Ingrid,$d1939-$4aut$4pht
*24510$aPlats - identitet - lärande :$bnärområdesstudier i skolan /$cIngrid Sanderoth, Margit Werner, Sten Båth ; [illustrationer: Karin Lykke ; fotografier: Sten Båth, Erik Sanderoth, Ingrid Sanderoth].
*250  $a1. uppl.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2009
*264 3$aPolen
*300  $a256 s.$bill.$c23 cm
*650 7$aSamhällskunskapsundervisning$0https://id.kb.se/term/sao/Samh%C3%A4llskunskapsundervisning$2sao
*650 7$aGeografiundervisning$0https://id.kb.se/term/sao/Geografiundervisning$2sao
*650 0$aGeography - Study and teaching
*7001 $aWerner, Margit,$d1937-$4aut
*7001 $aBåth, Sten,$d1946-$4aut$4pht
*7400 $aPlats, identitet, lärande
*852  $5Ko$bKo$hEab
*887  $a{"@id":"j2vwwpwv4g46vr1","modified":"2015-09-12T09:03:37+02:00"}$2librisxl
*887  $5Ko$a{"@id":"cs1f4dbd9jm45fbp","modified":"2022-06-28T10:38:52.01+02:00"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

Förlagsinformation: Närområdesstudier ger elever möjlighet att utveckla en känsla av sammanhang, att skapa trygghet och tillhörighet och att förstå sig själva i förhållande till sin omvärld i tid och rum. Bokens teoretiska del behandlar de grundläggande begreppen plats, identitet och lärande och hur dessa kan skapa en känsla av tillhörighet och delaktighet för många barn och ungdomar i en vilsen och otrygg värld. I bokens praktiska del får läsaren ta del av en mängd exempel på integrerande arbetssätt som lärare och elever kan genomföra i närområdet runt skolan, i kvarteret, stadsdelen, staden och landsbygden. Studierna kan genomföras i historiska och nutida perspektiv och behandla områden som t.ex. livsmiljöer och hållbar utveckling. Boken har en huvudsaklig knytning till de samhällsorienterande ämnena men även teknik, matematik, naturvetenskap, svenska, bild och skapande har naturliga kopplingar till de studieuppgifter som presenteras. Boken vänder sig till blivande lärare i grund- och gymnasieskola. För verksamma lärare kan den utgöra en teoretisk och praktisk resurs för att utveckla närområdesstudier. Under fliken Extramaterial (ovan) finns en länk till en promenad i text och bilder. Vi vandrar mellan olika besökspunkter i en skolas närområde. Med promenaden vill författarna visa och konkretisera de möjligheter att använda/utgå från närområdet i undervisningen som boken öppnar för.

Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörPlatsHylla
 Tillgängligt Konstfacks bibliotek Eab
 Tillgängligt Konstfacks bibliotekMagasinEab