Konstfacks bibliotek

När marknaden kom till förorten : valfrihet, konkurrens och symboliskt kapital i mångkulturella områdens skolor
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Em
Personnamn
Titel och upphov
  • När marknaden kom till förorten : valfrihet, konkurrens och symboliskt kapital i mångkulturella områdens skolor
Utgivning, distribution etc.
  • Studentlitteratur, Lund : 2009 (Polen)
Utgivningsår
  • 2009
  • Språk: Svenska.
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Upplaga
  • 1. uppl.
Fysisk beskrivning
  • 248 s. ; 23 cm
Term
ISBN
  • 978-91-44-04017-2
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00000807nam a2200253 a 4500
*00129791
*00520151110030907.9
*008081030s2009    sw ||||      |00| 0 swe c
*020  $a978-91-44-04017-2
*035  $a(SE-LIBR)11206012
*035  $a(Ko)34068
*040  $aLGEN$dUilu$dS
*042  $9NB
*08204$a371.009485$222/swe
*084  $aEm-c$2kssb/8
*1001 $aBunar, Nihad,$d1970-
*24510$aNär marknaden kom till förorten :$bvalfrihet, konkurrens och symboliskt kapital i mångkulturella områdens skolor /$cNihad Bunar
*250  $a1. uppl.
*260  $aLund :$bStudentlitteratur,$c2009$e(Polen)
*300  $a248 s. ;$c23 cm
*650 7$aSkolan$zSverige$2sao
*650 7$aMångfald i skolan$zSverige$2sao
*841  $5Ko$ax  a$b1107264u    8   1001uu   0901128$e4
*852  $5Ko$bKo$hEm$lBUN
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

Förlagsinformation: Marknadsliberala utbildningsreformer har präglat västvärlden under de senaste 15 åren. I den här boken presenterar författaren en grundlig genomgång av den internationella och svenska forskningen om valfrihet inom skolan och diskuterar polariseringen segregation-integration. Något som den offentliga debatten tenderar att reduceras till. Hur reagerar mångkulturella skolor och deras elever, i Malmö och Stockholm, när marknaden i form av valfrihet, skolpeng, konkurrens, status och rykte etablerar sig som ett av de starkaste skolutvecklingsincitamenten. Vilka är konkurrenterna? Är det kommunala innerstadsskolor med svenska elever i majoritet? Eller fristående religiösa och allmänprofilerade skolor? Eller mångkulturella grannskolor? Författaren avslutar boken med en vetenskaplig analys och några policyförslag på hur valfriheten kan användas som ett instrument för att öka effektiviteten och minska de sociala skillnaderna. Boken vänder sig till alla de som är intresserade av utbildningsfrågor i välfärdsstaten. Den lämpar sig särskilt som litteratur för studenter på lärarutbildningar och samhällsvetenskapliga program samt för verksamma lärare, rektorer, skoladministratörer och politiker.

Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörPlatsHylla
 Tillgängligt Konstfacks bibliotekMagasinMAGASIN - Em
 Tillgängligt Konstfacks bibliotek Em