Hylla
Personnamn
Titel och upphov
Utgivning, distribution etc. Bonnier, Stockholm : 2011 (Falun : Scandbook)
Utgivningsår
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00000789nam a2200265 a 4500
*00129264
*00520140117065356.5
*008100609s2011 sw |||| |00| 0 swe
*020 $a978-91-0-012524-0 (inb.)
*035 $a(SE-LIBR)11865682
*035 $a(Ko)33498
*040 $aLGEN$dS
*042 $9NB
*08204$a379.485$222/swe
*084 $aEmkd $2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aLiedman, Sven-Eric,$d1939-
*24510$aHets! :$ben bok om skolan /$cSven-Eric Liedman
*260 $aStockholm :$bBonnier,$c2011$e(Falun :$fScandbook)
*300 $a330 s. ;$c22 cm
*650 7$aUndervisningsväsen$zSverige$2sao
*650 7$ateaching$2agrovoc
*650 7$aeducation$2agrovoc
*650 7$asweden$2agrovoc
*841 $5Ko$ax a$b1102084u 8 1001uu 0901128$e4
*852 $5Ko$bKo$hEm
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
TPB:s talboksannotation: S.-E. L., idéhistoriker, granskar den svenska skolans utveckling. Han menar att skolväsendet idag enbart bygger på lönsamhetstänkande, målsättningen är att skapa anställningsbara individer. Det är en otidsenlig kunskapssyn anser han - skolan bör i stället förbereda eleverna till ett kritiskt tänkande. Undervisning ska ge en överblick så eleverna får en möjlighet till en mer djupgående förståelse av kunskapsstoffet.
INLEDNING 9 ALL VÅR BÖRJAN 23 För mycket längesedan 23 Paideia 27 Folkskolan 34 Återblick 38 ATT HÖFTA TILL DET EXAKTA 40 Pinnar 40 Register och evidens 42 Professioner 45 Tilltro och kvalitet 49 Kan kvantitet bli kvalitet? 51 Bokföring, hallstämpling och betyg 53 Att jämföra det ojämförliga 56 Kvantiteter och pseudokvantiteter 59 Den skenbara säkerheten 6g NYCKLAR TILL ETT FRAMGÅNGSRIKT LIV 74 EU:s nyckelkompetenser 75 Hårt och mjukt 78 De hårda nyckelkompetenserna 81 Den första av de mjuka: Lära att lära 85 Den belevade medborgaren, entreprenören och kulturkonsumenten 88 Det livslånga lärandet 91 Andra röster 93 SKOLAN SOM IDEOLOGI 99 Den dominerande ideologin 103 Det nya gymnasiet 115 Entreprenörerna 120 Frihet och övervakning 125 UNIVERSITETET l STÖPSLEVEN 130 Skikt efter skikt 132 Massuniversitetet 139 Om vikten av att räkna rätt 148 Ligatabellerna 150 Övervakning och frihet 156 På andra sidan gränsen 159 Strimmor av hopp 164 DE MER MÄNSKLIGA STUDIERNA 171 Humaniora i tidens virvlar 171 Humaniora - det nya universitetets svagaste länk 178 Humaniora i världen 185 Svenska krusbär 190 LUST OCH MOTSTÅND 193 De starka rösterna 193 Skillnaderna 195 Något var fel då, och något är fel nu 199 Lust och motstånd 209 Läraren 211 Skolan - spegel eller motvikt? 221 FANTASINS BIN OCH VERKLIGHETENS KUPA 231 Leken, yrkeslivet och abstraktionerna 231 Språk och tänkande 238 Sinne för tiden 243 Samhället - demokratin 246 En notis om kroppen 252 Intressena 254 Verklighetens trånga kupa 262 - och till sist: framtiden 268 KOMMENTARER TILL TEXTEN 273 REGISTER 317