Location
Main Entry - Personal Name
Title Statement Den visuell a texten : multimodal analys i praktiken
Publication, Distribution, etc. (Imprint) Hallgren & Fallgren, Stockholm : 2009 (Solna : Åtta45)
Dewey Decimal Classification Number
SAB Classification Code
Physical Description
Series Statement
General Note
Subject - Topical Term
ISBN
Waiting
*00003035nam a2200877 a 4500
*00129254
*00520130815152912.9
*008100120s2009 sw a 000 0 swe c
*020 $a978-91-7382-840-6
*035 $a(SE-LIBR)11731700
*035 $a(Ko)33487
*040 $aSofi$dKrh$dS
*042 $9NB
*08204$a401.41$223/swe
*084 $aIfq$2kssb/8
*084 $aQbm$2kssb/8
*084 $aAec$2kssb/8
*084 $aBra$2kssb/8
*084 $aF.064$2kssb/8
*1001 $aBjörkvall, Anders,$d1972-
*24514$aDen visuell a texten :$bmultimodal analys i praktiken /$cAnders Björkvall
*260 $aStockholm :$bHallgren & Fallgren,$c2009$e(Solna :$fÅtta45)
*300 $a176 s. :$bill. ;$c22 cm
*4900 $aOrd och stil,$x0347-5379 ;$v40
*500 $a2. tr., 2012
*650 7$aModalitet (språkvetenskap)$2sao
*650 7$aTypografi$2sao
*650 7$aReklam$2sao
*650 7$aGrafisk formgivning$2sao
*650 7$aVisuell kommunikation $2sao
*650 0$aVisual communication
*650 0$aModality (Linguistics)
*650 0$aAdvertising
*650 0$aGraphic design (Typography)
*841 $5Ko$ax a$b1102044u 8 1001uu 0901128$e4
*852 $5Ko$bKo$hKURS$iEj fjärrlån
*950 $aBildkommunikation $uVisuell kommunikation
*950 $aKommunikation $wg$uVisuell kommunikation
*950 $wh$aKommersiell konst$uVisuell kommunikation
*950 $aSkyltar$wh$uVisuell kommunikation
*950 $aBildanalys (konst)$uVisuell kommunikation
*950 $aBildsemiotik$uVisuell kommunikation
*950 $aSymboler$uVisuell kommunikation
*950 $aSpråkvetenskap$wg$uModalitet (språkvetenskap)
*950 $aModus$wh$uModalitet (språkvetenskap)
*950 $wg$aMarknadskommunikation $uReklam
*950 $wh$aAffischer$uReklam
*950 $aFilmreklam$wh$uReklam
*950 $aBarn och reklam$wh$uReklam
*950 $aHumor i reklamen$wh$uReklam
*950 $aInstitutionell reklam$wh$uReklam
*950 $aInternetreklam$wh$uReklam
*950 $wh$aKommersiell konst$uReklam
*950 $aMun-till-mun-marknadsföring$wh$uReklam
*950 $wh$aPremier (detaljhandel)$uReklam
*950 $aProduktplacering i massmedia$wh$uReklam
*950 $aVideoreklam$wh$uReklam
*950 $aRadioreklam$wh$uReklam
*950 $aLjusreklam$wh$uReklam
*950 $aButiksreklam$wh$uReklam
*950 $aBioreklam$wh$uReklam
*950 $aTv-reklam$wh$uReklam
*950 $aTobaksreklam$wh$uReklam
*950 $aDirektreklam$wh$uReklam
*950 $aBilreklam$wh$uReklam
*950 $aPolitisk reklam$wh$uReklam
*950 $aSkyltar$wh$uReklam
*950 $aReklam i pressen$wh$uReklam
*950 $aReklamfotografi$wh$uReklam
*950 $aAnnonsering$uReklam
*950 $aMotiv i reklamen$uReklam
*950 $aPropaganda$uReklam
*950 $aReklamkonst$uReklam
*950 $aSäljfrämjande åtgärder$uReklam
*950 $aGrafisk design$uGrafisk formgivning
*950 $aGrafiska profiler$wh$uGrafisk formgivning
^
No reviews exists for this book.
Click here
to be the first to write a review.
MTM:s talboksannotation: Idag kräver tolkning och skapande av text inte bara att man kan läsa och skriva. Textens layout är viktig och många texter innehåller bilder. I denna bok presenteras en modell för analys av visuella texter, alltså texter som innefattar både skrift och bilder. Modellen bygger på engelskspråkig forskning, men här presenteras svenska begrepp. Boken innehåller många exempel från reklam, läroböcker, tecknade serier och olika vardagstexter
Författarens förord 1 1 Den visuella och multimodala texten 3 Bokens användningsområden och läsarens förkunskaper 9 Tre typer av betydelse och det sociala sammanhanget 11 Verktyg för betydelseskapande 13 Bildernas grammatik? 17 Skrift och bild: kort exempelanalys 19 Textelement 24 Skrift- och bildrelationer inom en text 24 Modelläsning 25 Bokens disposition 26 2 Interaktion 29 Språkhandling, bildhandling och kommunikativ handling 32 Distans 39 Attityder 49 3 Versioner av omvärlden 57 Narrativa processer 63 Konceptuella processer 71 Deltagare som individer eller grupper 76 4 Kompositionens betydelse 84 Informationsvärde 89 Visuell framskjutenhet 100 Avgränsning och sambandsskapande 105 5 Modalitet; att visa förhållningssätt i text 111 Kodningsorientering 113 Visuella resurser för att uttrycka modalitet 118 6 Typografi 126 Typvikt 136 Vertikal och horisontell orientering 138 Lutning 139 Sammanbindning 140 Rundning 141 Typografin och metafunktionerna 143 7 Modellen i arbete: analys av en Lego-annons 146 Annonsens textelement 147 Interaktion 151 Representation av världen 153 Komposition 155 Modalitet 158 Bossande och könsidentiteter i reklamannonsen 160 8 Utvidgade textbegrepp och multimodal analys - vad händer nu? 165 Textbegreppet 166 Analysmodell eller grammatik? 169 Bildrättigheter 173 Register över termer och begrepp 174