Hylla
Titel och upphov Handbok för grupparbete : att skapa fungerande grupparbeten i undervisning
Utgivning, distribution etc. Studentlitteratur , Lund : 2008 (Ungern)
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Upplaga 2., [kompletterade och aktualiserade] uppl.
Fysisk beskrivning
Term
ISBN 978-91-44-01751-8 978-91-44-01751-8
Antal i kö:
*00001002nam a2200313 a 4500
*00129048
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2008 sw ||||| |00| 0 swe||
*020 $a978-91-44-01751-8
*020 $a978-91-44-01751-8
*035 $a(Ko)33267
*084 $aOaa
*084 $aEaby
*24510$aHandbok för grupparbete :$batt skapa fungerande grupparbeten i undervisning /$cEva Hammar Chiriac, Anders Hempel (red.) ; medverkande författare: Kjell Granström ...
*250 $a2., [kompletterade och aktualiserade] uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur ,$c2008$e(Ungern)
*300 $a226 s. :$c23 cm
*650 4$aGroup Processes
*650 4$aGrupparbete
*650 4$aGroup work in education
*7001 $aHammar Chiriac, Eva,$d1961-$4edt
*7001 $aHempel, Anders,$d1941-$4edt
*7001 $aGranström, Kjell,$d1942-$4aut
*8520 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Grupparbete är en vanligt förekommande arbetsform på alla nivåer i det svenska utbildningssystemet, från skola till universitet. Ofta används grupparbete som en av flera möjliga undervisningsformer utan att man funderar över dess möjligheter och konsekvenser. Ibland fungerar det väl och till belåtenhet för elever och studenter. Vid andra tillfällen uppstår mindre konstruktiva processer. Mer kunskap om grupparbeten som arbetsform har efterfrågats, både av studenter och av lärare. I Handbok för grupparbete presenteras viktiga aspekter att tänka på vid arbete i grupp och vad som händer när arbetsformen används i undervisningen. I denna andra upplaga av boken har flera kapitel kompletterats och aktualiserats. Boken har exempelvis uppdaterats angående forskning om grupparbete och studenters erfarenheter av arbetsformen. Dessutom har kapitlen om konflikthantering samt grupparbete och mångfald utökats och vidareutvecklats. Boken vänder sig till alla som använder grupparbete som arbetsform, inom både universitet, högskola, skola och vuxenutbildning samt till dem som mer specifikt studerar grupprocesser inom olika utbildningsprogram. Även elever och studenter som ingår i någon form av studiegrupp, projektgrupp eller liknande kan ha stor glädje av bokens innehåll.
Förord 7 Författarpresentation 9 Inledning - andra reviderade upplagan 11 Eva Hammar Chiriac Studiegrupper 14 Syftet 16 Författarna 17 Bokens uppläggning 18 DEL 1 Teori om grupparbete i undervisning 21 KAPITEL 1 Forskning om grupparbete 23 Eva Hammar Chiriac Det socialkonstruktivistiska synsättet på lärande 24 Samarbetets effekt 26 Hur effektivt är samarbetet? 27 Motivation för grupparbete 27 Närvaro av andra 29 Uppgiftens utformning 32 Nyttan av att träna på att arbeta i grupp 37 Hur utformas arbetet i gruppen? 38 Grundantagandets olika funktioner 42 Erfarenheter av grupparbete 44 Bilaga 1 Sammanfattning av Steiners typologi 48 Bilaga 2 Sammanfattning av Bions teori 49 KAPITEL 2 Grupparbete och lärarperspektiv 51 Tomas Jungert Det individualistiska perspektivet 52 Det interpersonella perspektivet 54 Gruppen som helhet 56 Intergrupperspektivet 59 Det psykodynamiska perspektivet 62 Det temporala perspektivet 65 Övriga perspektiv 67 Diskussion 68 KAPITEL 3 Olika sätt att arbeta i grupp 71 Eva Hammar Chiriac Uppgiftens utformning 71 Det periodiska systemet för att förstå grupprocesser 72 Uppmuntra vissa processer 80 Belöningssystem 81 DEL 2 Tillämpning för grupparbeten i undervisning 85 KAPITEL 4 Gruppkontrakt och gruppklimat 87 Anders Hempel Grupputveckling 87 Gruppkontrakt 91 Gruppklimat 96 Etiska frågor 99 Bilaga 3 Underlag för gruppkontrakt 101 KAPITEL 5 I grupparbete spelar rollerna roll 103 Stefan Jern Om rollernas funktion 104 Gruppuppgiftsroller (Instrumentella roller) 105 Roller för byggande och underhåll av gruppen (Socioemotionella roller) 109 Självcentrerade roller 111 Djuproller 112 Rollkonflikter, rollstress och andra rollproblem 115 Övningar 119 Bilaga 4 122 KAPITEL 6 Att bearbeta destruktiva krafter 125 Kjell Granström Deltagarnas förhållningssätt 125 Villkoren för gruppernas arbete 131 Lärarens eller handledarens ansvar 138 KAPITEL 7 Konflikthantering vid grupparbete 141 Eva Hammar Chiriac &- Anders Hempel Vad är en konflikt? 141 Konflikter i studiegrupper 143 Olika typer av konflikter 144 Konflikthantering 150 Etiska aspekter på konfliktarbete 159 KAPITEL 8 Grupparbete för alla - mångfald i grupper 163 Eva Hammar Chiriac Mångfald 164 Mångfald som tillgång eller hinder 169 Gruppdynamik och mångfald 170 Härskartekniker 177 Diskussion och slutsats 182 Planering av grupparbete för alla 183 KAPITEL 9 Elevers och studenters syn på grupparbete 187 Johan Näslund En tolvårings åsikter om att arbeta i grupp 187 Nyblivna universitetsstuderandes åsikter om "det goda grupparbetet" 188 Begynnande forskningserfarenheter 193 Vi behöver kunskap och goda erfarenheter 194 KAPITEL 10 Avslutning och kommentarer 197 Anders Hempel Referenser 209 Person- och sakregister 219