Hylla
Personnamn
Titel och upphov Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
Utgivning, distribution etc. Norstedt , Stockholm ; 2010 : 2010 ((Finland) )
Utgivningsår
SAB klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Term
ISBN 978-91-1-302281-9 (inb.) 978-91-1-302281-9
Antal i kö:
*00001246nam a2200469 a 4500
*00128821
*007|||||||||||||||||||||||
*008110824s2010 sw ||||| |00| 0 swe||
*020 $a978-91-1-302281-9 (inb.)
*020 $a978-91-1-302281-9
*035 $a(Ko)33032
*040 $dLGEN$dS
*084 $aEab
*1001 $aBronäs, Agneta,$d1945-
*24510$aÄmnesdidaktik :$ben undervisningskonst /$cAgneta Bronäs och Niclas Runebou
*260 $aStockholm ;$a2010 :$bNorstedt ,$c2010$e((Finland) )
*300 $a156 s. :$c21 cm
*650 4$aDidaktik
*650 4$aTeaching$0(DLC)sh 85133052
*697 $cPedagogisk metodik
*7001 $aRunebou, Niclas,$d1966-$4aut
*8520 $hEab
*950 $aHistoriedidaktik
*950 $aDidaktik
*950 $aNeurodidaktik
*950 $aDidaktik
*950 $aPedagogik
*950 $aDidaktik
*950 $aPedagogisk metodik
*950 $aDidaktik
*950 $aUndervisning
*950 $aDidaktik
*950 $aUtbildningsvetenskap
*950 $aDidaktik
*950 $aPedagogiskt arbete
*950 $aDidaktik
*950 $aUndervisningslära
*950 $aDidaktik
*950 $aÄmnesdidaktik
*950 $aDidaktik
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Detta är en grundbok som svarar mot det behov av ämnesdidaktiska kunskaper som tydligt uttrycks i propositionen till ny lärarutbildning. Undervisning innebär en förändring av ett ämnesinnehåll. I ämnet finns en didaktisk möjlighet eller undervisningspotential som kan förverkligas i undervisning. En central del av lärarens skicklighet ligger i förmågan att förverkliga denna möjlighet och identifiera undervisningspotentialen. Författarna presenterar en modell för ämnesdidaktik som stödjer lärare och blivande lärare i deras undervisningsgärning. Modellen är nyskapande och visar hur viktigt samspelet mellan det konkreta och det abstrakta är för att lärande ska ske. Undervisning definieras som en kooperativ konst; bland annat betonas vikten av samspel mellan lärare och elev. Modellens delar exemplifieras med verkliga undervisningssituationer. Teori och praktik blir till en helhet. Modellen blir det analysverktyg som hittills har saknats. Boken syftar till att lärarstuderande ska uppnå en tydlig professionalisering. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Förord 9 1. Ämnesdidaktik - om konsten att undervisa 11 Hur känner man igen en skicklig lärare? 13 Tre saker att identifiera: principer, omständigheter och handlingar 14 Möjlighetsmodellen - en ämnesdidaktisk modell 16 2. Ämnesdidaktik är vetenskapen om ämnesundervisning 20 Vad är det egentligen för skillnad mellan teori och praktik? 21 Det handlar både om mål och funktion 23 Ämnesdidaktiken vägleder läraren i undervisningen 24 Mitt i praktiken - praxisimmanent didaktik 25 Didaktikens grundattityd 28 "Tala bara omför mig hur jag ska göra" 28 Det är alltid en fråga om balans 31 3. Ämnesdidaktik är en undervisningskonst 34 Undervisningskonsten är kooperativ 35 En kooperativ konst innebär samarbete 37 Vad är det undervisningskonsten åstadkommer? 38 Kooperativa konster utvecklas genom beprövad erfarenhet 41 Konsten att finna 43 Att söka efter undervisningshandlingar 45 4. Konstens redskap är tänkande och språk 52 Begrepp - ett samspel mellan sinneserfarenhet och intellekt 52 Begreppsutveckling - en rörelse mellan konkret och abstrakt 54 Abstrakta begrepp saknar koppling till fysiska ting 55 Hur kan det se ut under en lektion när lärare arbetar med begreppsförståelse? 57 Uttryck och innehåll är två sidor av hur kunskap representeras 60 Verklighet, tecken och begrepp 62 Uttryck och innehåll pekar i olika riktningar 65 Med uttrycken kommer också känslorna med i bilden 67 Är tanke- och begreppskartor innehåll eller uttryck? 69 Att förstå och granska en argumentation 71 Att arbeta kritiskt med hållbarhet och relevans hos argument 73 Konsten är att se möjligheterna i produktiva idéer 75 Ett ämne är aldrig något statiskt utan alltid en möjlighet 76 Det gäller att hitta ämnets undervisningspotential 77 Den didaktiska triangeln och dess användning 84 För att se produktiva idéer måste man förstå didaktisk form 88 Det är viktigt att skilja mellanform och form 89 Att förstå förändring med hjälp av begreppen form och materia 91 I verkligheten är form och materia oskiljaktiga 93 Vad är egentligen ett ämne? 95 Ämnets föränderliga och oföränderliga sidor 96 Transformering - att göra ämnet begripligt för elever 98 6. Konsten är att formulera möjligheter som principer 101 Elevens drivkraft kan beskrivas som motivation och aktivitet 103 Att skapa en miljö förfrågor 105 Upptäcktens glädje - läraren som stöd och vägvisare 107 Viljan att samarbeta för att lära 109 Mening som vägledande princip 111 Konkretion som vägledande princip 114 Indirekta erfarenheter 115 Den inre konkretionen och elevernas erfarenheter 116 Det är lätt att fastna i konkretioner 117 Pendlingen mellan det konkreta och det abstrakta 118 Dialogicitet som vägledande princip 122 Dialogicitet i undervisningen 124 7. Konsten är att förverkliga idéer 128 I didaktiken står läraren i centrum 129 Praktiskt omdöme - förmågan att förverkliga god undervisning 131 Handlingsklokhet - förmågan att välja goda undervisningshandlingar 132 Intuitiv kunskap kan uttryckas på många sätt 133 Kärlek är en princip av ett annat slag 134 Kärlek, frihet och tvång 136 Överbetona inte undervisningens situationsbundenhet 138 Det behövs både närhet och distans 139 Sensibilitet och reflektion 140 Läraren måste möta personer 144 Kunskapsuppdrag och fostransuppdrag hör ihop 146 8. En del av konsten är den filosofiska reflektionen 149 Referenser 153 Register 155